Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Jo. Bara som exempel när jag själv sålde min bostadsrätt, så köptes den av en tjej vars farsa sålde lite av sina fonder och betalade cash. Det berättade hon öppet. Hon berättade även att det var likadant för hennes polare. Att detta sker helt eller delvis är vanligare än vad folk tror.
Många äldre har stora belopp sparade på banken. Folk kanske glömmer det här på denna sajt (kanske i synnerhet här där folk sagt fuck off till sina föräldrar), men alla människor har föräldrar.
Hushållens nettoförmögenhet Q2 enl. SEB sparbarometer
Ränterelaterat +3972 miljarder
Aktier +5966 miljarder
Fastigheter +7839 miljarder
Skulder -3867 miljarder
-------------------------
Nettoförmögenhet +13910 miljarder
Fler människor betyder att fler bostäder behövs. Det är ingen raketvetenskap direkt.
Men jag antar att de mest banala sambanden går att snacka bort för en tillräckligt desperat snubbe här på sajten.
Varje gång en bank skapar ett lån, så skapar den också en insättning i banksystemet. Så när folkets lån växer, så växer också deras banktillgodohavanden. Men det är
skuldsättningen som är problemet. Ju mer pengar folk är skyldiga varann, desto känsligare blir hela systemet för att någon inte kan klara sina åtaganden.
En ökande kreditgivning leder till stigande tillgångspriser. Det finns ingen självklar nivå för hur högt t ex bostadspriser kan drivas innan de kraschar. Men förr eller senare kommer den reala ekonomin (läs byggandet) ikapp.
När byggandet kommit ikapp gäller regeln att på marginalen är ingen lägenhet mer värd än produktionskostnaden för densamma. Så om det kostar X enheter arbetstimmar och Y enheter material att bygga, så kommer priset att hamna på X+Y plus alternativanvändning av marken på marginalen. Det "hokus pokus"-pris som kreditexpansionen lyckades skapa så länge byggandet inte fanns, ersätts då av det realekonomiska priset.
Jag har försökt säga det hundra gånger: en lägenhet är bara fyra väggar och ett tak. I dagens supereffektiva värld kan fyra väggar och ett tak produceras väldigt billigt. Det enda som krävs av köparna, är att de ska ORKA vänta på att byggandet kommit ikapp. Då erbjuds de ett rättvist pris. Men OM de konkurrerar med varann, så att 10 familjer konkurrerar om 9 lägenheter, med bankpengar, då kan priset drivas till himlen. Men när 1 lägenhet ytterligare byggts, faller priset ner på jorden igen. ORKA vänta!!!