Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Om man nu antar att det var någon slags Barbro eller IB falang... Har du någon ide om vilka typer man skulle rekryterat som "informatörer" till SÄPO? Just den egenheten har mig lite fundersam, jag skulle ju ha gissat att det vore enklare att hitta villiga till att rapportera för försvarsändamål? Det enda jag kan komma på skulle väl vara att det de skulle ägna sig åt inte ens för oerfarna lekmän kan antas vara av försvarsbetydelse? Men att det skulle gått att slå i dem att det var SÄPO som hade intresse av detta gick tydligen?
SÄPO är väl nu heller inte lika utskällda när man i samband med tydligare hot på inrikesplanet så att säga ser deras uppgift på ett annat sätt. Fast ändå, Anna Lindh ville ju inte ha SÄPOs livvaktsskydd (men inga problem med att samarbeta med CIA)?
Jag vet att spårvagns-, tunnelbane- och bussförare samt spärrvakter på SL för länge sedan raggades upp för att spionera på kollegor i tron att de arbetade för Säpo. Fast i det fallet var det nog IB 03, som medvetet falskeligen uppgav Säpo. IB var inte avslöjat ännu.
Att Barbro eller Åke Ek skulle ha någon koppling till just IB 03 på 60-talet tror jag inte på, men kanske till Stay-behind eller till andra avdelningar på IB som stod Industriförbundet närmare.
Idén med att bilda grupperingar som Barbro, Åkes gubbar, Palmhusgruppen och kanske även grupper av fackliga angivare kan ha militärt ursprung. Barbro själv hade uppbackning från SSI:s operative chef på 70-talet. Idén är intressant, därför att om något gick fel uppdagades bara en ledare som höll tyst för sin egen skull och ett gäng glada amatörer som egentligen inte förstod syftet med vad de gjorde.
Mycket intressant att en av personerna i Palmhusgruppen var tjänsteman på TCO och kan ha haft kontakt med Åke Ek - och för den delen också med Björn Rosengren.