Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-25, 12:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Givetvis kan en offentlig handling publiceras.

Däremot tar den här debatten inga hänsyn till sakläget. En affilierad forskare har inga eller endast få av de rättigheter som tillkommer anställda på arbetsplatsen, vare sig man gillar detta eller inte.

Att man, som forskare, får (och skall vara) akademiskt fri och självständig är inte detsamma som att man som affiliatee har oinskränkt rätt att härja runt i sin affiliates namn. I vilken omfattning det förekommit mer eller mindre allvarliga illdåd vet ju inte jag, men att akademin ställer krav på underbyggda åsikter och belägg för det man påstår är vanligt och (IMHO) lämpligt.

Om man då är affilierad och springer ut på stan med egna, löst skapade åsikter som inte den affilierande organisationen tolererar eller vidimerar kan det roliga (dvs affilieringen) ta slut, snabbt. Agerar man dessutom så den egna institutionens medlemmar får besvär av agerandet går det ännu fortare. Det finns något som talar för att det borde vara så också, bland annat ansvaret för de egna anställda.

Ett mer tragiskt exempel (där dog folk på riktigt) är plaststrupekolportören som KI tyckte var en gyllene chans till evig berömmelse - men att denne skulle ha någon sorts RÄTTIGHET att fortsätta släpa KI:s namn i smutsen (då sakerna omsider rätt begripits och han sparkats ut) förstår ju alla är orimligt.
Jag har en känsla av at du inte har hängt med i tråden då du missar målet på något vis.

Saken är att någon timanställd på den Statliga Myndigheten Stockholms Universitet är aktiv på #jagärhär. Personen var bl.a. en administrator och personen har stått bakom organiserade "kampanjer" som går ut på att samla ihop människor som "i flock" rapporterar internetplattformar som oliktänkande brukar.

Den affilierade forskaren är även hon aktiv på nätet och hon länkade till en "våldtäktssajt" som i sin tur genomlyste #jagärhär vilket inkluderade att den timanställda SU-tjänstemannen (en kvinna) hängdes ut (av "våldtäktssajten") som aktiv i att organisera massrapporteringar av Facebookkonton.

Om detta på något sätt kan skada SU's "goda rykte" så tar jag mig för pannan.
Citera
2017-10-25, 12:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArcticDuderino
För övrigt anser jag att BM genom att länka till GRS uthängning av Klein även ställer sig bakom GRS anklagelser. Varför skulle hon annars länka till dessa i sin tweet?

I denna står också, rakt upp och ner att Klein ägnar sig åt kriminell nätterror, vilket faktiskt INTE är bevisat så hon inte är dömd eller ens åtalad för något av detta.

Fortfarande en åsikt. Här på Flashback så länkar jag till massor med sajter, en del som jag kan ställa mig bakom och andra som jag verkligen tycker illa om.
Men jag länkar då det finns något som kan vara intressant att belysa eller diskutera.

Det märkliga är att man idag blir korsfäst enbart genom ett "klick", något är fel.

Och vad skulle du kalla det när en person organiserar en stor grupp människor som rapporter facebookkonton och hävdar något, vad som helst?
Att man systematiskt rapporterar konton typ "en arg blatte", etc.
Det olustiga är att vad jag kallar "invandringspolitik" kallar en annan "rasism".
Citera
2017-10-25, 13:15
Medlem
Detta förtjänar ett svar:
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
J
Handlar det om rasism om t.ex. "en arg blatte" rapporterar att Afghanska män begår fler sexualbrott än män med Svenskfödda föräldrar? Handlar det om hat, hot och rasism eller om en åsikt dryftas i en debatt? (nu vet jag inte om "en arg blatte" har tagit upp saken utan jag skapade bara ett exempel)

Om vi lämnar den arge blatten utanför detta, och tar dit exempel som just det...
Nej, lägger man fram sakligt underbygda fakta kan det aldrig i sig vara rasism. Det behöver ju inte ens vara så att den som tar fram dessa fakta "hatar" eller ens vill peka ut afghanska män just för att de är från afghanistan och kanske är muslimer. Kanske är det så att man bara vill belysa ett problem som behöver åtgärdas.

Rasismen ligger i hur man man använder fakta, hur och var den presenteras och för vem? Om jag presenterar torra siffror och säger, "det här behöver vi kika på". "Vad är det som får denna grupp att sticka ut?" Det är inte rasism.

