2017-10-26, 11:09
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Vad hade EG för relation till offren? Har sökt info, men inte funnit något.
Det verkar som att han inte har någon som helst relation till offren, inget som har framkommit i medierna ännu iaf. Det är ändå mycket troligt att det finns någon koppling, men det kan vara en långsökt, kanske bekant till en bekant eller liknande.
Citera
2017-10-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Visst är det så, vilket man naturligtvis tar hänsyn till.

Artikeln handlar ju om just det. Att man inte tar hänsyn till detta inom polis och domstol.
Citera
2017-10-26, 11:41
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Artikeln handlar ju om just det. Att man inte tar hänsyn till detta inom polis och domstol.
Helt rätt finns ditt DNA på brottsoffret eller i närhet av brottsplats så blir du per automatik misstänkt och har du av förklarliga skäl ingen förklaring till varför det hamna där så är sannolikheten stor att du blir anhållen och sedan häktad.Som sagt DNA kan både fria och fälla och även fälla oskyldig tyvärr så polis och domstol tar inte hänsyn till att dna faktiskt KAN hamna på fel ställe. Ett exempel: En man går på toan för att pissa och fäller inte upp ringen utan några droppar hamnar där! Precis efteråt kommer en kvinna och sätter sig på ringen utan att torka av den,,,,,,Vips så har hon ditt DNA i närheten eller kanske i slidan.Blir hon sedan våldtagen och kanske mördad så kan ju polisen kolla alla som vart på festen om det var en sådan och topsa alla deltagare.Och de matchar ditt DNA på och i närheten av vagina.Förklara hur det kan ha hamnat där om du kan.

Så tänkte jag.
Citera
2017-10-26, 11:54
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dna-fran-oskyldiga-sprids-latt-pa-en-brottsplats/

Vad tror ni om detta?

"-Min och andras forskning har funnit att oskyldiga personers DNA ganska enkelt kan föras över oavsiktligt till ytor som han eller hon aldrig varit i kontakt med. Detta kan placera folk på brottsplatser de aldrig varit på, binda dem till vapen som de aldrig hanterat, skriver Cynthia M. Cale."

Är såklart jätteintressant och er hänsyn bör tas till detta i brottsutredningar.

Jag funderade på det GW sa i VB i tisdags på frågan om den häktades DNA fanns på brottsplatsen. Han sa något i stil med "på brottsplatsen, i vidare mening" med en (i brist på bättre ord) klurig blick.

Jag får för mig att DNA:t sitter i direkt anslutning, om inte PÅ, en eller bägge av kropparna. Alltså på
brottsoffren. Kanske häktads blod som blandats med deras eller något i den stilen. Någonting som absolut inte kan förväxlas med att ha blivit överfört s.a.s.

Alternativt att DNA (blod) sitter på den kniv som användes för att skära halsen av dem, vilket det ryktas om skall ha hänt.
Citera
2017-10-26, 12:09
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det verkar som att han inte har någon som helst relation till offren, inget som har framkommit i medierna ännu iaf. Det är ändå mycket troligt att det finns någon koppling, men det kan vara en långsökt, kanske bekant till en bekant eller liknande.

Tack! De bevis som blivit offentliga hittills så har EG köpt samma tejpsorter som på mordplatsen och hans DNA matchade på denna. Detta binder faktiskt honom till själva mordplatsen. Sedan hade åklagare och/eller polis mer bevis, vilka man inte offentliggjort. Detta är en synnerligen försvårande mständighet för EG. Har läst sammanfattningarna, men inte följt med tråden alls från start.

Det skrivs om att fam. TL vunnit stora pengar på trav och det öppnar upp för att någon känt sig "avundsjuk". Det skrivs om inälvor som hängts upp på väggen, urstuckna ögon på TL, avhugget huvud/uppskuren hals, mm, men vem vet om det stämmer. Utifrån uttalanden i media verkar mordet vara helt bestialiskt och gå till historien, så viss sanning verkar ändå finnas.

Detta fall får mig att tänka på Gör*n Lund*hl, som också var rik. Där var det nära släktingar som upplevde att de inte fick del av rikedomen. Senare hittades han nergrävd i en åker.
(FB) Kalmar: 62-åriga Göran Lundblad försvunnen 31 aug 2012 (hittad mördad)

Motivet även i detta fall torde handla om pengar. Uttag har gjorts från TLs konto i Borensberg

EDIT; Frågan är också hur polisen kom EG på spåren till en början med i och med att han blev kallad till förhör. Men det kanske var efter kännedomen om inköpet av tejpen?
Senast redigerad av Hummm.. 2017-10-26 kl. 12:12.
Citera
2017-10-26, 12:14
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:

Polis, åklagare och domstol tar hänsyn till detta. Frågan är långt mer komplex än så..
Citera
2017-10-26, 14:18
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dna-fran-oskyldiga-sprids-latt-pa-en-brottsplats/

Vad tror ni om detta?

