2017-10-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Rån eller våldtäkt.
Har svårt att se något annat motiv på ett mord på en kvinna som är ute och joggar.
Finns otroligt mycket asylboenden i trakterna.

Relationsmord - nej. Man dödar inte inte sin partner under hennes joggingrunda i skogen.

Bubblare: ett stort djur. Vi hade ju ett uppmärksammat fall för ett par år sedan där partnern misstänktes och häktades för mord på sin make/maka, men där det visade sig sig att det var ett djur som varit framme.

Rån? man bär väll inte med sig nämvärt med värdesaker när man joggar
Citera
2017-10-25, 10:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att det rubriceras som misstänkt dråp eller mord innebär ju i sig inte att det rör sig om brott, men att det utreds som just ett misstänkt brott. Däremot uttalanden som:

I kombination med att man använder sig av hundar, talar nog starkt för att det är ett brott.

Att det är "death by migrant" vet du naturligtvis inget om. Rent allmänt sett tror jag att diskussionen blir bättre om vi utgår från vad vi faktiskt vet, och inte hittar på saker.

Expressens artikel (tidigare länkad till i tråden) ger stöd för det fetade.

https://www.expressen.se/gt/dod-kvinna-polisen-misstanker-mord/

Citat:
Polis med hund söker även i omgivningarna för fyndplatsen efter ytterligare spår.
– Man kommer att fortsätta att arbeta under dagen och utnyttja dagsljuset för att söka av området, säger Lippens

Det kan ju vara saksök men det skulle inte förvåna mig om "spermahundar" brukas? oavsett vad, att hundar brukas för att söka i närområdet stödjer din misstanke om att det handlar om brott.

Jag reagerade även på följande information från polisen:
Citat:
Lassalyckan är ett välbesökt motionsområde. Då man inte kan utesluta att kvinnan blivit utsatt för brott ber polisen privatpersoner som rör sig i området att vara vaksamma.
– Folk frågar sig så klart om man kan gå ut och motionera i området. Ja, det kan man men man bör ha med sig en kamrat. Jag kan inte säga att det är ett helt ofarligt område och man bör vara vaksam, säger Hans Lippens

Nog har man anledning att tro att ett brott begåtts.
Citera
2017-10-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
De anhöriga säger att hon skulle varit hemma kl 16-17.
Alltså innan det blivit mörkt.

Det borde ha börjat regna strax efter det blivit mörkt så då ökar chansen för att fler människor rörde sig i området.

https://www.expressen.se/gt/dod-kvinna-polisen-misstanker-mord/

Om hon blivit akut sjuk så hade hon mest troligen hittats på vägen/stigen.
Antingen så säckar man ihop direkt eller så försöker man ta sig hem snabbt och då följer man nog vägen.

Polisen verkar även se tecken på våld.
Enklast är ju att hon mött någon som överfallit henne.
Hennes ålder talar dock lite emot det även om "man tager det man haver" som det heter.
GW hävdar dock att de flesta kvinnomord begås av en nära anhörig man.
Hon skulle ju kunna ha dumpats i skogen...

Dumpats i skogen, ja bra ställe att dumpa kroppen, ett motionsspår eeeeee
Citera
2017-10-25, 10:54
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Rån? man bär väll inte med sig nämvärt med värdesaker när man joggar

Många joggar med sina dyra iphones. Det räcker i vissa fall för att ett personrån skall till.
Citera
2017-10-25, 10:55
Medlem
ace_secs avatar
Mer och mer pekar för mord.

"Polischefen varnar: Jogga inte själv. Kan röra sig om slumpmässigt mord".
Citera
2017-10-25, 10:58
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Under själva löpturen?

https://www.marathon.se/nyheter/folksam-ovanligt-med-dodsfall-i-lopning

Artikeln nämner 4 fall mellan 1998 - 2009.

För 2 år sen mördades Ida

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21346120.ab

Andra fallet nu på 2 år.

Vi har ett bekräftat mord (Ida)

Jag hävdar fortfarande att det är vanligare med naturlig död vid löpning än mord
Citera
2017-10-25, 10:59
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astapor
Ska alla medlemmar komma in och gissa vad som hänt eller? Shitposting i 5 sidor nu där folk "tror" det är antingen sjukdomsfall, djur eller mord/dråp. Åfan.

Är du efterbliven?
Människor föredrar att gå på statistik i sitt logiska tänk
Citera
2017-10-25, 11:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonsylten44

Finns en Lise*ott H*lander 59 år boende i Ulricehamn, chef på kommunens arbetsmarknadsenhet.

Vi har en användare som påstår att kvinnan ska hete Lisbeth. En annan att hon jobbar på arbetsförmedlingen – varken namnet eller arbetsgivaren stämmer helt överens, men det lutar nog då att det är hon.

Skulle tro att hennes arbetsgivare och roll är ointressant i sammanhanget, men kan nog inte uteslutas att ett eventuellt motiv finns där.

Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Absolut jag är med dig på den men handlar mycket om var hon hittades ? Kan hon ha drabbats av något och försökt gena tillbaks igenom skogen för att snabbare Komma tillbaks till startplatsen för att få hjälp ?

Ja, så kan det väl vara antar jag. Fattar det som att glasögonen hittades på spåret, och kroppen i skogen. Det är ju en lite märklig omständigheter, om det skulle röra sig om en olycka. Fast det kan ju också vara just det som är omständigheten, den enda omständigheten, som gör att polisen misstänker brott. Är ingen läkare, men kanske kan hon ha drabbats av typ stroke eller hjärnblödning, tappat glasögonen, och sedan i ett förvirrat tillstånd sprungit in i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Vid våldtäkt spelar åldern ingen roll för det har inte med sex att göra utan om ilska och kontroll eller i värsta fall sadism. Kom ihåg detta inget med SEX men lagen har tyvärr ändrats så att man blandar ihop päron med äpplen dvs sexuellt utnyttjande

Men det är nog ändå så att yngre människor löper större risk att utsättas för överfallsvåldtäkter. Och så klart har det ofta med sex att göra.

Citat:
Många joggar med sina dyra iphones. Det räcker i vissa fall för att ett personrån skall till.

Fast, inbillar jag mig kanske lite fördomsfullt, kanske inte sextioåringar? Hur som helst onödigt att döda någon vid ett personrån.

Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vi har ett bekräftat mord (Ida)

Jag hävdar fortfarande att det är vanligare med naturlig död vid löpning än mord

I sammanhanget ganska ointressant statistik.

Det är ännu vanligare att en 60-årig kvinna inte dör överhuvudtaget. Det innebär inte att det är mer sannolikt att hon lever än att hon är avliden.
Senast redigerad av Troian 2017-10-25 kl. 11:08.
Citera
2017-10-25, 11:06
Medlem
Förstår inte diskussionen här om huruvida det är mord eller inte.

Polisen brukar vara mycket, mycket försiktig med att gå ut och säga för mycket.

Eftersom dom har gått ut med att det troligen är mord så är det väl så.

Förmodligen har dom gjort fynd som tyder starkt på att så är fallet.

En psykopat eller vad det nu må vara skiter väl i vilken ålder offret är.

En vältränad 60-åring kan dessutom se yngre ut i skymningen/mörkret.
Citera
2017-10-25, 11:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Mer och mer pekar för mord.

"Polischefen varnar: Jogga inte själv. Kan röra sig om slumpmässigt mord".

Låter kanske inte som sexualmord heller?
Citera
2017-10-25, 11:19
Medlem
Yxzers avatar
Citat:

Nu är jag "lite" fördomsfull men troligen promenerade kvinnan och då kan hon haft på sig jacka med både mobil och plånbok, vilket är mer ovanligt om man ska ha ett högre tempo...
Citera
2017-10-25, 11:20
Medlem
För brott talar att polisen varnar folk för att jogga själva, det gör
de inte utan skäl, och att hon hittades en bit in i skogen.

Om motionsspåret frekventeras av många joggare är det troligen fråga om en oorganiserad gärningsman som är mer impulsstyrd än beräknande. Det ökar chanserna för snabbt uppklarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in