Är inte detta nördigt så finns det inget som heter nördigt.
Dessutom i en så här lång post har jag säkert gjort en massa avrundingsfel osv. Men trenden borde vara densamma osv osv.
Geografisk fördelning av allsvenskans geografiska mittpunktssammansättning:
Koordinaterna är taget från respektive förenings hemmaplan för A-laget.
Säsongen 1925/26 Även känd som första säsongen av allsvenskan
https://goo.gl/maps/8Mnxz6NwBj12 Har sitt geografiska centrum i Bottnaryd cirka 3 mil nordväst om Vaggeryd (jmfr tidigare inlägget)
Säsongen 2000 (fem gbg-lag) Ligger den geografiska mittpunkten cirka i höjd med Stora Tåhult 101 i Mulljsö cirka 3-4 mil nordväst om Bottnaryd.
Säsongen 2004 (fyra skånska lag) ligger den geografiska mittpunkten i Hyssna 9 mil sydväst om Stora Tåhult
https://goo.gl/maps/eVY7QD7a8kF2
Säsongen 2008 (första med 16 lag) ligger den geografiska mittpunkten i Björkenäs Södregård i Gränna 15 mil nordväst från Hyssna.
Säsongen 2017 (två lag i norrland) så ligger allsvenskans geografiska mittpunkt i precis norr om Askersund cirka 10-12 mil norr om Björkenäs Södregård.
Sammanfattningsvis kan vi säga att från starten 1925 till 2017 så har det inte hänt så värst mycket i öst-västlig riktning.
Men om man jämför Maratontabellens geografiska centrum med säsongen 2017 har en klar förskjutning norrut skett. Från att legat ett par mil klart söder om Vättern ligger den nu strax ovanför Vättern. En förskjutning på cirka 16 mil.
Inledningsvis kan vi konstatera att det är Jönköping Södra och Stadsparksvallen som låg klart närmast det jag menar är den "ursprungliga mittpunkten". Som övriga säsonger borde jämföras mot, eftersom maratontabellen ger en stabilitet i jämförelserna över åren. Men med mittpunkten i Askersund så är det ju Örebro som är klart närmast, såklart.
I denna resa norrut så har mittpunkten i sin rörelse passerat följande klubbar i nord-sydlig riktning, som varit aktuella i allsvenskan på senare år: Elfsborg, Göteborg, GAIS, Örgryte, Åtvidaberg, Norrköping, Jönköping och Ljungskile. Mittpunkten året 2017 ligger alltså norr om alla dessa klubbar.
Slutsatsen av allt detta? Inte fan vet jag. Trenden att allsvenskan rör sig norrut är helt klart tydlig i modern tid iaf.
Är Örebros och Jönköpings supportrar som åker på allt bortskämda? Inte vet jag.