2017-10-25, 20:59
Medlem
Googlas avatar
Hej! Det började för ca en vecka sedan. Det började som det kändes som att jag hade något i halsen i några dagar. Därefter började andningen bli lite stegvis sämre. Med följt av smärta i magen efter måltid, uppblåsthet, slem i halsen och känner magsyra ibland i halsen.

Men det läskigaste är att efter jag ätit en vanlig portion eller en mycket liten portion, så får jag svårt och andas. Ibland börjar det och stickas i fingrarna. Äter jag en liten brödbit med smör så kommer en ytlig andning efter ca 1-2h. Detta är något som en tjej jag sover med som påpekat, hon frågade hur jag mådde, jag undrade varför undrar du? Hon sade att jag andas ytligare. Och det var ca 1h efter ätit något smått. När jag äter stor måltid så andas jag ytligt och det känns som luften stannar i bröstet och att jag nästan får panik för det känns som lungorna inte expanderar som de ska. Det känns inte som något blockad eller något i luftvägarna, enligt PEF-mätaren blåser jag 550 vilket ska vara normalvärde. Det känns dock som de inte expanderar som de ska. Kan även få ont i bröstbenet vid djupa andetag ibland eller när jag sjunger lite i bilen.

Jag var till akuten när jag fick ont i bröstet. De tog EKG, blodprover. Fick vänta i 2h så jag orkade inte vänta längre, antar proverna inte visade något och doktorn skulle skicka hem en. Så jag frågade hur proverna såg ut och de hittade inget fel. Så jag drog hem.

Är i övrigt frisk, äter Sertralin och Theralen till natten. Mellan 22-26 år, tränar 3-5 dagar i veckan, god fysik. Inga kända allergier. Slemmet i halsen förekommer bland all mat jag äter.
Citera
2017-10-25, 21:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Låter lite som panikattack. Så bästa rådet är nog Calm The Fuck Down! Du har haft EKG och gud vet vad mer. Inget fel hittades så det är nog mest möjligt inget fel. Du är "bara" lite sönderstressad. Inget lite men det primära är att det inte är något fysiskt fel.
Citera
2017-10-25, 21:58
Medlem
4yoonlys avatar
Kan kanske vara det Zaedrews säger givetvis...
Men låter även som någon allergisk reaktion faktiskt. Kanske borde kolla upp det?
Citera
2017-10-25, 22:28
Medlem
Kanske kan vara magsyra som tränger upp i matstrupen.
Man måste inte alltid ha halsbränna då..

Har du några problem med magen?
Citera
2017-10-26, 00:33
Medlem
Sök info om histaminintolerans. Många födoämnen har hög histaminhalt så reaktioner, liknande sådana som du beskriver, kan uppstå. Det händer i synnerhet om histamin-nivån redan är hög eller om du utsatts för långvarig stress.

Prova att ta en antihistamin. Det är ofarligt att testa även om du inte behöver och det finns att köpa receptfritt på apotek).
Blir du bättre av en allergitablett (antihistamin) är det sannolikt att du är histaminintolerant alternativ allergisk mot något födoämne.
Citera
2017-10-26, 00:39
Medlem
Det låter som typiska symptom på magkatarr.
Prova dessa. En om dagen, halvtimme innan frukost

https://www.apotea.se/omeprazol-teva...-20-mg-28-st-1
Citera
2017-10-26, 11:55
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Låter lite som panikattack. Så bästa rådet är nog Calm The Fuck Down! Du har haft EKG och gud vet vad mer. Inget fel hittades så det är nog mest möjligt inget fel. Du är "bara" lite sönderstressad. Inget lite men det primära är att det inte är något fysiskt fel.

Vet hur du tänker! Men har lidit av panikångest sedan jag var 11 och aldrig haft detta problemet tidigare. Mat har alltid givit mig lite relief!

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan kanske vara det Zaedrews säger givetvis...
Men låter även som någon allergisk reaktion faktiskt. Kanske borde kolla upp det?

Jaa kom så plötsligt dock, är ingen specifik mat som orsakar det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Tergajst
Kanske kan vara magsyra som tränger upp i matstrupen.
Man måste inte alltid ha halsbränna då..

