2017-10-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Alltid bättre att kolla på den större sample-sizen, Han nådde "bara" .911% under den säsongen. Vilket som lär vi väl se nu, Malcolm Subban är också skadad så Dansk kommer få känna på NHL lite.

Att du fokuserar på en statistikdel enbart säger ju bara att du kollar statistik och gör din bedömning utifrån det.

Rögle höll inte SHL-klass denna säsongen och Dansk storspelade i många matcher. Jag såg det, media uppmärksammade det och en gammal polare som följer Rögle tyckte han var riktigt bra.

Tvivlar även att du såg hans match i AHL denna säsongen utan enbart kollar lite statistik. Känner man till AHL så vet man hur hockeyn fungerar där och att siffrorna ofta kan vara rätt missvisande för en spelare.

Ingen ide att diskutera med någon som gör sina uppfattningar via statistik.
Citera
2017-10-25, 12:44
Medlem
Citat:
Vilket som måste Dansk upp flera nivåer om han ska ha en chans därborta. Han har som sagt fortfarande inte visat att han håller som en förstemålvakt i SHL eller AHL för den delen.

Host host, 10 av 11 räddade i NHL-debuten, 2 insläppta inatt mot Chicago.

Men nej, du har rätt, Dansk är en katastrof i AHL och SHL...
Citera
2017-10-26, 08:20
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Att du fokuserar på en statistikdel enbart säger ju bara att du kollar statistik och gör din bedömning utifrån det.

Rögle höll inte SHL-klass denna säsongen och Dansk storspelade i många matcher. Jag såg det, media uppmärksammade det och en gammal polare som följer Rögle tyckte han var riktigt bra.

Tvivlar även att du såg hans match i AHL denna säsongen utan enbart kollar lite statistik. Känner man till AHL så vet man hur hockeyn fungerar där och att siffrorna ofta kan vara rätt missvisande för en spelare.

Ingen ide att diskutera med någon som gör sina uppfattningar via statistik.
De hade aldrig anlitat Lindbäck om nu Dansk var så bra som du påstår. Sen fungerar statistik riktigt bra på just målvakter enligt mig, särskilt när man har 2 målvakter bakom samma lag där båda har ett relativt stort antal spelade matcher som man hade på både Lindbäck och Dansk.
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Host host, 10 av 11 räddade i NHL-debuten, 2 insläppta inatt mot Chicago.

Men nej, du har rätt, Dansk är en katastrof i AHL och SHL...
Han har fortfarande inte bevisat sig i AHL/SHL

Näe, men han har definitivt imponerat hittills i NHL som du säger, men nu snackar vi om 2 matcher. Vi får helt enkelt se vad som händer.
Citera
2017-10-26, 22:19
Medlem
Citat:
De hade aldrig anlitat Lindbäck om nu Dansk var så bra som du påstår. Sen fungerar statistik riktigt bra på just målvakter enligt mig, särskilt när man har 2 målvakter bakom samma lag där båda har ett relativt stort antal spelade matcher som man hade på både Lindbäck och Dansk.
Han har fortfarande inte bevisat sig i AHL/SHL

Näe, men han har definitivt imponerat hittills i NHL som du säger, men nu snackar vi om 2 matcher. Vi får helt enkelt se vad som händer.

Du har verkligen svårt med inlärningen va?

Dansk började sin första säsong i Rögle riktigt bra, sedan dippade han. Lindbäck tog man mer in för att hela laget var dåligt, men behövde mer spets och 2 bra målvakter. Det var inte för att Dansk var någon dålig målvakt.

Nej, statistik är missvisande på målvakter rejält ibland och detta bevisar bara hur okunnig du är i detta ämne. Går inte att kolla 2 målvakter i samma lag och avgöra hur de är via statistik. Beror på mot vilka lag man matchas osv.

Så fakta kvarstår, han har visat sig i SHL att han håller. Under hans tid i AHL i Columbus-organisationen var hans lag riktigt dåligt, därav statistiken där. Samma sak med Rögle. Han hyllades delvis under sin tid i AHL, men du har väl bättre koll som kollat hans statistik under 5 sek...
Citera
2017-10-26, 23:37
Medlem
Ferross avatar
Dansk var grym som ung, men i SHL var han aldrig någon toppmålvakt, snarare tvärtom. Visst, han gjorde några kanonmatcher men han var på tok för ojämn och var den målvakt som gjorde i särklass flest tavlor. Skulle inte säga att han platsar i den här tråden men han var inte bra i Rögle, speciellt andra säsongen så var han stundtals usel, kul om det går bättre på andra sidan pölen för honom.
Citera
2017-10-28, 11:02
Medlem
vegeges avatar
Citat:
Vettefan, beror ju mycket på årskull och position. Åtminstone om vi snackar Sverige. Tycker det är bättre att kolla om någon blev draftad eller ej, är man med i JVM men inte blir draftad så tyder det ju snarare på att årskullen/positionen hade ett väldigt tunt utbud enligt mig.

Ja, det är ju absolut enklast. Men "tunt utbud" eller dålig konkurrens vet jag väl inte riktigt om man kan tala om i dagens juniorhockey då många juniorer redan spelar som seniorer. Tror årets preliminära JVM-trupp har 17 SHL-spelare, jag snackar alltså rätt mkt nutid.

