Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-06, 19:54
Medlem
Harpys avatar
Fattig och fattig. Men det är förmodligen ganska svårt att vända eko-skeppet nämnvärt på den korta tiden som finns kvar. Men gör man bara en sista stor stöt så... har vi med stor sannolikhet en återfallsförbrytare som börjar om från noll igen.

Självmordsfrekvensen måste ju vara någorlunda hög hos de driftigare kandidaterna, resten accepterar väl i sinom tid skambuden inom kollektiva vård och omsorgsboenden. Men för att ha en chans till frihet och välstånd måste man nog chansa på stöten.

Det värsta straffet (för den passive) kommer alltid sen.
Senast redigerad av Harpy 2017-10-06 kl. 20:47.
Citera
2017-10-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja garanterat fattigpesionär! Många kvinnor i dag som arbetat hela sitt liv sen 16 års ålder blir ju fattigpensionärer om de bara haft normala inkomster och inte haft nåt privat sparande.
Pensionsystemet är ett skämt! En anhöriginvandrad 65 årig somaliekärring få ju direkt mer i pension än en fattigpensionär. Fy fan!
Varför sprids sådana här myter? Du har aldrig tagit reda på fakta. Visa källa att det är sant! Just det, lite svårt eller hur?
Citera
2017-10-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag bor inte ens i Sverige utan land med 0% skatt, så bor inte i boskapsklass land som Sverige där alla är fattiga. Och nej har inte fått enda krona utan äger del företag i olika länder samt investment inkomster.

Och du måste vara extrem fattig om du inte ens har 5k matutgifter per månad i Sverige, räkna bara var lunch kostnad en månad blir. Om du har matlåda så är du ja riktigt fattig.
Jag har matlåda de flesta dagarna i månaden det är ett val då jag hellre spenderar mina pengar på andra saker och jag tjänar tid på att äta på 30min på jobbet om det är att vara fattig så då är jag väl det. Du måste oavsett var du bor eller hur du får dina inkomster ha någon form av begåvningshadikapp då du uttrycker dig så angående vad majoriteten spenderar på mat. Jag tror inte att tex Bill Gates eller Elon Musk eller någon som är riktigt framgångsrik skulle uttrycka sig på ett liknande sätt oavsett hur mycket de själva lägger på mat. Jag spenderar en hel del på god mat främst när jag är på semster och då överstiger jag lätt 5000kr per månad men det skulle aldrig få mig att raljera eller uttrycka att att alla gör det eller att alla som inte gör det är fattiga. En vanlig månad när jag inte har semster så överstiger jag inte 5000kr men jag äter gott trots det.
Citera
2017-10-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Varför sprids sådana här myter? Du har aldrig tagit reda på fakta. Visa källa att det är sant! Just det, lite svårt eller hur?
Jag tror att negrofoben räknar med älderförsörjningstöd vilket gör att disponibel inkomst för en utländsk person som inte arbetat i sverige med hög hyra kan få en utbetalning som gör att skillnaden inte blir väldigt stor jämfört med en person med låg inkomst får efter att hyran är betald. Jag tycker inte att det här är speciellt bra men det är en annan diskussion.
Citera
2017-10-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Jag har matlåda de flesta dagarna i månaden det är ett val då jag hellre spenderar mina pengar på andra saker och jag tjänar tid på att äta på 30min på jobbet om det är att vara fattig så då är jag väl det. Du måste oavsett var du bor eller hur du får dina inkomster ha någon form av begåvningshadikapp då du uttrycker dig så angående vad majoriteten spenderar på mat. Jag tror inte att tex Bill Gates eller Elon Musk eller någon som är riktigt framgångsrik skulle uttrycka sig på ett liknande sätt oavsett hur mycket de själva lägger på mat. Jag spenderar en hel del på god mat främst när jag är på semster och då överstiger jag lätt 5000kr per månad men det skulle aldrig få mig att raljera eller uttrycka att att alla gör det eller att alla som inte gör det är fattiga. En vanlig månad när jag inte har semster så överstiger jag inte 5000kr men jag äter gott trots det.

