2017-10-23, 19:43
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Du gör det fatala misstaget att tänka människa=människa utan att ta någon som helst hänsyn till betalningsförmågan. Hur har du tänkt att alla flyktingar (som nu driver på befolkningsökningen och därmed efterfrågan på bostäder) ska kunna få lån på flera miljoner för att kunna köpa det som nu byggs? För det som byggs är långt ifrån deras betalningsförmåga.

Det tar år för dessa att få ens ett skitjobb, och då ligger de fortfarande decennier efter med den kontantinsats som krävs. Svenska bostadsmarknaden kan inte vänta flera år på nya bostadsköpare, de måste komma NU, helst igår.

Du gör själv det fatala misstaget att du inte ser att svenskar som en själv blir bort tvingad från hyreshusen och tvingas köpa bostadsrätter då hyreshusen numera är rena rama ghettona.

Dom flesta jag känner som tidigare bodde i hyres har gjort så , inte för att man vill äga utan för att grannarna och standarden sjunkit så jävla grovt senaste 15 åren med extrem försämring senare 2 åren .

Över 2000 hyreslägenheter min stad stod helt tomma innan "flyktingkrisen" nu är det proppfullt.

Invandringen är en stor anledning till ökade priser .
Senast redigerad av TheAlmightyFarfar 2017-10-23 kl. 19:49.
Citera
2017-10-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skulder och tillgångar är ojämnt fördelade.
En högre skuldkvot ökar känsligheten för stigande kostnader men även stigande skatter.
Verkar vara helt omöjligt för er att ta in att en allt högre belåning leder till att hushållen blir allt känsligare för störningar.
Inte alls, men argumentet kan användas för vårt hög-BNP samhälle lika gärna.
Ditt argument kan användas för att vi borde bli ett jaga/samla samhälle som för 10000 år sedan.

Andra skulle säga att störkänsligheten sysselsätter folk i finansvärlden som räknar fram och tillbaka och gör stresstester. Aktieägarna är inte så roade av kreditförluster.

T ex Finansinspektionen gör det och då visar det sig att 4-5% av hushållen får problem om arbetslösheten drar iväg eller att räntan går upp i 7%. "Får problem" innebär inte att de måste sälja bostaden, utan att de inte lever lika lyxigt.

En skillnad är att FI räknar på riktig data och ägnar sig inte åt fria fantasier.
Citera
2017-10-23, 19:49
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
...Om folk är korkade nog att ta lån på flera miljoner för något som knappt ens är värt en bråkdel så är det deras problem. Byggbolagen må vara giriga, men det är köparna som möjliggör detta beteende.
Om folk är begåvade nog att låna menar du.

Allt pekar på stigande priser.

Är man högutbildad (jag är extremt högutbildad) så kan man räkna ut att det är nu man ska investera.

Eftersom anhöriginvandringen kommer att öka explosionsartat dom kommande åren och knegarna kommer att slåss mot kommuner för att få plats i bostäder finns fortfarande inget tak i marknaden.

S och dom borgerliga (jag röstar själv borgerligt) kommer att göra upp i migrantfrågan (enligt mina insidekontakter). Amnestier och ökad invandring av till och med anhörigas anhöriga kommer att hålla ett tryggt golv för alla prisfall.

Det finns anledning till att kollegor till mig som Akelius undervisar i fastighetsinvesteringar i migrant fastigheter.
Citat:
Akelius University offers a MBA in Residential Real Estate

After this course you should be able to:

- understand how macro- and micro-migration affect the value of a property in a ten-year time span
https://university.akelius.com/study_with_us.html
Senast redigerad av JPMorgandonator 2017-10-23 kl. 19:52.
Citera
2017-10-23, 19:50
Medlem
Ett argument, som tagits upp av ekonomiprofessorn Harry Flam, är att priserna hålls uppe eftersom brukarkostnaden fortfarande är högre för hyresrätter. Nu finns det en viss typ av människor (ofta lågutbildade eller med väldigt dålig ekonomi) som alltid bosätter sig i en hyresrätt. Denna grupp gissar jag är ganska konstant över tid, möjligt att den minskat under senaste deceniumet till följd av försämrade möjligheter att hyra till vettigt pris.