Vad jag menar är: på JVM upptäcker man många spelare som man inte ens visste fanns och det kan lätt uppstå en "hauss" efteråt, så det rör väl topic lite i alla fall. Och det kan vara extra kul att analysera spelare som lirade seniorhockey som juniorer men som kanske harvar på i division 1 några år senare. Jag menar, får man visa upp sig på JVM har man alla möjligheter att lyckas. De är fortf. juniorer så de borde kunna klassas som "talanger" om de imponerar under JVM.

De behöver nödvändigtvis inte kvala in under topic, men det känns som att det är lite andra tider nu.
Citera
2017-10-28, 21:22
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
Ja, det är ju absolut enklast. Men "tunt utbud" eller dålig konkurrens vet jag väl inte riktigt om man kan tala om i dagens juniorhockey då många juniorer redan spelar som seniorer. Tror årets preliminära JVM-trupp har 17 SHL-spelare, jag snackar alltså rätt mkt nutid.

Vad jag menar är: på JVM upptäcker man många spelare som man inte ens visste fanns och det kan lätt uppstå en "hauss" efteråt, så det rör väl topic lite i alla fall. Och det kan vara extra kul att analysera spelare som lirade seniorhockey som juniorer men som kanske harvar på i division 1 några år senare. Jag menar, får man visa upp sig på JVM har man alla möjligheter att lyckas. De är fortf. juniorer så de borde kunna klassas som "talanger" om de imponerar under JVM.

De behöver nödvändigtvis inte kvala in under topic, men det känns som att det är lite andra tider nu.
Känns nästan som att det räcker att kolla på hur många minderåriga vi ställer upp med. Hade vi haft bra talanger på alla positioner i rätt årskull hade ju inte ens talanger som Dahlin haft en chans som 16 åring att få vara med. En storvuxen medioker talang som är nästan 20 vid JVM hade antagligen petat Dahlin förra året på förhand t.ex. Tror det är ytterst sällan Kanada t.ex ställer upp med minderåriga jämfört med oss som oftast ställer upp med ett lag där nästan halva truppen (chansar rejält här) även kan spela nästa år. Om Dahlin lever upp till hypen direkt så får vi nog inte se han i JVM nästa år då hans eventuella NHL klubb inte släpper han.

Att spela några få minuter per match i SHL vid 19 års ålder tycker inte jag kan användas som ett argument för att vi har riktigt stora talanger på alla positioner i rätt åldrar när McDavid vann poängligan i NHL vid samma ålder.
Senast redigerad av Dirty. 2017-10-28 kl. 21:29.
Citera
2017-10-28, 22:02
Medlem
vegeges avatar
Citat:
Att spela några få minuter per match i SHL vid 19 års ålder tycker inte jag kan användas som ett argument för att vi har riktigt stora talanger på alla positioner i rätt åldrar när McDavid vann poängligan i NHL vid samma ålder.

Jag skrev aldrig att man är en "stortalang" bara för att man får spela JVM, kom igen? Jag skrev att det lätt kan uppstå en hauss efteråt, kring spelare som man inte ens visste fanns. Men let's agree to disagree, jag tycker i alla fall inte det är dålig konkurrens i juniorlandslagen, snarare tvärtom.

Men om man bara får nämna talanger likt McDavid här, rolig tråd.
Citera
2017-10-28, 22:08
Medlem
Citat:

Citat:
Jag skrev aldrig att man är en "stortalang" bara för att man får spela JVM, kom igen? Jag skrev att det lätt kan uppstå en hauss efteråt, kring spelare som man inte ens visste fanns. Men let's agree to disagree, jag tycker i alla fall inte det är dålig konkurrens i juniorlandslagen, snarare tvärtom.

Poängen är väl att "några minuter i SHL" numer inte riktigt är vad det var för 10-15 år sedan. Eftersom typ 150-175 av våra 200 bästa hockeyspelare inte spelar där.

mvh
Citera
2017-10-28, 22:12
Medlem
vegeges avatar
Tycker dock det var lite ironiskt av "Dirty." att ta just Dahlin som exempel när det är rena rama McDavid-klassen på den hypen i Sverige (och utomlands). Skulle inte en stortalang som Dahlin ha en chans som minderårig, även om det fanns andra stora talanger? Give me a break...
Senast redigerad av vegege 2017-10-28 kl. 22:21.
Citera
2017-10-28, 22:14
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:

Det är bra konkurrens, jag säger bara att då och då fyller man på med enstaka spelare som är flera nivåer under den egentliga (talang)-nivån och det skapas då en övertro på den spelaren enbart för att den kom med i truppen samtidigt som man ignorerar hur utbudet så just då på just den positionen.

Därför är det bättre att kolla på draften enligt mig, där man kollar mer på talang och potential snarare än vilken typ av spelare JVM laget behövde och hur konkurrensen såg ut just då med skador och liknande.
Citera
2017-10-28, 22:25
Medlem
vegeges avatar
Citat:
Därför är det bättre att kolla på draften enligt mig, där man kollar mer på talang och potential snarare än vilken typ av spelare JVM laget behövde och hur konkurrensen såg ut just då med skador och liknande.

Ja, och det är inget jag har motsatt mig heller. Men det är ändå i JVM gemene man upptäcker morgondagens talanger.

Och det är alltid kul, i retrospektiv, att se vilka som levde upp till förväntningarna och vilka som inte gjorde det, vilket var min poäng.
Senast redigerad av vegege 2017-10-28 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in