Säger alla fall sanning störta del är fattiga, sedan vem är begåvningshadikapp? Att vara någon slav hela livet och få ut fika pengar för slänga bort 160 timmar per månad sedan kanske hög timmar slösa komma till och från jobb för fika pengar. Lätt dra in mer pengar genom sitta på toa en dag än folk drar in i Sverige per hel månad.

Så visst jag är väldigt begåvningshadikapp när jag drar in hög miljone om året utan ens behöva lyfta ett finger.

Och jo har man inte ens råd med betala för lunch då ligger man riktigt jävla lågt.
Citera
2017-10-06, 21:59
Medlem
Citat:
Säger alla fall sanning störta del är fattiga, sedan vem är begåvningshadikapp? Att vara någon slav hela livet och få ut fika pengar för slänga bort 160 timmar per månad sedan kanske hög timmar slösa komma till och från jobb för fika pengar. Lätt dra in mer pengar genom sitta på toa en dag än folk drar in i Sverige per hel månad.

Så visst jag är väldigt begåvningshadikapp när jag drar in hög miljone om året utan ens behöva lyfta ett finger.

Och jo har man inte ens råd med betala för lunch då ligger man riktigt jävla lågt.
Visst vi fattar hur rik och framgångsrik du är och hur fattiga vi andra är men det ändrar inte det faktum att du med ditt inlägg (om det inte var för skryta vilket är lite pateiskt) visar på en stor brist på insikt om hur välden fungerar (Marie Antoinette any one?). Sedan så säger du att du betalar 0% i skatt vilket får mig att tro att du bor i ett arabland vilket inte dirket gör mig avundsjuk. Jag är inte rik men jag har ett bra liv jag har inget behov av att äta ute även om det inte vore något problem ekonomiskt sett jag lägger hellre min pengar på andra saker utan att oroa mig för att någon skall tycka att jag är fattig pga det. I mitt arbete så träffar jag dagligen personer som är verkligt fattiga och jag försöker hjälpa dem, utan att för den skull se ner på dem för det vore patetiskt i mitt sätt att se.
Citera
2017-10-11, 22:04
Medlem
Selfefficacys avatar
Citat:
5k är fika pengar motsvarar typ en enda middag på fin resturang med lite dryck. Dock premium kaviar 50g kostar endast det 500€ eller mer.

Bara kaffe en månad på lite bättre ställen går komma upp till kostnad 5-15k.

Så dom som äter under 5k skulle säga endast fattiga.

Oj nu blev jag ju outad som den fattig människa jag är som sällan ger ut mer än 5000kr pa mat per manad . Blir verkligen flashad av din livsstil som väldigt fa har. Och just är grejen: Vad är fattigdom?
Fran ditt perspektiv nästan alla som inte kan leva pa samma sätt som du, och du sätter ribban rätt högt. Därav funkar inte dina argument. Världsbanken definierar fattigdomsgränsen vid att leva pa mindre än 1,25 dollar om dagen = absolut fattigdom. Ingen av dessa människor bor i Sverige. För Sveriges del maste man prata om relativ fattigdom. Det är 60 procent av medianinkomsten. Ditt sätt att argumentera är trolleri. Ma hända att du har pengarna men tyvärr ocksa en syn pa världen och människor och prioriteringar som är helt utopiskt och orealistiskt. Ibland undrar jag vad folk har av "bekräftelsen" pa internet, av att ha en san attetyd. Folk försöker diskutera om ämnet pa ett vettigt sätt och sen kommer det personer som bara kräks över hela forumet med sin skit. Ja, jag borde nog sluta med Flashback, men det finns ljusglimtar, ni vet vilka ni är!!!!
Citera
2017-10-12, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Oj nu blev jag ju outad som den fattig människa jag är som sällan ger ut mer än 5000kr pa mat per manad . Blir verkligen flashad av din livsstil som väldigt fa har. Och just är grejen: Vad är fattigdom?
Fran ditt perspektiv nästan alla som inte kan leva pa samma sätt som du, och du sätter ribban rätt högt. Därav funkar inte dina argument. Världsbanken definierar fattigdomsgränsen vid att leva pa mindre än 1,25 dollar om dagen = absolut fattigdom. Ingen av dessa människor bor i Sverige. För Sveriges del maste man prata om relativ fattigdom. Det är 60 procent av medianinkomsten. Ditt sätt att argumentera är trolleri. Ma hända att du har pengarna men tyvärr ocksa en syn pa världen och människor och prioriteringar som är helt utopiskt och orealistiskt. Ibland undrar jag vad folk har av "bekräftelsen" pa internet, av att ha en san attetyd. Folk försöker diskutera om ämnet pa ett vettigt sätt och sen kommer det personer som bara kräks över hela forumet med sin skit. Ja, jag borde nog sluta med Flashback, men det finns ljusglimtar, ni vet vilka ni är!!!!