"-Min och andras forskning har funnit att oskyldiga personers DNA ganska enkelt kan föras över oavsiktligt till ytor som han eller hon aldrig varit i kontakt med. Detta kan placera folk på brottsplatser de aldrig varit på, binda dem till vapen som de aldrig hanterat, skriver Cynthia M. Cale."

DNA är inte något som automatiskt fäller någon. Det måste finnas mer bevisning, motiv, avsaknad av alibi etc. Enligt vad som har sagts finns det mer bevisning än DNA på MGM så han kan nog räkna med livstids fängelse hur eller hur. Det tar ändå sin tid att gå igenom allt material, labb-analyser, vittnesmål etc. Man går mycket grundligt tillväga i denna typ av mål. Annars kan jag ju tycka att för att spara pengar för skattebetalarna så kunde man väl titta på om aktuell bevisning räcker i sig, åtala, fälla, spärra in och kasta nyckeln. Men så är det så att förundersökningen ska vara objektiv. Han kan mot förmodan vara oskyldig.
Senast redigerad av Anonymare 2017-10-26 kl. 14:23.
Citera
2017-10-26, 14:41
Medlem
everythingiss avatar
Om dna från EG sitter på tejpen eller offret så finns det inte någon alternativ händelse som kan ha avsatt dna där. Även om det är möjligt att hitta en luddig förklaring, så är det så långsökt att tro att det skulle skett genom indirekt avsättning.

Jag skulle tro att vi har både fingeravtryck och dna på tejpen,och antagligen finns det fingeravtryck och dna i offrens bil. Säkert har gärningsmannen även avsatt dna genom någon skada han ådragit sig, vilket är jävligt vanligt när eggvapen är inblandade. Inte omöjligt att han även kastat upp eller gått på toaletten... Hursomhelst så kryllar det nog av spår efter EG på BP.
Citera
2017-10-26, 14:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är såklart jätteintressant och er hänsyn bör tas till detta i brottsutredningar.

Jag funderade på det GW sa i VB i tisdags på frågan om den häktades DNA fanns på brottsplatsen. Han sa något i stil med "på brottsplatsen, i vidare mening" med en (i brist på bättre ord) klurig blick.

Jag får för mig att DNA:t sitter i direkt anslutning, om inte PÅ, en eller bägge av kropparna. Alltså på
brottsoffren. Kanske häktads blod som blandats med deras eller något i den stilen. Någonting som absolut inte kan förväxlas med att ha blivit överfört s.a.s.

Alternativt att DNA (blod) sitter på den kniv som användes för att skära halsen av dem, vilket det ryktas om skall ha hänt.

Utifrån hur GW uttryckte sig så tror att det är något riktigt jävla sjukt som att han pissat på dom eller nåt. Otroligt vinst för världen att den där personen är inlåst nu.
Citera
2017-10-26, 14:53
Medlem
everythingiss avatar
Citat:

Vad tror ni om detta?

Om dna dyker upp på tejpen så är det ju omöjligt att det skulle kunna hamna där genom indirekt avsättning. Ok om dna:t sitter på första varvet, då skulle det kunna hamna där om GM rört tejpen i butiken och någon annan köpt den. Jag är rätt så säker på att de har rätt så mycket teknisk bevisning från både BP och bilen. Att de tror att offrets bil använts beror nog på att offrens blod har avsatts i bilen av GM när han använde den.
Citera
2017-10-26, 14:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollyvanarx
Helt rätt finns ditt DNA på brottsoffret eller i närhet av brottsplats så blir du per automatik misstänkt och har du av förklarliga skäl ingen förklaring till varför det hamna där så är sannolikheten stor att du blir anhållen och sedan häktad.Som sagt DNA kan både fria och fälla och även fälla oskyldig tyvärr så polis och domstol tar inte hänsyn till att dna faktiskt KAN hamna på fel ställe. Ett exempel: En man går på toan för att pissa och fäller inte upp ringen utan några droppar hamnar där! Precis efteråt kommer en kvinna och sätter sig på ringen utan att torka av den,,,,,,Vips så har hon ditt DNA i närheten eller kanske i slidan.Blir hon sedan våldtagen och kanske mördad så kan ju polisen kolla alla som vart på festen om det var en sådan och topsa alla deltagare.Och de matchar ditt DNA på och i närheten av vagina.Förklara hur det kan ha hamnat där om du kan.

Så tänkte jag.
Väldigt långsökt, men i Edvins fall så är det andra bevis som också ligger honom i fatet. Enligt polisen.

Det fanns säkert en massa DNA på brottsplatsen som är identifierat, det betyder inte att dessa personer blivit häktade.

I den kommande rättegången så kommer han inte bli fälld, enbart på DNA-bevisning. Om han nu blir fälld, han betraktas fortfarande som oskyldig enligt lagen.
Citera
2017-10-26, 15:06
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Utifrån hur GW uttryckte sig så tror att det är något riktigt jävla sjukt som att han pissat på dom eller nåt. Otroligt vinst för världen att den där personen är inlåst nu.

Varifrån kommer dessa hemska beskrivningar om avhuggna huvuden och kroppsdelar uppspikade på väggen och att han skulle ha pissat på dem? I så fall är MGM ett riktigt monster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in