2017-10-19, 19:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag sparar detta inlägget, ska bli roligt att ta fram det framöver !

Om du möjligtvis precis köpt en bostadsrätt på 40 kvm i Stockholm för 6-7 miljoner kronor med till största delen lånade pengar, där föreningen har lån på säg 8000 kr/kvm så borde du vara ruskigt nervös nu. Det är dessa personer som kommer att ta den hårdaste smällen.

Vi andra kommer att drabbas också, med arbetslöshet och social oro.

Högt belånade hushåll kommer dock ta den största smällen, så var det 1993-95 och så kommer det att bli igen...

Antagligen är du bara så ung att du inte upplevt det. Nästan alla nya barnfamiljer som sätter bo idag är i åldern 25-35 år gamla, de har aldrig sett en lågkonjunktur (jag räknar inte in Lehman Brothers-kraschen 2009, då det bara blev ett litet hack i den uppåtgående kurvan).
Lån på 8000 kr/kvm är väl rätt "OK". Jag har hört att det finns BRF som har upp emot 20 000 kr/kvm i lån... de bör nog vara ännu oroligare! För jag tror Mitelman har ganska så rätt i sin prediktion...
Senast redigerad av Karman 2017-10-19 kl. 19:55.
Citera
2017-10-19, 19:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hur många inlägg från 2011-2014 tror du jag kan hitta här på Flashback om "bolånetorskar" etc?
Fast priserna har ju redan börjat gå ned och det är betydligt svårare att sälja nu, särskilt nyproducerat. Om vi nu i detta läge får en extern ekonomisk chock av något slag, då är kraschen ett faktum. Vi befinner oss i ett oerhört skört ekonomiskt läge.
Citera
2017-10-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast priserna har ju redan börjat gå ned och det är betydligt svårare att sälja nu, särskilt nyproducerat. Om vi nu i detta läge får en extern ekonomisk chock av något slag, då är kraschen ett faktum. Vi befinner oss i ett oerhört skört ekonomiskt läge.

Exakt. Folk får det att låta som om Sverige sitter i någon slags stabil position, när verkligheten är raka motsatsen.

Jag tänker direkt på klippet från The Simpsons när läkaren förklarar för Mr Burns att han har alla sjukdomar som finns:

Citat:
Doctor: Mr. Burns, I'm afraid you are the sickest man in the United States. You have everything.
Mr. Burns: This sounds like bad news.
Doctor: Well, you'd think so, but all of your diseases are in perfect balance. Uh, if you have a moment, I can explain.
[the Doctor puts a tiny model house door on his desk]
Doctor: Here's the door to your body, see?
[bring up some small fuzz balls with goofy faces and limbs from under the desk]
Doctor: And these are oversized novelty germs.
[points to a different one up as he names each disease]
Doctor: That's influenza, that's bronchitis, and this cute little cuddle-bug is pancreatic cancer. Here's what happens when they all try to get through the door at once.
[tries to cram a bunch through the model door. The "germs" get stuck]
Mr. Burns: So what you're saying is, I'm indestructible.
Doctor: Oh, no, no, in fact, even slight breeze could...
Mr. Burns: Indestructible.

I detta fallet är Sverige Mr Burns, för den som inte fattade
Indestructible. Som en ny Tesla!
Citera
2017-10-19, 20:15
Medlem
Tjoflos avatar
Det finns ju inte så mycket val om man måste flytta. Priserna är ju som dom är. Smartaste är väl att bygga nytt och göra så mycket man kan själv.
Citera
2017-10-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Det finns ju inte så mycket val om man måste flytta. Priserna är ju som dom är. Smartaste är väl att bygga nytt och göra så mycket man kan själv.

Problemet är att alla har resonerat så som du gör nu i många års tid. Tacka fan för att priserna går upp då.

Om folk, till att börja med, lugnt hade satt sig ner och tänkt över situationen noga. Funderat ett tag. Gjort lite efterforskning. Kollat runt. Då kanske man hade hittat en lösning som inte innebar att man var tvungen att skuldsätta sig för resten av livet.

Men nej, priserna går alltid upp och jag kommer säkert kunna sälja sen för ännu mer. Bäst jag maxbelånar mig upp över öronen som alla andra och hoppas på det bästa.
Citera
2017-10-19, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Kvällsuppdatering:

Medianpris tusen SEK/m2 för ettor och tvåor på Södermalm enligt mina manuellt härledda siffror, baserade på boolis.se:s visade slutbud.

2016
jul: 90,3
aug: 90,0
sep: 91,5
okt: 90,5
(=> inget säsongsmönster kan härledas från aug>okt ifjol)
nov: 91,3
dec: 94,1
2017
jan: 96,2
feb: 93,4
mar: 96,8
apr: 93,5
maj: 93,7
jun: 96,3
jul: 100,0
aug: 96,3
sep: 93,6
1-19 okt: 89,0
--- 13-19 okt: 86,2
-------18-19 okt: 81,9

Observera att de senare perioderna avser allt färre objekt (och därmed är mindre tillförlitliga), t ex bara 15 objekt för 18-19 oktober.