Stor del av befolkning i Sverige har råd äta lunch ute varje dag (som faktiskt äter lunch ute med), så mat under 5k är fattigt per månad.

Sedan antal timmars förlust med att laga mat och allt som krävs runtomkring är ju bara rent slöseri. Visst är man kock och har det som intresse en sak men det är inte stor del av befolkningen.

Ingen av dom människor bor i Sverige just av orsak Sverige är parasitland där folk lever på bidrag istället och liknande. Men förändrar inte att 1USD per dag mycket lättare att leva på i vissa länder, men omöjligt i Sverige. Så går inte göra sådan jämförelse.

Många i Sverige skulle hävda är fattigt om man inte ens har råd äta lunch ute.
Citera
2017-10-12, 15:26
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Jag ser fan inget problem med att leva för 5500kr per månad. Jag förstår inte vafan det ska gnällas åt så jävla mycket, som man bäddar får man ligga. 5500 kr kan man käka oxfilé på varje dag.

Det är väldigt enkelt när man är ung, att tycka att 5 500:- är mycket pengar att leva för när bostaden är betald. (Jag lever gärna så själv, och spar resten i aktier...)

Men, det 251 skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av 251
Fast det gäller bara för receptbelagda mediciner. Allt annat som kosttillskott, salvor, ögondroppar, munvårdsprodukter, inkontinensskydd etc. som gamlingar ofta behöver får de betala helt ur egen ficka och då drar det snabbt iväg varje månad.

Samt: tandläkarräkningar. De ingår inte i några skydd, och ruinerar pensionärer. När det sedan är dags att flytta in på hemmet, så blir det knappt en veckopeng som räcker till godis över. Allt konfiskeras. Så det är inte roligt att bli äldre.

En annan sak är att så länge vi är unga, friska och starka så har vi valet att lägga på ett extra kol, för att ha råd att åka till Aruba i 3 veckor eller backpacka i Australien. Fattigpension inkl äldreförsörjningsstöd innebär att du är fattig resten av livet. Utan möjlighet till guldkant. Någonsin igen.

(Under förutsättning att du inte är en fuskande invandrare, som i hemlighet flyttat hem igen, men fortsätter att lyfta svenska bidrag.)

Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish

Svarar i negrofobens ställe: Äldreförsörjningsstöd är inte en myt. Varje person över 65 års ålder som avser att bo i Sverige har rätt till Äfs, och det är högre än garantipension. I teorin så kan en svensk fattigpensionär ansöka om det, och komma upp i ungefär samma nivå. Men - svenska fattigpensionärer är lite för stolta för att söka socialbidrag i tid och otid.

Äldreförsörjningsstöd är till formen socialbidrag, och man kan även söka bidrag till extra kostnader, och som jag har förstått det så har invandrare lättare att få tandläkarräkningen betald.

Så det är fortfarande sjukt, och ingen myt, att Sverige ger högre pension till folk som inte arbetat här en enda dag i sitt liv.
Citera
2017-10-20, 17:12
Medlem
Citat:
Stor del av befolkning i Sverige har råd äta lunch ute varje dag (som faktiskt äter lunch ute med), så mat under 5k är fattigt per månad.

Sedan antal timmars förlust med att laga mat och allt som krävs runtomkring är ju bara rent slöseri. Visst är man kock och har det som intresse en sak men det är inte stor del av befolkningen.

Ingen av dom människor bor i Sverige just av orsak Sverige är parasitland där folk lever på bidrag istället och liknande. Men förändrar inte att 1USD per dag mycket lättare att leva på i vissa länder, men omöjligt i Sverige. Så går inte göra sådan jämförelse.

