2017-10-24, 17:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sten Anderssons illegalt verkande SÄPO-grupp måste demaskeras fullt ut och berätta om vilka syften de hade för sin övervakning av Olof Palme.

Samma sak gäller den hemliga grupp från en SB-liknande grupp som Lars Borgnäs rapporterar om i "mannen,mordet,mysteriet" där han intervjuar medlemmen "Björn"

Övervaknings-PM behöver avhemligas för att se vilka uppgifter som låg till grund för dess slutsatser.

Skeendet på Sabbatsberg under mordnatten behöver också klarläggas. Hur kunde uppgifterna i rikslarmet helt plötsligt ignoreras, det behöver vi få veta. Då är vi en bra bit närmare att förstå vad som hände i dekorimahörnan klockan 2321 28februari 1986.

Utmärkt, här har vi de centrala punkterna koncentrerade i ett inlägg. SJ,AW och RS på Säpo som övervakade Palme - har de förhörts om sina förehavanden och syften?

Vill också med viss kraft skjuta in Säpos egen AK i bilden. Han började plantera PKK redan i augusti 1985, jobbade på mordnatten, satt i spaningsledningen, utpekas av Lingärde som mullvad och lyckades få förhandsvarningar från Birchan och Enerström att bara försvinna.

Planterade PKK-storyn i en veckotidning 4 dagar efter mordet och lyckades därefter få Holmér att köpa samma story våren 1986.

Skickligt naturligtvis. Men samtidigt fruktansvärt misstänkt.

Han lämnade ju Säpo kort därpå och fick som av en slump anställning hos Per Gunnar Vinge som tvingades lämna jobbet som Säpochef pga Palme.

Indicier, indicier. Jag vet. Men det stinker.
Citera
2017-10-24, 17:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
My 2p

Wedin var med i organisationen av mordet och bokad som skytt, men fattade misstankar om att bli "Patsy" under en resa till Sydafrika i början på Feb 86, och man fick i all hast få in en annan "legosoldat", som dock på plats vägrade skjuta och en svensk i bekvakningen sköt spontant i stället.
Wedins bror var även han FN-soldat om jag inte är felunderrättad, Cypern har jag för mig att det var.
Citera
2017-10-24, 17:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Utmärkt, här har vi de centrala punkterna koncentrerade i ett inlägg. SJ,AW och RS på Säpo som övervakade Palme - har de förhörts om sina förehavanden och syften?

Vill också med viss kraft skjuta in Säpos egen AK i bilden. Han började plantera PKK redan i augusti 1985, jobbade på mordnatten, satt i spaningsledningen, utpekas av Lingärde som mullvad och lyckades få förhandsvarningar från Birchan och Enerström att bara försvinna.

Planterade PKK-storyn i en veckotidning 4 dagar efter mordet och lyckades därefter få Holmér att köpa samma story våren 1986.

Skickligt naturligtvis. Men samtidigt fruktansvärt misstänkt.

Han lämnade ju Säpo kort därpå och fick som av en slump anställning hos Per Gunnar Vinge som tvingades lämna jobbet som Säpochef pga Palme.

Indicier, indicier. Jag vet. Men det stinker.

Rimligtvis är det inte ett huvudsakligt uppsåt oavsett varifrån GM kommer men jag har funderat om det kan vara så att något antal av dessa wt bärare är ute för att man vet att LOP är ute, dvs för att man vill bevaka honom. Och att en del i utförandet kan utgöra ett sätt att liksom chikanera?
Citera
2017-10-24, 18:03
Avslutad
Citat:
Sten Anderssons illegalt verkande SÄPO-grupp måste demaskeras fullt ut och berätta om vilka syften de hade för sin övervakning av Olof Palme.

Samma sak gäller den hemliga grupp från en SB-liknande grupp som Lars Borgnäs rapporterar om i "mannen,mordet,mysteriet" där han intervjuar medlemmen "Björn"

Övervaknings-PM behöver avhemligas för att se vilka uppgifter som låg till grund för dess slutsatser.

Skeendet på Sabbatsberg under mordnatten behöver också klarläggas. Hur kunde uppgifterna i rikslarmet helt plötsligt ignoreras, det behöver vi få veta. Då är vi en bra bit närmare att förstå vad som hände i dekorimahörnan klockan 2321 28februari 1986.

