2017-10-17, 20:07
Medlem
KortStubins avatar
Först och främst:
Det finns ingenting i förslaget angående en ordlista som menar att det ska föreligga ett tvång att använda sig av akademiska ord.
-----------------------------
En ordlista för termer och främmande ord som kan förekomma i Religionsforumet skulle enbart ses som ett hjälpmedel till de som vill förkovra sig i dessa termer och främmande ord. En ordlista på Religionsforumet kan vara bra men det är dock inget som är nödvändigt eftersom det mesta går att ta reda på via Google eller annan valfri kunskapskälla.

En sådan ordlista skulle inte vara förknippat med något tvång alls att behöva lära sig dessa ord och termer. Inte heller att behöva använda sig utav dessa ord och termer. Det skulle alltså vara helt frivilligt att använda sig av en sådan ordlista.

I nuläget finns det inga planer på att skapa en ordlista för termer och främmande ord. Förslaget har dock tagits upp med moderatorkollegorna för en intern diskussion.
Citera
2017-10-17, 20:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Först och främst:
Det finns ingenting i förslaget angående en ordlista som menar att det ska föreligga ett tvång att använda sig av akademiska ord.
-----------------------------
En ordlista för termer och främmande ord som kan förekomma i Religionsforumet skulle enbart ses som ett hjälpmedel till de som vill förkovra sig i dessa termer och främmande ord. En ordlista på Religionsforumet kan vara bra men det är dock inget som är nödvändigt eftersom det mesta går att ta reda på via Google eller annan valfri kunskapskälla.

En sådan ordlista skulle inte vara förknippat med något tvång alls att behöva lära sig dessa ord och termer. Inte heller att behöva använda sig utav dessa ord och termer. Det skulle alltså vara helt frivilligt att använda sig av en sådan ordlista.

I nuläget finns det inga planer på att skapa en ordlista för termer och främmande ord. Förslaget har dock tagits upp med moderatorkollegorna för en intern diskussion.
Tack för det!
Om det är nödvändigt så bör ni kanske dela in det i två olika religionsforum.
Ett där alla akademiker kan tävla med varandra i ordkunskap.
Och ett där religioner får tolkas, nötas,och diskuteras utifrån den lilla människans perspektiv.
Citera
2017-10-17, 20:40
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tack för det!
Om det är nödvändigt så bör ni kanske dela in det i två olika religionsforum.
Ett där alla akademiker kan tävla med varandra i ordkunskap.
Och ett där religioner får tolkas, nötas,och diskuteras utifrån den lilla människans perspektiv.
Jag har tagit del av tidigare förslag som kommit in angående en uppdelning och jag har ingen bestämd uppfattning om förslaget. Jag tycker dock personligen att det är ett intressant förslag med en uppdelning. Dock ej vad det gäller att tävla i ordkunskap.

Men jag vill ändå framföra min åsikt om att en sådan uppdelning inte ska innebära en begränsning för vem som ska tillåtas debattera i dessa uppdelningar. D.v.s det ska fortfarande vara fritt att röra sig mellan dessa uppdelningar. Såväl för akademiker som icke-akademiker.
Citera
2017-10-17, 20:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag har tagit del av tidigare förslag som kommit in angående en uppdelning och jag har ingen bestämd uppfattning om förslaget. Jag tycker dock personligen att det är ett intressant förslag med en uppdelning. Dock ej vad det gäller att tävla i ordkunskap.

Men jag vill ändå framföra min åsikt om att en sådan uppdelning inte ska innebära en begränsning för vem som ska tillåtas debattera i dessa uppdelningar. D.v.s det ska fortfarande vara fritt att röra sig mellan dessa uppdelningar. Såväl för akademiker som icke-akademiker.
Ja och det är därför det antagligen inte ens går att genomföra uppdelning av religionsforumet.
Det går ju inte att förbjuda någon att tillträda något av rummen.
Och som jag ser det så kommer akademiska religionsforumet dö ut.
Finns till slut inget att diskutera utan enbart konstatera.
Tror jag alltså.