Många i Sverige skulle hävda är fattigt om man inte ens har råd äta lunch ute.
Att ha råd att äta ute har nog de flesta som arbetar i Sverige, frågan är hur man väljer att spendera sina pengar. Jag skulle onekligen ha råd med det jag väljer att inte göra det av två orsaker främsta att jag sparar tid men också att jag sparar pengar som jag kan använda på saker som jag prioriterar högre. Jag känner inget behov av att äta ut för att andra inte skall tro att jag är fattig (jag bryr mig allmänt inte om vad andra människor tycker om mig, mitt yrkesval gör mig rätt avtrubbad i det avseendet). Att laga extra när man lagar mat hemma och ta med sig blir en försumbar tidsförlust iallafall i min familj. Jag har en billig bil då jag ser det som ett sätt att ta sig från A till B om jag var intresserad av bilar eller hur andra ser mig pga min bil så skulle jag kunna ha en betydligt dyrare bil. Om jag hade en stor förmögenhet och jobbade på på samma ställe som nu så skulle jag fortfarande äta medhavd mat då det är väldigt bekvämt att inte behöva gå iväg från arbetet.
Citera
2017-10-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Att ha råd att äta ute har nog de flesta som arbetar i Sverige, frågan är hur man väljer att spendera sina pengar. Jag skulle onekligen ha råd med det jag väljer att inte göra det av två orsaker främsta att jag sparar tid men också att jag sparar pengar som jag kan använda på saker som jag prioriterar högre. Jag känner inget behov av att äta ut för att andra inte skall tro att jag är fattig (jag bryr mig allmänt inte om vad andra människor tycker om mig, mitt yrkesval gör mig rätt avtrubbad i det avseendet). Att laga extra när man lagar mat hemma och ta med sig blir en försumbar tidsförlust iallafall i min familj. Jag har en billig bil då jag ser det som ett sätt att ta sig från A till B om jag var intresserad av bilar eller hur andra ser mig pga min bil så skulle jag kunna ha en betydligt dyrare bil. Om jag hade en stor förmögenhet och jobbade på på samma ställe som nu så skulle jag fortfarande äta medhavd mat då det är väldigt bekvämt att inte behöva gå iväg från arbetet.

Om man måste välja spendera 2-3k på lunch emot använda pengarna mot annat så är man fattig. Är skitsuma.

Att billigare laga mat beror på låg inkomst, men när ens tid är värd över 30k per timme skulle man inte slösat tid på göra tjänstefolk jobb.

Bekvämt skulle isåfall vara få mat levererad inte ha med något budget fryst eller gårdagens mat. Lär handla du bara har 1 timmes lunch och inte ens tid njuta av en lunch eller åka iväg.
Citera
2017-10-20, 19:32
Medlem
Citat:
Om man måste välja spendera 2-3k på lunch emot använda pengarna mot annat så är man fattig. Är skitsuma.

Att billigare laga mat beror på låg inkomst, men när ens tid är värd över 30k per timme skulle man inte slösat tid på göra tjänstefolk jobb.

Bekvämt skulle isåfall vara få mat levererad inte ha med något budget fryst eller gårdagens mat. Lär handla du bara har 1 timmes lunch och inte ens tid njuta av en lunch eller åka iväg.
Jag kan om jag väljer (vilket jag gör) ta lunch på 30 minuter jag glömmer dock bort hur rik och framgångsrik du är. Det är ju verkligen imponerande och du har ju ett superbra exempel på hur slöseri det vore när man har en inkomst på 30k per timme att laga den själv när tjänstefolk skulle kunna göra det. Det roliga är inte hur rik och framgångsrik du är utan hur du behöver hävda dig och visa för alla andra hur rik du är särskilt när du börjar posta i en tråd där en person som oroar sig för hur hans liv som fattigpensionär kommer att bli. Du har verkligen visat både honom, mig och alla andra fattiglappar i tråden hur cool och framgångsrik du är. Jag gissar att om vi varit på ett engelskspråkigt forum så hade både Bill Gates, Warren Buffett och Mark Zuckerberg kommit in för att dunka din rygg för hur bra du är på att visa hur fattiga majoriteten är. Eller kanske inte då de är lite bättre på att förstå världen fungerar och de har antagligen inte samma behov att visa sig rika och coola, vilket man givetvis kan lägga en psykologisk analys på behovet av att bevisa.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in