2017-10-19, 12:03
  #17533
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Spotify går om Bonnier och blir Sveriges största mediabolag.

http://feber.se/samhalle/art/372485/spotify_strre_n_bonnier/
Citera
2017-10-19, 17:42
  #17534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Spotify går om Bonnier och blir Sveriges största mediabolag.

http://feber.se/samhalle/art/372485/spotify_strre_n_bonnier/

Spootify vill gärna tro att de är viktiga för Sverige, men de har färre anställda än valfri kommun i Sverige har lärare
Citera
2017-10-20, 07:38
  #17535
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Spootify vill gärna tro att de är viktiga för Sverige, men de har färre anställda än valfri kommun i Sverige har lärare
Men de får in lika mycket stålar som Bonniers i alla fall. Var det det du ville säga?
Citera
2017-10-20, 07:58
  #17536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Men de får in lika mycket stålar som Bonniers i alla fall. Var det det du ville säga?

Så länge Spotify går med förlust så spelar det ingen roll att dom har hög omsättning och får in mycket stålar. Det måste in ännu mer stålar. http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/spotify-okar-omsattningen-med-40-men.html
Citera
2017-10-20, 08:28
  #17537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Men de får in lika mycket stålar som Bonniers i alla fall. Var det det du ville säga?

Jag mäter ett företags viktighet för ett land efter hur många anställda de har, inte hur mycket pengar de får in
Citera
2017-10-21, 12:48
  #17538
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Det kom som en chock för Patrick Ekwall då han efter 23 år på TV4 fick beskedet att hans frilanskontrakt inte skulle förlängas. Det var för drygt ett år sedan. Nu har han skrivit en bok om sin livsresa i sportens värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Ekwall
Det var en mörk tid i journalistiken när medierna började publicera omodererade kommentarer. Då fick knäppgökarna vingar.

https://www.journalisten.se/nyheter/ibland-har-jag-behovt-sakta-ner
Citera
2017-10-21, 12:52
  #17539
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
I den årliga rapporten "Svenskarna och internet" undersöker Internetstiftelsen i Sverige hur svenskarna använder just internet. Här är några fakta som är relevanta för tråden:

  • Så gott som alla under 25 år använder Youtube. Majoriteten gör det dagligen.
  • 77% av svenskarna använder playtjänster för att titta på TV.
  • 46% tittar på Netflix, som är den största TV-tjänsten.
  • Aftonbladet.se är den nyhetskälla på internet som överlägset flest (46%) uppger när de får ge sina tre viktigaste. DN kommer tvåa (21%), följt av SVT (18%) och Expressen (16%).

https://www.journalisten.se/nyheter/netflix-nar-46-procent
Citera
2017-10-21, 13:32
  #17540
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
I den årliga rapporten "Svenskarna och internet" undersöker Internetstiftelsen i Sverige hur svenskarna använder just internet. Här är några fakta som är relevanta för tråden:
  • Så gott som alla under 25 år använder Youtube. Majoriteten gör det dagligen.
  • 77% av svenskarna använder playtjänster för att titta på TV.
  • 46% tittar på Netflix, som är den största TV-tjänsten.
  • Aftonbladet.se är den nyhetskälla på internet som överlägset flest (46%) uppger när de får ge sina tre viktigaste. DN kommer tvåa (21%), följt av SVT (18%) och Expressen (16%).
https://www.journalisten.se/nyheter/netflix-nar-46-procent
Man blir fan mörkrädd. Men det är många på jobbet som sitter och slöbrowsar AB under dagen, fattar det inte vilken skit det är eller är de själva skit i huvudet? Inte konstigt att sossarna styr Sverige...
Citera
2017-10-21, 13:37
  #17541
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
I den årliga rapporten "Svenskarna och internet" undersöker Internetstiftelsen i Sverige hur svenskarna använder just internet. Här är några fakta som är relevanta för tråden:

  • Så gott som alla under 25 år använder Youtube. Majoriteten gör det dagligen.
  • 77% av svenskarna använder playtjänster för att titta på TV.
  • 46% tittar på Netflix, som är den största TV-tjänsten.
  • Aftonbladet.se är den nyhetskälla på internet som överlägset flest (46%) uppger när de får ge sina tre viktigaste. DN kommer tvåa (21%), följt av SVT (18%) och Expressen (16%).

https://www.journalisten.se/nyheter/netflix-nar-46-procent

Uuhh! Nu får vi vinkla det. Med andra ord är det 54% som inte nämner AB bland sina tre viktigaste nyhetskällor på nätet. 79% nämner inte DN, 82% nämner inte SVT och 84% nämner inte Expressen.
Citera
2017-10-21, 13:40
  #17542
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Uuhh! Nu får vi vinkla det. Med andra ord är det 54% som inte nämner AB bland sina tre viktigaste nyhetskällor på nätet. 79% nämner inte DN, 82% nämner inte SVT och 84% nämner inte Expressen.
Ja, man får se det ur den synvinkeln. Undrar var Flashback hamnade?

Hela undersökningen för lite fördjupning.
https://www.iis.se/docs/Svenskarna_och_internet_2017.pdf
Citera
2017-10-21, 17:39
  #17543
Medlem
oberoendemedias avatar
Bortfallet gör rapporten till desinformation.

Totalurval: 17 387
-11 934 saknade nåbart nummer.
-2 097 vägrade vara med.
-37 personer hade språkproblem.
-231 personer var inte kvalificerade.
-37 intervjuer var inte kompletta.
-82 intervjuer ingår inte i resultat.
Antal svar: 2 969 (17% svarsfrekvens)

Korrigerar vi för svarsfrekvensen och min överslagsräkning är korrekt så innebär det att ca 1% av totalurvalet har uppgett Aftonbladet som en av de tre viktigaste informationskällorna.
Citera
2017-10-21, 19:02
  #17544
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Bortfallet gör rapporten till desinformation.

Totalurval: 17 387
-11 934 saknade nåbart nummer.
-2 097 vägrade vara med.
-37 personer hade språkproblem.
-231 personer var inte kvalificerade.
-37 intervjuer var inte kompletta.
-82 intervjuer ingår inte i resultat.
Antal svar: 2 969 (17% svarsfrekvens)

Korrigerar vi för svarsfrekvensen och min överslagsräkning är korrekt så innebär det att ca 1% av totalurvalet har uppgett Aftonbladet som en av de tre viktigaste informationskällorna.

Min dito ger en lite högre siffra. I vilket fall ett bortfall som borde ha diskat undersökningen direkt.

De flesta svarar ju inte på undersökningar idag. Okänt nummer = svarar ofta inte. Brevundersökning = ingen tid att svara osv.

Frågan är varför det är så intressant för dem hur många som läser deras medier. Annonsörerna får väl pröva sig fram. De ser dessutom direkt hur många som klickar på annonserna. Det är riktiga siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in