Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
Jag ser fan inget problem med att leva för 5500kr per månad. Jag förstår inte vafan det ska gnällas åt så jävla mycket, som man bäddar får man ligga. 5500 kr kan man käka oxfilé på varje dag.
Det är väldigt enkelt när man är ung, att tycka att 5 500:- är mycket pengar att leva för när bostaden är betald. (Jag lever gärna så själv, och spar resten i aktier...)
Men, det
251 skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av
251
Fast det gäller bara för receptbelagda mediciner. Allt annat som kosttillskott, salvor, ögondroppar, munvårdsprodukter, inkontinensskydd etc. som gamlingar ofta behöver får de betala helt ur egen ficka och då drar det snabbt iväg varje månad.
Samt: tandläkarräkningar. De ingår inte i några skydd, och ruinerar pensionärer. När det sedan är dags att flytta in på hemmet, så blir det knappt en veckopeng som räcker till godis över. Allt konfiskeras. Så det är inte roligt att bli äldre.
En annan sak är att så länge vi är unga, friska och starka så har vi
valet att lägga på ett extra kol, för att ha råd att åka till Aruba i 3 veckor eller backpacka i Australien. Fattigpension inkl äldreförsörjningsstöd innebär att du är fattig resten av livet. Utan möjlighet till guldkant. Någonsin igen.
(Under förutsättning att du inte är en fuskande invandrare, som i hemlighet flyttat hem igen, men fortsätter att lyfta svenska bidrag.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Lightfish
Varför sprids sådana här myter? Du har aldrig tagit reda på fakta. Visa källa att det är sant! Just det, lite svårt eller hur?
Svarar i
negrofobens ställe: Äldreförsörjningsstöd är inte en myt. Varje person över 65 års ålder som avser att bo i Sverige har rätt till Äfs, och det är högre än garantipension. I teorin så kan en svensk fattigpensionär ansöka om det, och komma upp i ungefär samma nivå. Men - svenska fattigpensionärer är lite för stolta för att söka socialbidrag i tid och otid.
Äldreförsörjningsstöd är till formen socialbidrag, och man kan även söka bidrag till extra kostnader, och som jag har förstått det så har invandrare lättare att få tandläkarräkningen betald.
Så det är fortfarande sjukt, och ingen myt, att Sverige ger högre pension till folk som inte arbetat här en enda dag i sitt liv.