Citat:
Ursprungligen postat av
McCreepy
Jag gick med i tobiasregistret för snart tre år sedan, matchades för nån månad sedan och ska donera mina stamceller via blod om några veckor. Någon som vet hur lång tid det tar? Läste något om 4-5 timmar två dagar i sträck i infon de skickade hem.
Gör det ont under tiden? Är nålen som en blodgivarnål? Jag gillar ju egentligen inte riktigt att bli stucken, men nu är det som det är.
Medicineringen man ska ta i en vecka innan själva donationen. Hur mår man?
Hej,
Är själv patient och det som hände när ja fick göra det var att ja fick tvätta hela kroppen inkl hår 2 ggr med steriliserande medel och svamp, nya kläder upp i sängen, fick 5gr stesolid.
Sen rullades ja iväg till en sal med 2 sköterskor och en skitsnygg kvinnlig läkare.
Att dela upp det på 2 dagar låter bättre för ja fick ligga där runt 10h.
De stack med 2 normala nålar i vänster samt höger arm.
Precis såna som man får dropp igenom etc.
De kan även sticka på insidan av låren.
Men ja valde armarna.
Slangarna går sedan från höger via någon sorts maskin/separator tillbaka till vänster arm.
Du måste ligga stilla, sköterskorna får klia dig vart de kliar och mata dig när det är dags för mat.
Iomed stesoliden låg ja mest och halvsov men känns bättre att dela upp det på 2 tillfällen.
De känns inget, hoppas bara på de inte börjar klia i skrevet och de är en manlig sköterska
Det kommer gå bra och tack för du hjälper till!