Kanske det duger som det är.
Man får väl lov att ta semester från religionsforumet mellan varvet.
Citera
2017-10-17, 21:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Självklart. Akademisia har inget absolut "auktoritets"-monopol.
Citera
2017-10-18, 16:44
Medlem
goran744s avatar
Nu har jag hittat eventuellt något som skulle kunna förbättra forumet.
I den gula rutan ( vet inte vad ni kallar den för) där det står viktigt framför trådarna.
Kanske det skulle vara bra att ha en tråd där som heter.
Viktigt: Fri tolkning av texter, ritualer mm inom religioner.
Tillåtas diskutera skrifter fritt och hur man själv tror eller ser på texter i skrifter ,religioner mm.
Skulle vara bra tror jag.
Senast redigerad av goran744 2017-10-18 kl. 16:59.
Citera
2017-10-18, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu har jag hittat eventuellt något som skulle kunna förbättra forumet.
I den gula rutan ( vet inte vad ni kallar den för) där det står viktigt framför trådarna.
Kanske det skulle vara bra att ha en tråd där som heter.

Citat:
Viktigt: Fri tolkning av texter, ritualer mm inom religioner.
Tillåtas diskutera skrifter fritt och hur man själv tror eller ser på texter i skrifter ,religioner mm.
Skulle vara bra tror jag.

"Fritt" pladdrande?
Citera
2017-10-18, 19:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Fritt" pladdrande?
Trådfrågan lyder: Hur gör vi forumet bättre?

För att göra något bättre så måste man ringa in problemen.
Vad är problemen/ problemet i religionsforumet?
Måste ju finnas problem eftersom denna fråga befinner sig under Viktigt i det gula fältet.

Jag kan se att just det jag tog upp är ett problem som dyker upp lite då och då bland användare i trådarna.
Man ifrågarsätter spekulationer och påpekar det ofta.
Alltså är fri spekulation, det du kallar pladder , ett problem man kan göra något åt genom att ha en tråd där användare tillåts spekulera om bland annat skrifterna och hur man själv tolkar och tror att texten i skriften betyder.

Du är ju inte en moderator och tipsen i tråden är inte till dig personligen.
Det är svar på trådens fråga.

Gillar du inte pladder så behöver du ju inte gå in i den pladdertråden och reta upp dig.
Du kan då välja det du vill ha i stället.
Win, win för oss alla.
Senast redigerad av goran744 2017-10-18 kl. 20:01.
Citera
2017-10-18, 20:47
Medlem
Citat:
Trådfrågan lyder: Hur gör vi forumet bättre?

För att göra något bättre så måste man ringa in problemen.
Måste ju finnas problem eftersom denna fråga befinner sig under Viktigt i det gula fältet.

Jag kan se att just det jag tog upp är ett problem som dyker upp lite då och då bland användare i trådarna.
Man ifrågarsätter spekulationer och påpekar det ofta.
Alltså är fri spekulation, det du kallar pladder , ett problem man kan göra något åt genom att ha en tråd där användare tillåts spekulera om bland annat skrifterna och hur man själv tolkar och tror att texten i skriften betyder.

Du är ju inte en moderator och tipsen i tråden är inte till dig personligen.
Det är svar på trådens fråga.

Gillar du inte pladder så behöver du ju inte gå in i den pladdertråden och reta upp dig.
Du kan då välja det du vill ha i stället.
Win, win för oss alla.
Spekulationer brukar vara helt ok om den som spekulerar förstår att det just är det hen ägnar sig åt. Om någon försöker lägga fram sina spekulationer som sanning så tycker jag det är helt ok att fråga "hur vet du det".
Citera
2017-10-18, 20:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Spekulationer brukar vara helt ok om den som spekulerar förstår att det just är det hen ägnar sig åt. Om någon försöker lägga fram sina spekulationer som sanning så tycker jag det är helt ok att fråga "hur vet du det".
Säger någon: jag tror att det är så här så är inte det detsamma som att säga: jag vet att det är så här.
Citera
2017-10-18, 20:56
Medlem
Citat:
Säger någon: jag tror att det är så här så är inte det detsamma som att säga: jag vet att det är så här.
Precis!
Citera
2017-10-19, 06:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Primärt dom olika versioner av "väderkvarnskrig" som presenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in