Det som gör att jag inte tror på ett ras, utan snarare en begränsad nedgång, är att det fortfarande är rätt mycket billigare att bo i bostadsrätt jmf med hyresrätt. Räntan måste upp många procent innan vi riskerar att få en stor nedgång. Ett ökat utbud, som vi börjar se nu och kommer fortsätta att få se de närmaste två åren, räcker inte till för att orsaka ett ras.
Citera
2017-10-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
sälja bostad mäklaren äger i augusti o sen köpa nytt billigare - bör alla fatta

vad är din kommentar till totalkraschen vi nu ser alpha1?

kan ju bli kris o därmed högre boräntor. blir dyrt för staten
Hm, så det folk tänker här är alltså att mäklaren skall sälja sin bostad i Upplands-Väsby, magasinera bohaget, och flytta med sambo och två barn ut i skogen och bo där i några månader.

Ja, givet vad bubbelpratare och domedagsprofeter här fantiserar så ska jag väl inte bli förvånad. Men jag tycket att jag borde fråga iaf.

En liten inblick i den så kallade verkligheten: En gång när jag skulle flytta så berättade mäklaren att han sålt radhuset (ute i periferin) och flyttat till en mer central lägenhet. Dock så trivdes inte familjen och barnen blev mobbade, så det var bara att köpa tillbaka ett liknande radhus i samma område och flytta tillbaka. Naturligtvis med förlust totalt.

Men många av er verkar bara uppehålla er vid att:
* andra ser ut att tjäna någon stackars krona
* andra betalar för att bo där de vill bo, och eftersom andra betalar mer är det de andra som bor där. Och de som jämrar sig i tråden är ytterst förbittrade över det.

Ang krasch så har jag ju sagt att ni kan orda det själva genom att köpa mark, riva krafset som står där, låta bygga bostäder och sälja till kraschpriser. Men jag får aldrig något svar på varför ni inte gjort det de senaste åren. Vad är det som tar emot?

Ni säger ju att det är den rätta prisnivån. Klart att ni man nyproducera till den nivån då.
Citera
2017-10-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Vad är det för jävla idiotfråga?

Om folk är korkade nog att ta lån på flera miljoner för något som knappt ens är värt en bråkdel så är det deras problem. Byggbolagen må vara giriga, men det är köparna som möjliggör detta beteende.
Varför blir du helt ställd och oförmögen att svara.
Det är just detta jag pekar på. Så fort jag blandar in verkligheten så blir ni helt ställda.
Så vad ska vi då anta ligger bakom och inte förvirrade emotionella förställningar.

Menar du nu att 30% av dagens priser är "rätt" nivå så kan du naturligtvis köpa mark, riva det som står där, låta bygga bostäder och sälja 70% under dagens prisnivå.

Så varför har du inte gjort det?
Citera
2017-10-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Du gör själv det fatala misstaget att du inte ser att svenskar som en själv blir bort tvingad från hyreshusen och tvingas köpa bostadsrätter då hyreshusen numera är rena rama ghettona.

Dom flesta jag känner som tidigare bodde i hyres har gjort så , inte för att man vill äga utan för att grannarna och standarden sjunkit så jävla grovt senaste 15 åren med extrem försämring senare 2 åren .

Över 2000 hyreslägenheter min stad stod helt tomma innan "flyktingkrisen" nu är det proppfullt.

Invandringen är en stor anledning till ökade priser .

Och hur har du tänkt att "svenskar som du" ska kunna fortsätta elda på priserna när taket för vad man får och kan låna är satt (och påväg ner)?

Det spelar ingen roll om det så är 10.000 pers som vill ha ett objekt ifall ingen kan betala det pris som begärs! Hur svårt ska det vara att förstå?
Citera
2017-10-23, 20:10
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Om folk är begåvade nog att låna menar du.

Allt pekar på stigande priser.

Är man högutbildad (jag är extremt högutbildad) så kan man räkna ut att det är nu man ska investera.

Eftersom anhöriginvandringen kommer att öka explosionsartat dom kommande åren och knegarna kommer att slåss mot kommuner för att få plats i bostäder finns fortfarande inget tak i marknaden.

S och dom borgerliga (jag röstar själv borgerligt) kommer att göra upp i migrantfrågan (enligt mina insidekontakter). Amnestier och ökad invandring av till och med anhörigas anhöriga kommer att hålla ett tryggt golv för alla prisfall.

Det finns anledning till att kollegor till mig som Akelius undervisar i fastighetsinvesteringar i migrant fastigheter.
https://university.akelius.com/study_with_us.html

Svenskarna har redan flytt.

