En aha-upplevelse för många
Just nu verkar
AHA mer och mer som det mest rimliga förslaget till MGM. Det är honom som lokalbefolkningen i första hand pekar på.
Inte utvisningshotad
Amir, född 21 december 1996, är inte utvisningshotad. Han invandrade till Sverige som ensamkommande barn från Afghanistan. Han sökte asyl i januari 2013. Han är fortfarande utan svenskt medborgarskap, men har sedan augusti 2013 svenskt uppehållstillstånd, vilket för honom som flykting rimligen blev ett permanent uppehållstillstånd med en gång. Då är han knappast utvisningshotad. Har han ett erkänt asylskäl för sitt uppehållstillstånd, då kan han svårligen utvisas, inte ens om han mördar eller gör sig skyldig till annat grovt brott.
Mår dåligt
Amir mår dåligt.
I sin introduktion på vänsterspalten av den sida han har hos
Facebook, där säger Amir:
"Ska jag behöva må såhär mycket längre så vill jag inte leva något mer."
Efter de orden har han placerat en teckning av vad som kan antas vara en giftspruta.
Förra månaden, den 30 september, bytte Amir till en ny profilbild på Facebook, visande honom själv på den nya bussterminalen i Skellefteå. Där kan man se honom vid den ramp som bussarna till Norsjö brukar använda. På denna sin senaste profilbild har Amir vänt denna världen ryggen. Han vinkar 'hej då' till livet samtidigt som han lämnar en tydlig önskan till de efterlevande:
"
När jag död kom inte till min grav"
Amir sörjer över Afghanistan och saknar sin mor
Amir sörjer över vad som sker i Afghanistan och han längtar efter sin mor. Den 17 maj lade han ut en hälsning på Facebook till modern med texten "
I love you Mom!". Hälsningen med foto av honom själv fick bli hans dåvarande profilbild.
Amir föddes och växte upp i provinsen
Oruzgan. När han en dag kom hem efter att ha varit ute och vaktat familjens får fick han veta att hans far hade blivit dödad.
Amir flydde till utlandet. Modern Amiri Sharifah blev kvar i hemlandet.
Trots efterforskningar av både Amir själv och hans tidigare juridiska ombud, advokat Jens Nyström på Advokatbolaget Gullesjö i Skellefteå, har man inte lyckats spåra och hitta någon ur Amirs familj i Afghanistan. Kontakt mellan Amir och hans mor har därigenom inte kunnat återupprättas.
Amir ber
Den 4 juni lade Amir upp en bild där han, med mobilen i höger hand, sitter och sörjer. Han sitter nära toppen på vad som verkar vara
Vitberget, med utsikt över staden Skellefteå i söder. En viktig bild, som lades upp som profilbild.
Undertexten löd:
I LOVE AFG
PRAY FOR KABUL
Den 27 maj hade Amir installerat en ny omslagsbild överst på Facebook. På bilden har han fullt påklädd vandrat ut i Skellefteälven, där han sedan
ställt sig för att be med sitt ansikte mot skyn. I bakgrunden Landskyrkan i Skellefteå, skelleftebornas moderkyrka.