Samma sak gäller Olof Palmes dagbok. Om den nu ens finns kvar, kanske har Lisbeth bränt den? Själv tror jag stenhårt på det så kallade mötesscenariot och om detta scenario skulle stämma kan det ju faktiskt vara så enkelt att svaret på mordgåtan implicit står att finna i Palmes dagboksanteckningar.

Hade Palme förresten aldrig överfallslarm eller egen kommunikationsradio på sig? Nån som vet?
Citera
2017-10-24, 18:12
Medlem
Jag citerar en person från ett annat forum, jag tycker texten är intressant och gränsar till en del av våra
nuvarande diskussioner.

"STAY BEHIND OCH GROVA VÅLDSBROTT & TERRORISM:

Polis erkänner delaktighet i politiskt motiverade massmord på dödsbädden!( i Belgien, han tillhörde Brabantligan) Intressant utveckling om ytterligare avslöjanden av en sällsamt allvarlig våldsvåg som drabbade Västvärlden under 1980-talet.
I Sverige misstänks som bekant dess svenska motsvarighet (Aktionsgruppen Arla Gryning) bestående av nynazistiska och högerexemistiska poliser/militärer mfl för delaktighet i Palmemordet 1986, sprängningen av ANC-lokalen i Stockholm samma år, smugglingen av militär högteknologi på Estonia 1994, smugglingen av buggningsutrustning i Helsingborg 1988. Överallt och i spåren av dessa fascister lämnar de efter sig mängder med mördade människor och ödelagda liv. Palmemordet var dessutom ett högmålsbrott. Vän av ordning borde se likheterna mellan dessa grupper (inom samma fascistiska nätverk) vad gäller farlighet mm. Mörkläggarna kommer dock att i vanlig ordning försöka förneka, förminska, förlöjliga."
Citera
2017-10-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag citerar en person från ett annat forum, jag tycker texten är intressant och gränsar till en del av våra
nuvarande diskussioner.

"STAY BEHIND OCH GROVA VÅLDSBROTT & TERRORISM:

Polis erkänner delaktighet i politiskt motiverade massmord på dödsbädden!( i Belgien, han tillhörde Brabantligan) Intressant utveckling om ytterligare avslöjanden av en sällsamt allvarlig våldsvåg som drabbade Västvärlden under 1980-talet.
I Sverige misstänks som bekant dess svenska motsvarighet (Aktionsgruppen Arla Gryning) bestående av nynazistiska och högerexemistiska poliser/militärer mfl för delaktighet i Palmemordet 1986, sprängningen av ANC-lokalen i Stockholm samma år, smugglingen av militär högteknologi på Estonia 1994, smugglingen av buggningsutrustning i Helsingborg 1988. Överallt och i spåren av dessa fascister lämnar de efter sig mängder med mördade människor och ödelagda liv. Palmemordet var dessutom ett högmålsbrott. Vän av ordning borde se likheterna mellan dessa grupper (inom samma fascistiska nätverk) vad gäller farlighet mm. Mörkläggarna kommer dock att i vanlig ordning försöka förneka, förminska, förlöjliga."

Nja, "intressant" i meningen spretig och ensidig om inte direkt felaktig? Passusen om att MOP skulle utgöra ett högmålsbrott är ju visserligen *intressant*.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-24 kl. 18:31.
Citera
2017-10-24, 18:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
nuvarande diskussioner.

..smugglingen av buggningsutrustning i Helsingborg 1988.
Var inte Wedin och hans bror ifrån Helsingborg?

21 maj 1986:
Helsingborg, Sydhamnen. Kroppen efter Alexandru Vlonga, 37, flyter upp i hamnbassängen.

Enligt Expressen var det ett fall för Hans Holmér och det kunde vara en potentiell Palmemördare som flöt upp efter ha legat på botten i två månader.