Ska afghaner köpa ettor för 4 miljoner? ÄR det den nya gruppen?
Citera
2017-10-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Ska bli intressant att se hur ett par av trådens debattörer ska förklara sina gamla ståndpunkter om en sådär tre år från nu. Fast jag tror på goda grunder att deras Flashback-konton kommer att vara inaktiva vid den tidpunkten.
Nja, erfarenheten är snarare att bubbelpratarna är tämligen ståndaktiga. De finns nog kvar om 2-3 år och är arga för att priserna inte har kraschat. Dvs business as usual.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Svettigt nu för bolånetorskarna! Men kan man bara haka sig fast på sitt jobb så kan det nog gå vägen medelst blodpudding och nyttiga rotsaker. Antagligen kommer dock arbetsmarknaden att slakta en hel del fulltidstjänster i den kommande lågkonjunkturen. Ajajaj, det blir att flytta hem till mamma och pappa i Färgelanda eller Kramfors och det trygga gamla tonårsrummet.
Så är det nog i er fantasivärld.

Men låt oss kika lite i verkligheten. Antag någon som har 30K i månaden, och maxbelånat sig.
Ränteutgift är 1659/mån. Säg månadsavgift på 2800. Sparande 3K/mån. Kvar till livets nödtorft: 14'981/mån.
Varför är det svettigt. Svettigt att slösa upp så mycket kanske?
Senast redigerad av Alpha101 2017-10-23 kl. 20:21.
Citera
2017-10-23, 20:17
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför blir du helt ställd och oförmögen att svara.
Det är just detta jag pekar på. Så fort jag blandar in verkligheten så blir ni helt ställda.
Så vad ska vi då anta ligger bakom och inte förvirrade emotionella förställningar.

Folk blir ställda för att dina inlägg är så ofattbart efterblivna och saknar all förankring i verkligheten.

Citat:
Menar du nu att 30% av dagens priser är "rätt" nivå så kan du naturligtvis köpa mark, riva det som står där, låta bygga bostäder och sälja 70% under dagens prisnivå.

Så varför har du inte gjort det?

Det här måste fan vara det mest absurda jag någonsin läst. Här har ni svaret på varför personen jag citerar ses som Flashbacks egna byfåne.

Du menar alltså på fullaste jävla allvar att jag ska sälja något för 70% under dagens nivå bara för att jag personligen tror att det är där det faktiska värdet ligger när väl bostadsbubblan smällt, istället för att sälja för dagens nivåer och maximera vinsten?
Citera
2017-10-23, 20:36
Medlem
Citat:
Men låt oss kika lite i verkligheten. Antag någon som har 30K i månaden, och maxbelånat sig. Ränteutgift är 1659/mån. Säg månadsavgift på 2800. Sparande 3K/mån. Kvar till livets nödtorft: 14'981/mån. Varför är det svettigt. Svettigt att slösa upp så mycket kanske?
Futurum, ej presens. Det blir svettigt. Eller kyligt beroende på hur man ser på det.

Ett lån på 3 MSEK med en modest beräknad ränta på 5% blir ganska tufft även om man har kvar jobbet och att kommande regering anser sig ha råd att ha kvar de skenande ränteavdragskostnaderna i ett sådant läge.

3000000*0,05*0,7=105000 kr/år=8750 kr/månad. Blir lite jobbigare än dina fantasier om 1659 kr/månad. Och då har jag räknat med att bolånetorsken och hens sambo har kvar jobbet. Och 5% är inte särskilt hög ränta. Sedan får vi se hur din fantasifulla månadsavgift på 2800 kr/månad ser ut i ett sådant scenario.
Citera
2017-10-23, 20:53
Avslutad
Citat:

* Vad har du för data som visar på minskad utlåning? Jag ser inte det.

* Sedan har vi ett missförstånd här. Det finns inga "pengar" på börsen.
Säljer folk av tillgångar i from av aktier så köper folk aktier. (Du och många andra tänker bara i ett steg. Det är därför ni inte får ihop någon logik och resonemang). Folk har lika mycket pengar på banken. Omsätts aktier så flyttas bara ägande av fordringarna mellan olika personer.

- Vi har inga siffror på minskad utlåning än. De senaste siffrorna vi har är per den 31 augusti. Poängen är att vi kommer att få minskad utlåning som en följd av kraschen. Ingen vill låna längre. Vissa kanske måste, t ex för att de blir sittande med dubbla bostäder. I så fall på bankens nåder. Men kraschen drar spiralen i rakt motsatt riktning mot hur den har gått hittills, dvs mot minskad kreditexpansion, eller kontraktion.

- Givetvis finns det inga pengar på börsen, men i allmänt språkbruk säger vi att folk har sina pengar investerade på börsen om de äger börsaktier. Du slår in öppna dörrar med all världens dunder och brak.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in