Citat:
Ursprungligen postat av
BueDigre
Dito, jag uppskattar M:s nya inriktning, hur instabil den än månne vara, men det avgörande för mig är hur M förhåller sig till C och L.
Om jag var helt säker på M, KD, SD. Eller på att M inte skulle acceptera att kohandla med den nya migrationsinrikningen, så skulle jag kunna tänka mig att rösta på dem.
Tyvärr litar jag inte på M, och kommer nog så inte att göra intill dess att de släpat ut Reinfeldt i tjära och fjädrar.
Både S och M är cyniska maktpartier som är beredda att gå väldigt långt för att säkra rollen som statsbärande, inklusive att byta åsikt 180° om det kniper. M:s sponsorer i näringslivet är ungefär lika cyniska - de vill säkra borgerligt maktinnehav, av egoistiska skäl, och om det i sin tur kräver att man stöttar SD-liknande asylpolitik så jaja, whatever, då köper man det.
M släpade länge på en black om foten som handlade om att vänstern i många herrans val (1994, 98, 02 och 06) utnyttjade det faktum att borgarna hade makten under 90-talskrisen. Att S har erkänt att de själva orsakade den hindrade dem aldrig från att mjölka den där "borgare=finanskris"-skräcken så länge det gick. Högsta prioritet för Reinfeldt+Borg och övriga alliansen var att avväpna S genom att visa en gång för alla att det där är bullshit. Tack vare att Sverige lyckades hantera 2010-krisen bäst av alla EU-länder och att Borg blev nåt slags världsstjärna på kuppen så lyckades alliansen bli av med sin gamla black om foten.
Nu har man en liknande situation där till och med S har försökt göra ett nummer av att man fixat till den "tidigare ohållbara" borgerliga invandringspolitiken, och vad SD och dess väljare tycker om den vet vi sedan länge. Och precis som man en gång gjorde sig av med "finanskrispartiet"-stämpeln behöver man nu göra sig av med "öppnahjärtanpartiet"-stämpeln, och det kan precis som i det tidigare fallet endast ske genom att man handgripligen demonstrerar att man menar allvar med den nya linjen.
Så frågan man ska ställa sig är inte om man kan lita på S eller M nu. Det kan man aldrig, ifall man menar att kunna lita på att de kommer att stå fast vid exakt samma åsikt under överskådlig tid. Frågan man ska ställa sig är "Kan man lita på att M och S har förstått en gång för alla att det är politiskt omöjligt att gå tillbaka till den gamla idiotlinjen om man vill styra Sverige?". Där svarar jag ja. De är envisa, men de är inte dumma. De har fattat att den som försöker ändra invandringspolitiken i mer generös riktning kommer att åka ut på röven vid nästa val. Alla undersökningar som gjorts senaste åren säger samma sak. En förkrossande majoritet vill behålla de nya asylreglerna eller skärpa dem ytterligare. Den majoriteten måste man rätta sig efter, annars går den till SD eller motståndarblocket.