Dock är det så, att vi inte vet om dessa affärer ens gjorts, eller om det bara är slutbud/begärt pris. Vi vet s a s bara att annonserna tagits bort från Booli.

Lägsta kvadratmeterpris 18-19 oktober för enskilt objekt: 67 143 kr (Åsögatan)*, 68 939 kr (Zinkens väg), 72 619 kr (Samaritgränd), 74 490 kr (Siargatan)

Som referens kan noteras att Uppsala kommuns medianpris per m2 (ettor och tvåor) fallit från 48,8 tusen i augusti, 45 tusen i september till 42,3 tusen hittills i oktober.

*slutbud/inkommet från 19 okt men dyker av nån anledning inte upp när man söker 18-19 okt, däremot om man söker 17-19 okt, eller bara 19 okt. => Boolis sökmotor är inte helt pålitlig

oj oj oj nedgången sen midsommar är ju episkt... nä det här kommer ju inte sluta bra alls. Skjunkit 20 procent på under 90 dagar..Låt vara att din data ej är komplett, men detta borde ge stora skälvan för numera smal-Magda i sin blåa lilla dress.
Senast redigerad av peheis666 2017-10-19 kl. 20:29.
Citera
2017-10-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
oj oj oj nedgången sen midsommar är ju episkt... nä det här kommer ju inte sluta bra alls. Skjunkit 20 procent på under 90 dagar..Låt vara att din data ej är komplett, men detta borde ge stora skälvan för numera smal-Magda i sin blåa lilla dress.

Man ska också tänka på att osålda objekt ej dyker upp i prisstatistiken.

Situationen är troligtvis mycket värre än vad man försiktigt försöker ge sken av i media.
Tänker på alla de som köpt nyproducerat och nu ska försöka sälja gamla bostaden utan resultat. Fyfan vilken stress, bli sittandes med två Svarte Petter.

Edit: någon som minns hur det lät i spansk media strax innan kraschen? Var det gränslös optimism eller började man sakta ana vad som var påväg? Hur plötsligt kom kraschen?
Senast redigerad av Runkspenat 2017-10-19 kl. 20:50.
Citera
2017-10-19, 20:57
Medlem
fidelios avatar
Spanjorerna byggde så in i hellvete mycket.

2006 var produktionen i Spanien större än vad som samtidigt var i produktion i Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien tillsammans!
Citera
2017-10-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Spanjorerna byggde så in i hellvete mycket.

2006 var produktionen i Spanien större än vad som samtidigt var i produktion i Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien tillsammans!

Byggde man åt spanjorer eller hoppades man på att massa utlänningar skulle investera i semesterboende?
Citera
2017-10-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Exakt. Folk får det att låta som om Sverige sitter i någon slags stabil position, när verkligheten är raka motsatsen.

Jag tänker direkt på klippet från The Simpsons när läkaren förklarar för Mr Burns att han har alla sjukdomar som finns:
Kan man inte se det som att domedagspratarna är extrema hypokondriker som tolkar all maximalt negativt.
Citera
2017-10-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666

Det här stämmer inte alls överens med mäklarstatistik
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/sodermalm/
Har gått ned 2% från toppen i mars.
Räknar man själv på Boolis statistik blir snittet ca 88-89 under de senaste dagarna vilket är i linje med publicerad statistik. Dock ska man ju komma ihåg som tidigare har poängterats att osålda objekt inte listas och antagligen hade dragit ned snittpriset.
Citera
2017-10-19, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BearMotte
Det här stämmer inte alls överens med mäklarstatistik
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/sodermalm/
Har gått ned 2% från toppen i mars.
Räknar man själv på Boolis statistik blir snittet ca 88-89 under de senaste dagarna vilket är i linje med publicerad statistik. Dock ska man ju komma ihåg som tidigare har poängterats att osålda objekt inte listas och antagligen hade dragit ned snittpriset.

Ok, det får du dra med presidenten...jag utgår från att hans booli-data är korrekt, sen hur det korrelererar med officiell statistik (som säkert har eftersläpning) är en annan fråga.

Är väl ingen som säger att världen går under, men däremot pekar det kraftigt att dom stora byggbolaget gått alldeles för hårt fram gällande mint kondition BRF:er utanför citynära lägen.

Hur fasen dom fått för sig att gasa så här hårt och missbedöma sin specifika kundkrets betalningsvilja övergår mitt förstånd iaf. Mest troligt är det väl nå hipster clowner på NCC/Skanska och company's ekonomiavd som fått dunderhybris pga att vår befolkning ökar och vi har minusränta.
Senast redigerad av peheis666 2017-10-19 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in