Har du några problem med magen?
Yes har problem med magen till och från, med halsbränna, magkatarr osv. Men blir nästan väsande andning, jätte läskigt och konstigt?

Citat:
Ursprungligen postat av dendrabbade
Sök info om histaminintolerans. Många födoämnen har hög histaminhalt så reaktioner, liknande sådana som du beskriver, kan uppstå. Det händer i synnerhet om histamin-nivån redan är hög eller om du utsatts för långvarig stress.

Prova att ta en antihistamin. Det är ofarligt att testa även om du inte behöver och det finns att köpa receptfritt på apotek).
Blir du bättre av en allergitablett (antihistamin) är det sannolikt att du är histaminintolerant alternativ allergisk mot något födoämne.

Det spåret var jag också inne på för det började att klia i mun, händer, ansikte ibland efter jag åt mat, ingen specifik heller. Var allt möjligt, tyckte slemmet och kliande lade sig efter jag tagit loratadin, men andningen kvarstod. Fortsätter och ta dock. Har tagit de i 2 dagar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Det låter som typiska symptom på magkatarr.
Prova dessa. En om dagen, halvtimme innan frukost

https://www.apotea.se/omeprazol-teva...-20-mg-28-st-1

Tagit de 3 gånger, men tyckte faktiskt andningen blev lite värre. Fick då lov och kolla upp på fass och såg att andningen kunde påverkas. Mega skumt.
Citera
2021-03-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Hej! Det började för ca en vecka sedan. Det började som det kändes som att jag hade något i halsen i några dagar. Därefter började andningen bli lite stegvis sämre. Med följt av smärta i magen efter måltid, uppblåsthet, slem i halsen och känner magsyra ibland i halsen.

Har liknande problem och misstänker diafragmabråck. Fick du någon lösning på dina problem och vilka alla symptom hade du? Tack på förhand
Citera
2021-03-14, 23:50
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbesorkrov
Har liknande problem och misstänker diafragmabråck. Fick du någon lösning på dina problem och vilka alla symptom hade du? Tack på förhand

Det ser man väl via gastroskopi? De har inte sett något sådant vid gastro ialf

Nej dessa problem kommer och går. Blir dock helt bra om jag bara äter kött och potatis.
Citera
2021-11-10, 12:45
Medlem
Als, Ms försvagar diafragman som sköter andningen i kroppen och den är kopplad till matstrupen. Googla på det
Senast redigerad av Eggninja 2021-11-10 kl. 12:49.
Citera
2023-11-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla

Men det läskigaste är att efter jag ätit en vanlig portion eller en mycket liten portion, så får jag svårt och andas. Ibland börjar det och stickas i fingrarna. Äter jag en liten brödbit med smör så kommer en ytlig andning efter ca 1-2h. Detta är något som en tjej jag sover med som påpekat, hon frågade hur jag mådde, jag undrade varför undrar du? Hon sade att jag andas ytligare. Och det var ca 1h efter ätit något smått. När jag äter stor måltid så andas jag ytligt och det känns som luften stannar i bröstet och att jag nästan får panik för det känns som lungorna inte expanderar som de ska. Det känns inte som något blockad eller något i luftvägarna, enligt PEF-mätaren blåser jag 550 vilket ska vara normalvärde. Det känns dock som de inte expanderar som de ska. Kan även få ont i bröstbenet vid djupa andetag ibland eller när jag sjunger lite i bilen.

Jag var till akuten när jag fick ont i bröstet. De tog EKG, blodprover. Fick vänta i 2h så jag orkade inte vänta längre, antar proverna inte visade något och doktorn skulle skicka hem en. Så jag frågade hur proverna såg ut och de hittade inget fel. Så jag drog hem.

Är i övrigt frisk, äter Sertralin och Theralen till natten. Mellan 22-26 år, tränar 3-5 dagar i veckan, god fysik. Inga kända allergier. Slemmet i halsen förekommer bland all mat jag äter.

Ser att den här tråden är gammal men hur gick det för dig? Fick du reda på vad det berodde på att du blev tungandad efter måltid? Jag upplever samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in