2017-10-25, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Låter kanske inte som sexualmord heller?

Att polis i detta skeende skulle gå ut med tillvägagångssätt fastän dom sitter på en viss bild av vad det kan röra sig om gör man bara inte. Gjorde heller inte så i Ida-fallet utan där bad man om observationer från allmänheten, senare levererades fotografi på offret för att få in flera iakttagelser. Det sexuella motivet gavs inte förän långt senare in i utredningen.

Ida-mordet var väl om något även slumpmässigt, för det ena tar inte ut det andra vilket du indikerar i ditt inlägg felaktigt.
Senast redigerad av proximac 2017-10-25 kl. 11:52.
Citera
2017-10-25, 11:51
Medlem
Nu varnar polisen andra joggare i området. Tyder inte detta på att hon verkligen bragds om livet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/79ByK/polisens-varning-ror-er-inte-ensamma-i-omradet
Citera
2017-10-25, 11:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Att polis i detta skeende skulle gå ut med tillvägagångssätt fastän dom sitter på en viss bild av vad det kan röra sig om gör man bara inte. Gjorde heller inte så i Ida-fallet utan där bad man om observationer från allmänheten, senare levererades fotografi på offret för att få in flera iakttagelser. Det sexuella motivet gavs inte förän långt senare in i utredningen.

Ida-mordet var väl om något även slumpmässigt, för det ena tar inte ut det andra vilket du indikerar i ditt inlägg felaktigt.

Jag skulle inte kalla ett sexualmord för ett "random överfall", vid sexualmord finns det ju någon form av motiv. Men det är möjligt att du har rätt; att andra använder slumpmässigt/random på ett annat sätt än vad jag gör.
Citera
2017-10-25, 11:55
Medlem
Det är Lise..tte H..ander som nämnts här tidigare. Jag vet det för att min jobbakompis fru har bekräftat det. Dom jobbar på samma ställe.
Citera
2017-10-25, 11:59
Medlem
Citat:
Vi har en användare som påstår att kvinnan ska hete Lisbeth. En annan att hon jobbar på arbetsförmedlingen – varken namnet eller arbetsgivaren stämmer helt överens, men det lutar nog då att det är hon.

Skulle tro att hennes arbetsgivare och roll är ointressant i sammanhanget, men kan nog inte uteslutas att ett eventuellt motiv finns där.

.

Jag hade fått fel förnamn, det är Lise*otte (L) Hy*ander.
Enhetschef för arbetsmarknads- och flyktingfrågor.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5962405
Senast redigerad av Kungklant 2017-10-25 kl. 12:00. Anledning: Stavfel
Citera
2017-10-25, 12:02
Medlem
Detta är ju helt sjukt.

På denna sida på SR så finns en artikel om nyanlända barnfamiljer i Ulricehamn.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5962405

I artikeln Nämns LH:
Citat:
Citat:
Projektet är unikt för Sjuhärad och Liselotte Hylander berättar att många andra kommuner i regionen, däribland Borås, sneglar nyfiket på Ulricehamns metod, som hon säger ha fått positiva reaktioner, inte minst från de berörda familjer det gäller.

Längre ner på samma sida står det om mordet i Ulricehamn.

Citat:
Lena Matthijs kan i nuläget inte garantera säkerheten på Lassalyckan i Ulricehamn. Därför uppmanas allmänheten att vara extra vaksam.

Kan det vara en ren tillfällighet?
Senast redigerad av climasol 2017-10-25 kl. 12:07. Anledning: fel
Citera
2017-10-25, 12:05
Bannlyst
Citat:
Jag skulle inte kalla ett sexualmord för ett "random överfall", vid sexualmord finns det ju någon form av motiv. Men det är möjligt att du har rätt; att andra använder slumpmässigt/random på ett annat sätt än vad jag gör.

