2017-10-25, 21:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Någon av dessa grupper ska ju haft kontakt med en kommissarie på narkotikaroteln. Säpo intresserade sig säkert inte för dessa frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jamen de har väl då sina "kanaler" till polis och/eller kommunala tjänstemän? Jag kan inte ens föreställa mig att ens de mest "medborgargardeaktiga" FMNarna skulle fått för sig att rapportera till SÄPO, risken är väl i såfall att SÄPO skulle bett dem "stänga butiken"? Narkotikahandel har väl ofta internationella inslag, och även annan diverse annat skit inblandat så tips kanske skulle tas emot men jag tror inte dessa grupper ens tror att SÄPO finner det önskvärt att amatörspanare engagerar sig för aktivt, särskilt inte om det är något de fått tips om och granskar?
Citera
2017-10-25, 21:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Någon av dessa grupper ska ju haft kontakt med en kommissarie på narkotikaroteln. Säpo intresserade sig säkert inte för dessa frågor.

Är det samme kommissarie som kallade knarkspanarna från området runt Tegnérgatan och Luntis så blir det riktigt intressant.
Citera
2017-10-25, 22:06
Medlem
FurirRevaers avatar
Tror vi diskuterat den här kommissarien för några år sedan. Han var ganska engagerad i narkotikaproblemet och inte främmande för de här grupperna. Ska se om jag hittar det nånstans. Minns inte om han gått i pension -86 eller om han fortfarande var aktiv.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Är det samme kommissarie som kallade knarkspanarna från området runt Tegnérgatan och Luntis så blir det riktigt intressant.
Citera
2017-10-25, 22:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men Palmehusgruppen hade ju instruktioner att de skulle rapportera till, vad som uppgavs för dem, en kontakt på SÄPO. De var väl dragna vid näsan där, men min fråga är vilken typ av personer skulle kunna bli itutade att de ska rapportera till SÄPO? Var uppgifterna sådana att det var något sånär rimligt att tro SÄPO hade intresse av det?
Det låter väl snarare så att man kanske skulle rapportera om misstänkt flyktingspionage eller liknande, men sådant får man väl inte hum om genom att ränna på stan? Annat än kanske försöka kolla vilka som bevakar demonstrationer och så?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-25 kl. 22:19.
Citera
2017-10-25, 22:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
"Europeiska Arbetarpartiet" EAP Bedrev en hätsk kampanj mot Palme. Victor Gunnarssons kopplingar till EAP ansågs öka misstankarna mot honom. En EAP are ska till journalisten"Jan Justegård"sagt att det kan bli nödvändigt att skjuta Palme. Efter mordet ska flera i EAP s toppskikt lämnat landet hastigt. F.d. Stasi agenten"Herbert Brehmer"har erkänt i tidningen Journalisten att det var han som, på Stasis order, tänkte ut EAP spåret som sedan planterades hos svensk polis och media. Enligt EIR låg Stasi, KGB Anti-Defamation League of B'nai B'rith, NBC TV och delar av europeisk socialdemokrati bakom desinformationen att EAP skulle vara inblandade i mordet. EAP kopplas av Anna-Maria Hagerfors i en artikel i Dagens Nyheter samman med European American Evangelistic Crusade . Mikael Eriksson, EAP företrädare, skall enligt ett anonymt brev till radioprogrammet Kanalen deltagit i möte tio dagar före mordet med syfte att till varje pris hindra Palmes resa till Moskva. Vid mötet skall också Hans von Hofsten deltagit.

Anna-Maria Hagerfors tror jag inte på. Däremot tror jag att några personer i EAP´s toppskikt var helt under toffeln på CIA vilket tidigare även framkommit då EAP bildades ur American-Deserters-Movement, ADM.
Gunnarsson nämner i sitt förhör att han hade kontakter med Mikael E, dagarna före mordet.
Är det ingen som funderat på detta förut?

palmemordet-Wikipedia
Senast redigerad av Gothus 2017-10-25 kl. 22:41.
Citera
2017-10-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Anna-Maria Hagerfors tror jag inte på. Däremot tror jag att några personer i EAP´s toppskikt var helt under toffeln på CIA vilket tidigare även framkommit då EAP bildades ur American-Deserters-Movement, ADM.
Gunnarsson nämner i sitt förhör att han hade kontakter med Mikael E, dagarna före mordet.
Är det ingen som funderat på detta förut?

palmemordet-Wikipedia

Är inte det också en sådan organisation som likt scientologerna har en hel del individer som ganska lätt kan sägas vara extremistiska? Vi diskuterade ju att vissa organisationer kanske infiltreras lätt men om man, som vad det verkar i EAP, får mer eller mindre öppen "sponsring" så är det nog mer korrekt att säga att de kanske är "under toffeln". MEN om nu någon planerat ett dåd så kanske det är ganska bekvämt att se till att göra det på plats där organisationen har en konferens eller dylikt. Men isåfall är det kanske långsökt att tro att CIA skulle legat bakom det?