Citat:
"Alexandru Vlongas döda kropp hittades den 21 maj 1986 i Sydhamnen i Helsingborg under muddringsarbeten nära Västra Massgodskajen. Vlonga, som vid tillfället var 37 år gammal, var skjuten i nacken/bakhuvudet med en pistol, kaliber 7,65 mm. Utredningen visade att Vlonga, som var flykting från Rumänien, var efterlyst för mordet på en italiensk gangsterledare 1984. Medmisstänkt för det brottet i Italien var Ioan Ursut. De två var vänner. Ursut dömdes 1987 för mordet i Italien tillsammans med ytterligare två män och hamnade i fängelse där."

http://blog.zaramis.se/2017/02/11/rumanmorden/
Senast redigerad av Gothus 2017-10-24 kl. 18:57.
Citera
2017-10-24, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mnja. Jag tänker mig att de här wt människorna som polisen måhända har någon uppfattning om till vilka de är också möjligtvis kan vara så att de inte antas vara misstänkta för inblandning i MOP.

Du uttrycker dig väldigt starkt. Mej veterligt finns inget vittne som de facto sett en wt bärare som fyrat av skotten mot LOP!?!?

Bara för att några vittnen efter de läst i AB eller Expressen om observationer av skumt folk som bär wt, kontaktar polis om vad de sett långt tidigare innebär inte nödvändigt att man kan förutsätta att wt bärarna kan misstänkas för inblandning i MOP.

Det låter lite udda att ett av de första vittnena skulle blivit "trashtalkad" som uttrycks. Vad exakt blev hon utsatt för, annat än att man informerat om att hon inte har rätt att bli informerad om vilka åtgärder man vidtar eller inte? Eller exakt vad avser du med "... blockerar informationer"?!?!
Bara för att få klart för oss om du och jag pratar om samma sak om vi pratar om att "bli trashad" så vi kan undvika onödiga missförstånd i tråden.

Anmälningarna om observationer rörande människor som talat i wt har väl tagits emot vad jag förstår?

Beröringsskräcken inför WT-observationerna betyder så klart att man har något att dölja från polisens sida. Finns det några som bör vara extra observanta på omgivningen så är det väl en grupp som rör sig ute på stan i spaningssyfte med walkie-talkies? Så även om de inte skulle ha något med mordet att göra måste de självklart ha gjort en mängd iakttagelser ute på stan den kvällen som skulle kunna vara till stor nytta för utredningen. Så att alla dessa WT-observationer ignorerades redan från första början säger onekligen en hel del. Man får vara bra naiv för att tro annat.
Citera
2017-10-24, 18:40
Avslutad
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/79qB9/erkande-pa-dodsbadden-jag-ledde-ranmordartrion

Mysteriet med Branantligan kan vara löst. Polis från Aalst erkände på dödsbädden.

Du menar att syftet med denna rånmördarliga bestående av kriminella poliser i själva verket var att göra sig av med misshagliga personer under täckmantel av simpla rån? Annars har jag svårt att se varför ett gäng snutar skulle råna vanligt folk på skitsummor. Och vidare menar du att man kan tänka sig något likande i Sverige och att det skulle kunna tänkas ha att göra med MOP?
Citera
2017-10-24, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, det är ju sant, ingen har sett en WT-bärande person skjuta.

Nej, men dessa WT-män helt enkelt bara måste ha gjort vissa intressanta iakttagelser under mordkvällen som kan tänkas vara till nytta för utredningen. Men ändå har man alltså inte brytt sig om dem från officiellt håll. Detta säger ju typ allt.
Citera
2017-10-24, 19:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Nej, men dessa WT-män helt enkelt bara måste ha gjort vissa intressanta iakttagelser under mordkvällen som kan tänkas vara till nytta för utredningen. Men ändå har man alltså inte brytt sig om dem från officiellt håll. Detta säger ju typ allt.
Håller med om att det säger allt. Det var en statskupp, planerad av CIA i samverkan med det svenska etablissemanget, militär och polis.
Citera
2017-10-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natsch

Är utredningen i sin helhet offentliggjord så man med säkerhet kan säga att detta verkligen är fastslaget?
Eljest kan jag tänka mig att man faktiskt hyfsat tidigt fått uppgift om vilka dessa var, och ev. också höstat in uppgifter om deras ev iakttagelser som kunde tänkas vara av intresse.

Är detta FMNare, socialfolk eller civilsnutar är det antagligt att dessa har kontaktat PU om deltagare, position och observationer av intresse.

Jämförelsevis, drygt 80 personer har angivit sig själv för att ha dödat Palme. De flesta vittnesmålen från platsen talar om en (1) gm.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-24 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in