Det är inte det jag förklarar för dig, du spekulerar i tillvägagångssätt med färdigt lösta mord som mall. Då det begav sig i början av utredningen på Ida-mordet beskrevs det med i samma valör ungefär som detta. Slumpmässigt, varnade andra joggare osv utan att man gick ut med att Ida hittades våldtagen med pinnar i diverse öppningar naken så gott som.

Sexualmord kan vara slumpmässiga, våldtäkter likaså osv, ordet slumpmässigt så här tidigt utesluter ingenting.
Citera
2017-10-25, 12:06
Medlem
Personen jobbar INTE på arbetsförmedlingen.. Utan i kommunen.

Citat:
Vi har en användare som påstår att kvinnan ska hete Lisbeth. En annan att hon jobbar på arbetsförmedlingen – varken namnet eller arbetsgivaren stämmer helt överens, men det lutar nog då att det är hon.

Skulle tro att hennes arbetsgivare och roll är ointressant i sammanhanget, men kan nog inte uteslutas att ett eventuellt motiv finns där.

Ja, så kan det väl vara antar jag. Fattar det som att glasögonen hittades på spåret, och kroppen i skogen. Det är ju en lite märklig omständigheter, om det skulle röra sig om en olycka. Fast det kan ju också vara just det som är omständigheten, den enda omständigheten, som gör att polisen misstänker brott. Är ingen läkare, men kanske kan hon ha drabbats av typ stroke eller hjärnblödning, tappat glasögonen, och sedan i ett förvirrat tillstånd sprungit in i skogen.

Men det är nog ändå så att yngre människor löper större risk att utsättas för överfallsvåldtäkter. Och så klart har det ofta med sex att göra.

Fast, inbillar jag mig kanske lite fördomsfullt, kanske inte sextioåringar? Hur som helst onödigt att döda någon vid ett personrån.

I sammanhanget ganska ointressant statistik.

Det är ännu vanligare att en 60-årig kvinna inte dör överhuvudtaget. Det innebär inte att det är mer sannolikt att hon lever än att hon är avliden.
Citera
2017-10-25, 12:08
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backsight
Tänker också att en djurattack är rimlig.
Tänker dels att varför skulle man som ev rånare vänta uppe på Lassalyckan (anser att det finns lämpligare ställen), samt joggare brukar ju generellt inte ha så mycket av värde på sig, max en telefon och ev nycklar.

Kan sjukdom ligga bakom? Tänker om det föranlett att BO blivit förvirrad och irrat omkring och sedan trillat slagit i huvudet?

Min tanke också att man inte joggar runt med plånbok men folk här dött för mindre än en telefon exempelvis. Förstod det som de var runt mulleberget nära karlslätt. Karlslätt finns ju all världens spännande folk så att säga, inte omöjligt med nån flummare som fått syn på henne och satt efter för att råna henne och sälja för att köpa droger exempelvis. Känns mer logiskt än sjukdom iom polisen uppmanat att inte vara däromkring ensam
Citera
2017-10-25, 12:08
Medlem
Hennes glasögon hittades inte i närheten av kroppen.

Så vi kan nog anta att det är ett mord ja... ingen älg eller hjärtsnörp.

(OT. Redan inlägg nr 7 innehöll ordet asyl, så tröttsamt, sååååå tröttsamt.)
Citera
2017-10-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Hennes glasögon hittades inte i närheten av kroppen.

Så vi kan nog anta att det är ett mord ja... ingen älg eller hjärtsnörp.

(OT. Redan inlägg nr 7 innehöll ordet asyl, så tröttsamt, sååååå tröttsamt.)

Ja du får nog vänja dig vid det eftersom BO verkar ha jobbat med nyanlända barn. Det kan nog inte uteslutas att detta kan ha något med hennes död att göra.
Citera
2017-10-25, 12:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja du får nog vänja dig vid det eftersom BO verkar ha jobbat med nyanlända barn. Det kan nog inte uteslutas att detta kan ha något med hennes död att göra.

Sexuella motiv hon skulle träffa någon i spåret för ett snabbnyp men det blev inte som det var tänkt? Spekulation jo visst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in