2017-10-26, 12:22
Medlem
sonicyouthzs avatar
Hej
För en månad sedan köpte jag en bil från en bilhandel. Gick även med på en bilgaranti för 5lax som jag betalde samma dag. Då den en månad efter inte har ens registrerats, så har jag bestämt mig för att kräva tillbaka pengarna , det finns ingen information om bilgarantin på mitt kontrakt heller. Har jag då juridiskt rätt att ta tillbaka pengarna?
Citera
2017-10-26, 12:50
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Hej
För en månad sedan köpte jag en bil från en bilhandel. Gick även med på en bilgaranti för 5lax som jag betalde samma dag. Då den en månad efter inte har ens registrerats, så har jag bestämt mig för att kräva tillbaka pengarna , det finns ingen information om bilgarantin på mitt kontrakt heller. Har jag då juridiskt rätt att ta tillbaka pengarna?
Hur skulle den ha registrerats?
Citera
2017-10-26, 13:21
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Hur skulle den ha registrerats?
Garantin har inte registrerats. Ringde och fråga svensk bilgaranti och frågade om bilen fanns hos dem. Nope
Citera
2017-10-26, 14:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Hej

Du får ta och lämna lite mer information till oss tror jag.

Skulle garantin gälla hos leverantören, eller var det nån sorts utökad garanti via tredje part det handlar om?
Vad står det på kvittot du fick vid köpet?
Citera
2017-10-26, 15:09
Medlem
PTHJs avatar
Till vem gjordes betalningen, bilhandlaren eller till garantiföretaget?
Citera
2017-10-26, 19:23
Medlem
yz44s avatar
Du har ingått ett avtal. Läs avtalet du fått så ser du vad som gäller.
Citera
2017-10-26, 20:23
Medlem
sonicyouthzs avatar
Jag köpte en bil för en månad sedan. Betalade även för en garanti på 5000kr. Då jag inte fick något mail eller brev från bilgarantin blev jag misstänksam. Jag ringde då upp och fick höra att bilfirman inte hade tecknat en garanti, trots att jag betalt för det. Jag ringer och berättar att jag inte längre är intresserad av garantin då den inte tecknats, mest för visa att jag inte accepterar deras slarv. Jag blir direkt bemött med en attityd, jag har inget val, påstår dem.
Jag förklarar att på konraktet står det ingenstans om garantin, men en summa på 5000kr över köpspriset står med (som skulle gå till garantin) Idag ringde jag igen och önskade samma sak, få tillbaka 5000kr som har varken gått till garantin, eller avdrag på billånet som jag hade önskat. Samma visa igen och de ber mig komma förbi. Jag åker dit och blir bemött på ett otrevligt sätt. Han berättar att han har bytt garantiföretag,jag påminner om att jag inte var ens intresserad av första garantin,och att de ändrar garantiföretag utan mitt samtycke är ännu mindre uppskattat. De försöker då tala om för mig att det är samma villkor,för att sen förfina det ännu mer med, DET ÄR BÄTTRE VILKOR!
Jag förklara att jag inte är intresserad och får då höra att den redan är registrerad på det nya garantiföretaget, utan min bekräftan. Jag ber om att få se kvittens på detta. Han tar upp telefonen och börjar ringa garantin, och skriver samtidigt i sin dator. Efter ett tag börjar jag fundera varför han var så angelägen att jag skulle sätta mig på stolen som är placerad så jag inte kan se vad som händer bakom skärmen. Han råkar även slå på högtalaren av misstag,och jag hör en arabisk röst,fast att han pratar svenska i luren. Jag ställer mig upp och tar en titt på hans gömda skärm,och ser att han håller på i just detta ögonblick registrera mig på det andra garantiföretaget,som han påstod att han redan gjort. Han nekar nu till att han registrerar det och påstår att han fixar ett kvitto till mig. Efter jag fortsätter konfronterar honom lägger han snart ner sitt samtal med "garantiföretaget " Han skriker på mig att, hålla käften. Flera gånger. Jag reser på mig och går lugnt ut. Han spottar efter mig. Jag sätter mig i min bil och börjar ringa de två garantiföretagen.

Första företaget berättar att de nekade bilfirmans önskan om garanti på min bil då , det måste ske senast 3 dagar efter ägarbytet. Då det redan hade gått flera veckor. Men att de nu har ansökt igen fast skrivet att jag köpte bilen denna Måndagen. Jag berättar att jag har ett kontrakt som säger ett helt annat korrekt datum. Plus att transportstyrelsen registrerade mig det korrekta datumet.

Jag ringer nu det andra garantiföretaget och berättar samma sak, att en bilfirma håller på förfalska köpsdatum så de kan teckna garantin. Får höra att de ska inte luras.

Jag ska imorgon ringa konsumentvägledning. Det handlar väl ändå om bedrägeri detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in