Att prata om "skäggbarn" och "kulturberikare" och andra nedlåtande tillmälen och på något sätt försöka få det till att deras religion och ursprung gör dem till lägre stående människor, DET är rasism, inte flyktingpolitik. Om hela syftet med att ta fram statistiken är att smutskasta, nedvärdera och piska upp hatstämning mot gruppen, då är det rasism.
Citera
2017-10-25, 13:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag har en känsla av at du inte har hängt med i tråden då du missar målet på något vis.

Saken är att någon timanställd på den Statliga Myndigheten Stockholms Universitet är aktiv på #jagärhär. Personen var bl.a. en administrator och personen har stått bakom organiserade "kampanjer" som går ut på att samla ihop människor som "i flock" rapporterar internetplattformar som oliktänkande brukar.

Den affilierade forskaren är även hon aktiv på nätet och hon länkade till en "våldtäktssajt" som i sin tur genomlyste #jagärhär vilket inkluderade att den timanställda SU-tjänstemannen (en kvinna) hängdes ut (av "våldtäktssajten") som aktiv i att organisera massrapporteringar av Facebookkonton.

Om detta på något sätt kan skada SU's "goda rykte" så tar jag mig för pannan.

Det finns fler exempel (än på SU) på tvister mellan universitetsanställda som vill lägga fram sin syn på saker och ting, och som inte klarar av att skilja på sin tjänstemanna- och forskarroll och sin privata roll.

Att SU (institutionen ifråga) vill frikoppla sig från den debatten är helt begripligt. Nu kan man det, utan tillrättaförande samtal eller disciplinära anmälningar.
Citera
2017-10-25, 13:24
Medlem
Citat:
Fortfarande en åsikt. Här på Flashback så länkar jag till massor med sajter, en del som jag kan ställa mig bakom och andra som jag verkligen tycker illa om.
Men jag länkar då det finns något som kan vara intressant att belysa eller diskutera.

Det märkliga är att man idag blir korsfäst enbart genom ett "klick", något är fel.

Och vad skulle du kalla det när en person organiserar en stor grupp människor som rapporter facebookkonton och hävdar något, vad som helst?
Att man systematiskt rapporterar konton typ "en arg blatte", etc.
Det olustiga är att vad jag kallar "invandringspolitik" kallar en annan "rasism".

Jag skulle inte kalla det terrorism, då det har att göra med skrämsel och våld i politiskt syfte. Jag skulle kalla det aktivism. Viktigt här att det inte är aktivisterna själva som stänger ner någon. Det rör sig inte om DDOS-attacker som får webbeservrar att haverera. Det handlar om att göra ägaren av systemet uppmärksam på att man anser att någon bryter mot deras användaravtal.

Sen sköts en del av det här automatiskt, vilket innebär att en del sidor felaktigt stängs ned, medan en del inte alls stängs av (fast de kanske borde göra det). Att många anmäler har i sig ingen annan betydelse än att det ökar chansen att någon går in och kikar manuellt på ärendet. (Åtminstone om jag förstått tekniken rätt). Facebook skriver lite kring detta själva om du vill verifiera.
Senast redigerad av ArcticDuderino 2017-10-25 kl. 13:29.
Citera
2017-10-25, 14:47
Medlem
Du har ju fortfarande inte läst hela artikel som Nya Tider har skrivit.

Dessutom har du ingen aning om vad som stod på den sidan just den dagen eftersom de uppenbarligen har uppdaterats. Klein har erkänt att hon jobbade för demokratiterrorgruppen jagärhär - laglig åsikt att kalla det vad man vill. Sen var tweeten en fråga, inte ett påstående. Sen att man skulle stå bakom all text i en länk är ju ett helt sjukt påstående. Du har ju själv länkat dit.

Sen är det helt klarlagt att Klein på ett kriminellt sett blandade sig i USAs presidentval.

Menar du att "enskilda" icke lagförda brott inte har skett? Då är du förintelseförnekare i så fall också. Har en våldtäkt inte skett om våldtäktsmannen försvinner och inte blir dömd?

Citat:
För övrigt anser jag att BM genom att länka till GRS uthängning av Klein även ställer sig bakom GRS anklagelser. Varför skulle hon annars länka till dessa i sin tweet?

I denna står också, rakt upp och ner att Klein ägnar sig åt kriminell nätterror, vilket faktiskt INTE är bevisat så hon inte är dömd eller ens åtalad för något av detta.
Citera
2017-10-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shannonselin
Du har ju fortfarande inte läst hela artikel som Nya Tider har skrivit.

