Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Just chansen att som kille råka ut för en annan mans våld är större än att som kvinna råka ut för våldtäkt, i vart fall sorten överfallsvåldtäkt.
Ändå sitter alltså inte jag här ex. och säger åt män att de inte borde tillåtas "gå ut högstadiet"...eller hänga med främmande män för att glo på deras ukelel-samling för att det är "deras ansvar" att andra ukelel-ägande män kan vara idioter.
Skäms du inte för att du inte tog ditt ansvar över att någon valde att krossa ditt finger eller slå ut dina tänder? DU borde ju ha undvikit gå på krogen den där dan...eller gå på den och den gatan efter det och det klockslaget i den och den skjortan eller hängt med den och den mannen när han blev full, DITT ansvar och aldrig hans, eller hur?
Män kan inte leva efter den typen regelverk...och vet du, det kan inte kvinnor heller.
Nej, jag skäms inte, och ångrar det inte djupt. De slagsmål jag hamnade i, så var jag full men det var folk som angrep mina vänner. Och.. Och. Det är risken man tar. Det varierar beroende på var man bor, och andra faktorer: Men i grunden är det en risk.
Att gå ut och festa som en man, speciellt när man är yngre innefattar en viss risk av slagsmål. Det är bara så det är.
"Män kan inte leva efter den typen regelverk"... Men.. Det är den sortens regelverk och verklighet som går tillbaks typ 4000 år? Som man riskerar du att bli misshandlad, som homosexuell man både brutalt misshandlad och våldtagen. Som kvinna? Ja ni riskerar att bli både misshandlade och våldtagna.
Detta är verkligheten. Den var densamma 1000 år sen. Kommer vara densamma om 1000 år. Unga kvinnor bör lära sig hur de skall hantera sig själv i verkligheten, inte om drömmen om vad verkligheten kan vara.