EAP verkar ju haft en ganska varierande framtoning, tidvis verkar de varit ett slags antagonister till CIA. De fick väl mest röster i valet - 85
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-25 kl. 23:19.
Citera
2017-10-25, 23:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Om man nu antar att det var någon slags Barbro eller IB falang... Har du någon ide om vilka typer man skulle rekryterat som "informatörer" till SÄPO? Just den egenheten har mig lite fundersam, jag skulle ju ha gissat att det vore enklare att hitta villiga till att rapportera för försvarsändamål? Det enda jag kan komma på skulle väl vara att det de skulle ägna sig åt inte ens för oerfarna lekmän kan antas vara av försvarsbetydelse? Men att det skulle gått att slå i dem att det var SÄPO som hade intresse av detta gick tydligen?
SÄPO är väl nu heller inte lika utskällda när man i samband med tydligare hot på inrikesplanet så att säga ser deras uppgift på ett annat sätt. Fast ändå, Anna Lindh ville ju inte ha SÄPOs livvaktsskydd (men inga problem med att samarbeta med CIA)?
Jag vet att spårvagns-, tunnelbane- och bussförare samt spärrvakter på SL för länge sedan raggades upp för att spionera på kollegor i tron att de arbetade för Säpo. Fast i det fallet var det nog IB 03, som medvetet falskeligen uppgav Säpo. IB var inte avslöjat ännu.

Att Barbro eller Åke Ek skulle ha någon koppling till just IB 03 på 60-talet tror jag inte på, men kanske till Stay-behind eller till andra avdelningar på IB som stod Industriförbundet närmare.

Idén med att bilda grupperingar som Barbro, Åkes gubbar, Palmhusgruppen och kanske även grupper av fackliga angivare kan ha militärt ursprung. Barbro själv hade uppbackning från SSI:s operative chef på 70-talet. Idén är intressant, därför att om något gick fel uppdagades bara en ledare som höll tyst för sin egen skull och ett gäng glada amatörer som egentligen inte förstod syftet med vad de gjorde.

Mycket intressant att en av personerna i Palmhusgruppen var tjänsteman på TCO och kan ha haft kontakt med Åke Ek - och för den delen också med Björn Rosengren.
Citera
2017-10-25, 23:27
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Är inte det också en sådan organisation som likt scientologerna har en hel del individer som ganska lätt kan sägas vara extremistiska? Vi diskuterade ju att vissa organisationer kanske infiltreras lätt men om man, som vad det verkar i EAP, får mer eller mindre öppen "sponsring" så är det nog mer korrekt att säga att de kanske är "under toffeln". MEN om nu någon planerat ett dåd så kanske det är ganska bekvämt att se till att göra det på plats där organisationen har en konferens eller dylikt. Men isåfall är det kanske långsökt att tro att CIA skulle legat bakom det?

EAP verkar ju haft en ganska varierande framtoning, tidvis verkar de varit ett slags antagonister till CIA. De fick väl mest röster i valet - 85
Är Clifford Gaddy antagonist till CIA? Nej de verkar inte vara så som de utgav sig för. Varken Hardwick, Gaddy eller Mikael Eriksson.
Lever Mikael Eriksson?
Citera
2017-10-26, 00:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tror vi diskuterat den här kommissarien för några år sedan. Han var ganska engagerad i narkotikaproblemet och inte främmande för de här grupperna. Ska se om jag hittar det nånstans. Minns inte om han gått i pension -86 eller om han fortfarande var aktiv.

Palmhusgruppens ledare , "sjukpensionären" , bodde på Birger Jarlsgatan. Förutom TCO-ombudsmannen ingick också en tidigare officer som sysslat med vapensmuggling på 50 och 60-talen.
Citera
2017-10-26, 00:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag vet att spårvagns-, tunnelbane- och bussförare samt spärrvakter på SL för länge sedan raggades upp för att spionera på kollegor i tron att de arbetade för Säpo. Fast i det fallet var det nog IB 03, som medvetet falskeligen uppgav Säpo. IB var inte avslöjat ännu.