Dessutom har du ingen aning om vad som stod på den sidan just den dagen eftersom de uppenbarligen har uppdaterats. Klein har erkänt att hon jobbade för demokratiterrorgruppen jagärhär - laglig åsikt att kalla det vad man vill. Sen var tweeten en fråga, inte ett påstående. Sen att man skulle stå bakom all text i en länk är ju ett helt sjukt påstående. Du har ju själv länkat dit.

Sen är det helt klarlagt att Klein på ett kriminellt sett blandade sig i USAs presidentval.

Menar du att "enskilda" icke lagförda brott inte har skett? Då är du förintelseförnekare i så fall också. Har en våldtäkt inte skett om våldtäktsmannen försvinner och inte blir dömd?

Dina argument och den nivå du angriper mig på är numera så låg att jag inte kommer att svara mer efter detta. Och nej, att inte svara bevisar inte ett dugg. Jag vill helt enkelt inte ha med dig att göra mer då du tillför noll och intet av värde till diskussionen genom att larva runt och påstå att jag inte läst den eller den artikeln.

Att påstå (genom att t.ex. länka till en hemsida där det påstås) att någon är kriminell är, om det inte kan bevisas, förtal. Kleins arbetsgivare kan ju (som Bergakungen helt korrekt påtalade) inte bortse från att en affilierad på detta sätt beter sig så utan att agera. Då brister de i sitt ansvar som arbetsgivare.

Hur mycket du än gormar och skriker så är ingenting "helt klarlagt" eller "bevisat" för att någon som ogillar JÄH skrivit det på en hemsida.

So long, good bye.
Citera
2017-10-25, 18:16
Medlem
Enligt DNs artikel jobbar inte ens Kajsa Klein på Stockholms Universitet. Att ställa en fråga om en artikel som man länkar till är alltså grund för total och slugiltigt förgörelse av en medmänniska enligt dig? Kanske du tycker att de skall sättas i läger? Gör gärna en lista på frågor som man borde få ställa och inte ställa.

Citat:
Kleins arbetsgivare kan ju (som Bergakungen helt korrekt påtalade) inte bortse från att en affilierad på detta sätt beter sig så utan att agera. Då brister de i sitt ansvar som arbetsgivare.
Citera
2017-10-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shannonselin
Enligt DNs artikel jobbar inte ens Kajsa Klein på Stockholms Universitet. Att ställa en fråga om en artikel som man länkar till är alltså grund för total och slugiltigt förgörelse av en medmänniska enligt dig? Kanske du tycker att de skall sättas i läger? Gör gärna en lista på frågor som man borde få ställa och inte ställa.

http://www.su.se/profiles/kklei-1.283696
Citera
2017-10-25, 19:02
Medlem
Kollade lite kring anklagelserna mot Klein betr. inblandning i valet
(https://www.gangrapesweden.com/kajsaklein.php)

Det visar sig att det inte helt stämmer. Organisationen i USA tog inte emot några pengar, då detta kanske/troligen HADE innburit att man bröt mot lagen. Det framgår om man läser hela den artikel som GRS själva länkade " Move.On decided to begin accepting only contributions from United States citizens. Meanwhile, Democracy Aid has decided to focus on message rather than money."
(https://www.thenation.com/article/democracy-aid-04-update/)

Man valde alltså att stötta en organisation som arbetade med dialog kring demokrati och inte kampanjen för en enskild kandidat (DET hade varit olagligt).

Med andra ord, det förefaller som att inga olagligheter begåtts och heller inte bevisats.

Jag tänker gräva vidare lite kring Klein. Aktivist verkar hon definitivt vara, men om hon gjort något olagligt skulle jag vilja låta vara osagt än så länge.
Citera
2017-10-25, 19:08
Medlem
Lite mer:

https://www.aftonbladet.se/debatt/article10409589.ab

"Med anledning av allt detta vill vi nu framhålla en webbplats som gör det möjligt för oss svenskar att bidra till att avsätta Bush. www.moveon.org är partipolitiskt obunden. På grund av det stora internationella genomslag deras fredskampanj 9-11peace.org fick, utgör nu ickeamerikanerna en tredjedel av deras nätverk på 2 miljoner. Det är inte lagligt för presidentkandidaterna att ta emot bidrag från andra länder."
Citera
2017-10-26, 01:40
Medlem
Så nu går hennes egen utsaga i DN efter en länk till SU helt plötsligt? Hon ljuger alltså?

Citat:
http://www.su.se/profiles/kklei-1.283696
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in