Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 11:54
  #1033
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
En fråga till er som varit med detta länge, hur var det lättare förr att fuska? Vad är det dom har ändrat som gjort det svårare? Hur länge har detta pågått? Är det långt bak i tiden?

En annan fråga, finns det en lista på några som åkt dit? Både skrivare och folk dom upptäckt har fuskat?
De gjorde väl själva fuskandet olagligt (bedrägligt beteende tror jag) för något år sedan? Vilket antagligen innebär att konsekvenserna av att åka fast är värre nu.
Citera
2017-10-22, 15:01
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
De gjorde väl själva fuskandet olagligt (bedrägligt beteende tror jag) för något år sedan? Vilket antagligen innebär att konsekvenserna av att åka fast är värre nu.

Du får inte skriva provet på två år. Så nä inte speciellt hårda konsekvenser.
Citera
2017-10-22, 19:00
  #1035
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du får inte skriva provet på två år. Så nä inte speciellt hårda konsekvenser.
https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pr...ogskoleprovet/
Citat:
Den som använder otillåtna hjälpmedel under högskoleprovet riskerar två års avstängning. Anmälda fuskare kan dömas i domstol till böter eller upp till sex månaders fängelse. Nya föreskrifter från Universitets- och högskolerådet (UHR) gör nu att alla former av fusk vid kommande högskoleprov blir straffbara.
Verkar regleras i Högskoleförordningen:
Citat:
21 § Den som vill delta i högskoleprovet ska betala en avgift på 450 kronor i samband med anmälan till provet.

Den som genom användning av otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid högskoleprov ska stängas av från deltagande i provet under en period av två år från tidpunkten för försöket. Beslut om avstängning fattas av Universitets- och högskolerådet. Förordning (2016:846).

22 § Universitets- och högskolerådet får meddela ytterligare föreskrifter om högskoleprovet. Förordning (2016:846).
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...0_sfs-1993-100
Citera
2017-10-22, 21:24
  #1036
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pr...ogskoleprovet/

Verkar regleras i Högskoleförordningen:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...0_sfs-1993-100

Men det står inget om att de ska straffas med böter i den paragrafen?
Citera
2017-10-22, 21:29
  #1037
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Men det står inget om att de ska straffas med böter i den paragrafen?
Jag vet. Om inte UHR är totalt koko så gissar jag att "nya föreskrifter" handlar om 22 § och att den ger stöd för det. En relativt vanlig grej är att man "på heder och samvete" försäkrar något, gör man det när man skriver högskoleprov?
Citera
2017-10-22, 22:05
  #1038
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vet. Om inte UHR är totalt koko så gissar jag att "nya föreskrifter" handlar om 22 § och att den ger stöd för det. En relativt vanlig grej är att man "på heder och samvete" försäkrar något, gör man det när man skriver högskoleprov?

Precis, man ger en underskrift med sitt namn på varje svarspapper och försäkrar UHR om att man inte ska vilseleda med otillåtna hjälpmedel.

Det går fortfarande att fuska men problemet är bara att få tag på bilderna av provet, och hinna lösa allt för att sedan skicka ut svaren till alla kunder. Nu när provvakterna inte får se själva provet blir det besvärligt för alla aktörer, de måste därför försöka ta bild på varje prov för att sedan skicka det vidare till ”sambandscentralen”.
Citera
2017-10-23, 14:44
  #1039
Medlem
Blir intressant att se om det påverkar normeringen på något vis. Om nu så mycket färre fusk har skett, vilket inte behöver vara fallet.
Citera
2017-10-23, 17:24
  #1040
Medlem
Hamnkakas avatar
Alla delar till Högskoleprovet läcktes ut till HP-Hjälpen redan innan lunch.
Citera
2017-10-23, 19:57
  #1041
Medlem
lighten-ups avatar
Jag tror att det blir svårt för UHR att komma åt hp-fuskandet när de har chefer och medarbetare som verkar tekniskt oinsatta och verkar ha brist på idéer och säkerhetslösningar. Termin efter termin låter UHR fusket pågå utan att sätta in några givande åtgärder
Citera
2017-10-23, 21:49
  #1042
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Alla delar till Högskoleprovet läcktes ut till HP-Hjälpen redan innan lunch.

Hur vet du detta? Köpte du tjänsten av honom? Vad menar du med 'innan lunch'? Fick de alla delar innan första provpasset?
Citera
2017-10-23, 21:53
  #1043
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag tror att det blir svårt för UHR att komma åt hp-fuskandet när de har chefer och medarbetare som verkar tekniskt oinsatta och verkar ha brist på idéer och säkerhetslösningar. Termin efter termin låter UHR fusket pågå utan att sätta in några givande åtgärder

Fast UHR har ju infört ett nytt sätt för att stoppa fuskandet, genom att provvakten inte kan få åtkomst till något prov då varsitt prov är i en kuvert som ska tilldelas till varje person. Dessutom fick provvakten denna gång inte tillgång till provet förrän provledaren kom förbi med ryggsäcken och gav ut bunten med prov till provvakten. Detta gör att fuskaktörerna inte kan få tillgång till proven av någon provvakt.
Citera
2017-10-23, 23:33
  #1044
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Hur vet du detta? Köpte du tjänsten av honom? Vad menar du med 'innan lunch'? Fick de alla delar innan första provpasset?

Nej? Jag har en tjänst där. Mer än så är jag inte villig att avslöja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback