2017-10-20, 09:04
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nej, den tid i livet då folks behov av 1) kvadratmeter/person och 2) antal bostäder ökar mest är när unga flyttar hemifrån.

Den tid i livet då folks behov av 1) kvadratmeter/person och 2) antal bostäder minskar mest, är när folk bildar familj.

Ja och när puckeln är 26 år. När börjar många bilda familj. Och det var förra året.
De har trots vad som står i tidningarna redan flyttat hemifrån.
Citera
2017-10-20, 09:10
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
så om snitträntan på bolånestocken är låt oss säga 3.8 procent eller om den är 0.2 procent ger samma kostnad för staten? - hur? förklara?
För att skatten på ränteinkomsterna stiger.
Citera
2017-10-20, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja och när puckeln är 26 år. När börjar många bilda familj. Och det var förra året.
De har trots vad som står i tidningarna redan flyttat hemifrån.
Ja, de har redan utövat sin "expansiva" effekt på bostadsmarknaden.

Ett exempel är universiteten, där antalet studenter nu MINSKAR.

Däremot, skulle vi få en utveckling där folk överhuvudtaget inte flyttar ihop, eller flyttar ihop senare, så ökar bostadsbehovet. Men den trenden har nog också nått vägs ände. Flyttar man inte ihop får vi till slut fallande födelsetal, och Stockholms läns 4% MINSKNING i antalet födslar första halvåret i år kan va en varnande siffra.

Kan man då ersätta detta med invandring? Jag tror inte att det finns acceptans för det. Den svenska befolkningen har redan genomgått en omstöpning på gränsen till oigenkännlighet. Visst på 100 års sikt kan man göra vad man vill, men inte på tio års sikt, tror jag. Snarare tror jag folk vill ta ett steg tillbaka och MINSKA invandringen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-20 kl. 09:24.
Citera
2017-10-20, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För att skatten på ränteinkomsterna stiger.

är väl jag som är dum i huvudet i vanlig ordning, men staten står för att vi kan dra av 30 procent av vår räntekostndad...right?!

Om min räntekostnad blir 10 ggr högre pga av att räntan steppar upp ordentligt (mitt tidigare extremexempel), så får ju Magda åka med upp och betala lika mycket (procentuellt) right?!

säg gärna till om jag har fel i mina antaganden...

Skatten på ränteinkomsterna säger du, pratar vi om pengar jag har på mitt 0 procent lönekonto då?? vilka ränteinkomster menar du bostad/aktier/skog???
Citera
2017-10-20, 09:25
Medlem
rostigamazons avatar
Till skillnad från Spanien, så riskerar massinvandringen till Sverige äta upp den svenska ekonomin, sen åker börsen och bostadsmarknaden med, blir som ett korthus som rasar.
Citera
2017-10-20, 09:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
är väl jag som är dum i huvudet i vanlig ordning, men staten står för att vi kan dra av 30 procent av vår räntekostndad...right?!

Om min räntekostnad blir 10 ggr högre pga av att räntan steppar upp ordentligt (mitt tidigare extremexempel), så får ju Magda åka med upp och betala lika mycket (procentuellt) right?!

säg gärna till om jag har fel i mina antaganden...

Skatten på ränteinkomsterna säger du, pratar vi om pengar jag har på mitt 0 procent lönekonto då?? vilka ränteinkomster menar du bostad/aktier/skog???
Du betalar alltid räntan till någon.

Betalar du 100 kr i ränta så kan du dra av 30 kr.

Den som tjänar 100 kr genom att låna ut pengar till dig får betala 30kr i skatt.

Om din kostnad ökar till 1000 kr så ökar någons kapitalinkomst inkomst till 1000 kr

Statens kostnad och vinst på räntor är noll.
Citera
2017-10-20, 09:37
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du betalar alltid räntan till någon.

Betalar du 100 kr i ränta så kan du dra av 30 kr.

Den som tjänar 100 kr genom att låna ut pengar till dig får betala 30kr i skatt.

Om din kostnad ökar till 1000 kr så ökar någons kapitalinkomst inkomst till 1000 kr

Statens kostnad och vinst på räntor är noll.
nonsens! Källa till struntet är väl den store hemmaekonomen alpha
Citera
2017-10-20, 09:39
Medlem
Regeringen Reinfeldt ändrade reglerna så att även om din bostad faller kraftigt i värde och du har kanske 500% belåningsgrad får bankerna inte tvångsförsälja din bostad längre sålänge du betalar räntan.

Det var för övrigt efter den regeländringen som bankerna också blev riktigt sugna på amorteringskrav, deras enda chans att få ner sina risker. De vill inte ha amorteringskrav för att de bryr dig om dig som kund direkt.
Citera
2017-10-20, 09:43
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Det är lätt att ta lån på 3 miljoner om man är helt övertygad om att man får 4 inom några år även fast man kanske inte har råd. När värdet börjar dala så inser många att de tagit sig vatten över huvudet och får panik.

Jag har ofta undrat över vad dessa människor tänkt göra med sin nyvunna miljon? De måste ju skaffa ett nytt boende och det boendet har väl under tiden haft samma prisökning. Är man skicklig kan man väl göra sig en hacka på bostadsmarknaden men köper man bara för att bo och tänker lite mañana att "jag kan låna hur mycket som helst, kommer ändå gå plus" så bör det ju rimligtvis gå åt helskotta till slut.
Citera
2017-10-20, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Regeringen Reinfeldt ändrade reglerna så att även om din bostad faller kraftigt i värde och du har kanske 500% belåningsgrad får bankerna inte tvångsförsälja din bostad längre sålänge du betalar räntan.
Även om det är så, så måste banken se till att låntagaren amorterar ner till 100% innan denne dör. Då, om inte förr måste banken realisera bostaden (eller bli hyresvärd). Låntagarens barn kommer inte att ta över en 1 miljonersvilla som har lån på 5 miljoner.

Men eftersom banken inte vet när låntagaren dör (eller förklaras i personlig konkurs, försvinner eller liknande) så kan banken i praktiken inte över tid ha lån utställda som överstiger 100% av säkerheten.

MEN, det kommer ALDRIG hända att folk i massor får lämna sina hem i Sverige. Bara de mest överbelånade kan drabbas av detta, så va inte en av dem! Det som istället, i så fall, händer är att bankernas aktieägare förlorar alla sina pengar, varpå staten tar över bankerna, och kronans värde rasar. Något sådant däremot KAN hända.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-20 kl. 10:01.
Citera
2017-10-20, 10:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
nonsens! Källa till struntet är väl den store hemmaekonomen alpha
Har du ingen konstruktiv kritik till vad som inte stämmer?

Källan är skatteverket.
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/rantorochutdelning/privatrantorfaq/vilkaskattereglergallerforranteinkomsterochutdelni ngar.5.18e1b10334ebe8bc8000118462.html
Citera
2017-10-20, 10:38
Medlem
envackerblommas avatar
Det blir nog värre kris än på 90-talet. Volymfråga.

Ps svar till hemmaekonomerna
sparräntan är typ noll på bank
Citat:
"Med stigande räntor och skulder som växer ungefär i takt med hushållens disponibla inkomster i framtiden kommer ränteavdragen att öka. I prognosen stiger den rörliga bolåneräntan till 6 procent 2024, vilket får skattereduktionerna att öka till cirka 60 miljarder kronor motsvarande 1 procent av BNP", skriver KI.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/06/17/ki-kostnader-for-ranteavdrag-stiger-till-60-mdr-kr-2024.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in