Att Barbro eller Åke Ek skulle ha någon koppling till just IB 03 på 60-talet tror jag inte på, men kanske till Stay-behind eller till andra avdelningar på IB som stod Industriförbundet närmare.

Idén med att bilda grupperingar som Barbro, Åkes gubbar, Palmhusgruppen och kanske även grupper av fackliga angivare kan ha militärt ursprung. Barbro själv hade uppbackning från SSI:s operative chef på 70-talet. Idén är intressant, därför att om något gick fel uppdagades bara en ledare som höll tyst för sin egen skull och ett gäng glada amatörer som egentligen inte förstod syftet med vad de gjorde.

Mycket intressant att en av personerna i Palmhusgruppen var tjänsteman på TCO och kan ha haft kontakt med Åke Ek - och för den delen också med Björn Rosengren.

Åke J Eek värvades redan sent 40-tal för att jobba för T-kontoret av Curt Andreasson.

T-kontoret blev sedemera IB men många medarbetare och kontakter behölls när Birger Elmer utmanövrerat Thede Palm från chefskapet .

För övrigt var BE och din favorit Jan Rydström delägare i ett rederi i slutet av 50-talet . Detta överraskade TP som inte blivit tillfrågad i ärendet.
Citera
2017-10-26, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Är Clifford Gaddy antagonist till CIA? Nej de verkar inte vara så som de utgav sig för. Varken Hardwick, Gaddy eller Mikael Eriksson.
Lever Mikael Eriksson?

Nej de är det inte, men när jag googlar på organisationen så verkar den ideologiska bakgrunden funnits tidigare, ganska uttalat också vad det verkar. De verkar ha svängt från tydligt vänsterinriktad med kommunistsympatier till högerextrem. Den kovändningen kanske gjorts via stöttning av CIA. Och detta ska ha inträffat under 80-talet. Intressant att de ofta verkar genom andra organisationer och inriktar sig bl. a. på förespråkande av bankreformer (deras inflytande i den sk. Novemberrevolutionen? Om de händelsevis verkar genom lobbyister? ).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Europeiska_arbetarpartiet

ADC ansåg sig representera desertörerna men desertörerna själva verkar inte ansett att ADC representerade dem. Gaddy hade väl inte gjort krigstjänst och således inte deserterat.

Noterar även att Gaddy varit något slags konsult för ryska finansministeriet under mitten av 90-talet. Med liknande uppgift som John Perkins hade i sydamerika under 70-80-talet (att pruta ned landet och sedan ställa ut en inhemsk konsult som skurken, exil oligarken Berezovsky som dog för några år sedan?)
https://www.google.se/amp/s/www.brookings.edu/experts/clifford-g-gaddy/amp/
Citera
2017-10-26, 03:08
Medlem
Ang. WT-männen

Utdrag från Ulf Lingärdes brev till Inga-Britt Ahlénius - 1998-06-03

”Polisiakttagelserna är av två slag. Dels män med walkie-talkies, dels övriga. De förstnämnda har en ganska egendomlig historia. De har nämligen inte med Palmemordet att göra. Männen jobbade för Säks ryssrotel med att försöka ta en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst. Det handlar om en betydligt högre uppsatt person än Wennerström på sin tid, fortfarande i livet, men numera pensionär.”

”Männen var helt enkelt ute efter honom, för n:te gången i ordningen. Samtalen i radio spelades på sedvanligt sätt in av Säks radiooperatör, som för enkelhets skull hade hand om all mobil trafik över hela landet (vid den tiden).”

”Männen hade alltså inget med mordet att göra. Men vem skulle tro dem? Det var en riktig höjdare på Bergsgatan, då hela toppgarnityret gjorde sina personliga förberedelser inför Operation Morgonrodnad, samtidigt som den ovetande ryssroteln arbetade ute på fältet i tillslagsområdet. Operation Morgonrodnad var alltså Aktionsgruppen Arla Grynings egen beteckning på tillslaget. Och de flesta övriga polisiakttagelser härrör härifrån. AGAG är känt sedan tidigare.”

Att WT-männen åtminstone delvis jobbade för Säk kan jag tro på men att de var ut efter en hög militär, värre än Wennerström, tror jag inte på. Mig veterligt har ingen stor militär spion av angivet slag gripits efter 1986.
Skulle Säks ryssrotel ge upp bara för att Olof Palme mördades.?

Här tror jag att antingen har Ulf Lingärde tänkt fel eller också har han blivit vilseled.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in