Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Jag vill inte vara en sån där gnällig jävel men om du nu inte VET hur BSRS's chiptrim fungerar, varför skriver du en massa saker om det som inte stämmer? Andra personer har ju skrivit korrekt information tidigare i tråden så det vore kanske vettigt att läsa detta först innan man börjar yra om helt irrelevanta saker.
Ingenstans har det nämnts hur BSR's trim på något mystiskt vis påverkar eller avläser informationen i ECU'n. Med extern box har jag väldigt svårt att tro att ECU'n kan modifieras på så vis att alla variabler såsom laddtryck, sensordata och partikelfilterregenerering kan läsas av och påverkas av en extern box och att den externa boxen utefter detta kan göra en kvalificerad bedömning om när det är lämpligt att höja bränsletrycket. Till min vetskap så finns det ingen extern box som är kapabel till detta utan det de gör är att kapa en signal och skicka tillbaka en annan, oftast genom något så enkelt som ett motstånd.
Troligtvis är BSR's box lite mer sofistikerad än de billigare motståndsboxarna och resistansen är adaptiv utefter vissa variabler, men det tar med största sannolikhet fortfarande inte hänsyn till någon sensordata eller information om när partikelfiltret regenereras. Eftersom regenerering sker genom att en liten mängd diesel sprutas in i partikelfiltret så är det väldigt vanskligt att samtidigt öka dieselmängden som går in i motorn. Ovanpå det så sotar en dieselbil mer ju mer diesel som tillförs och du riskerar att sota igen partikelfiltret och bilen kommer börja gå as.
Det enda sättet att korrekt trimma en dieselbil är genom mappning av ECU'n eftersom det är det enda sättet att ta del av all information i motorn. Det är det enda jag hade litat på. Dessa externa boxar är ett jävla gissel. Att öka bränslemängd utan hänsyn till vad som händer i motorn är ren idioti. Eftersom du lurar ECU'n som har redan förinställda värden så kommer bilen inte förstå att något är på tok förrän det är för sent.
Jag vet inte hur du menar att denna informationen är irrelevant. Information om hur en extern box kan förstöra partikelfiltret eller i absolut extremfall kan leda till övertryck i cylindrarna i en tråd som handlar om just externa boxar är väldigt relevant. Men om du nu anser dig veta att detta är säkert och verkar rekommendera denna box och ifrågasätta folk som talar emot att använda det på en lånad bil så får du gärna informera om hur BSR's boxar fungerar. Kanske har det kommit fram ny teknik inom dieseltrimboxar som jag inte hunnit bli bekant med. Informera gärna.
Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
BSRS's chiptrim
För övrigt var det inte chiptrim vi pratade om. Jag har tolkat det som att TS blivit erbjuden trimbox i och med att han pratar om en dosa som han kan koppla på och av. Det är något helt annat. BSR's chiptrim skulle jag rekommendera till vem som helst. Om det är chiptrimning han är erbjuden så ser jag inte skadan i att använda det, då mappas ju ECU'n om.