Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 09:23
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jex
10 K i månaden är tillräckligt mycket för att leva som en student men tillräckligt lite för att man ska definieras som fattigpensionär.

Själv satsar jag på att kunna gå ned i arbetstid och jobba så mycket jag vill. Det innebär för mig att snitta kanske 20 timmar i veckan, utan att känna att jag är beroende av arbetet för att överleva.

Förstår egentligen inte denna önskan att pensionera sig i förtid. För min del hade det blivit en tämligen meningslös tillvaro. Det sägs ju att många dör i anslutning till pensionen eftersom hjärnan undermedvetet känner av att man inte fyller någon funktion i samhället längre. Annat är de förstås för de som har en tidskrävande hobby att ägna all sin tid åt.


Om du tycker tillvaron hade blivit meningslös UTAN jobb är du fan en sorglig människa asså shit. Jag tycker den är meningslös MED jobb
Citera
2017-10-17, 09:55
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om du tycker tillvaron hade blivit meningslös UTAN jobb är du fan en sorglig människa asså shit. Jag tycker den är meningslös MED jobb

Jag tycker det låter riktigt sorgligt att inte ha något driv eller idéer. Jag kan förstå att man vill gå från att jobba för någon annan till att jobba med sina egna prylar utan krav på lönsamhet under en längre period, men det är likväl jobb.

Om ditt liv dessutom är meningslöst med jobb skulle jag verkligen se mig om efter ett annat jobb som inte kväver dig så, det är inte så det skall vara.
Citera
2017-10-17, 11:03
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag tycker det låter riktigt sorgligt att inte ha något driv eller idéer. Jag kan förstå att man vill gå från att jobba för någon annan till att jobba med sina egna prylar utan krav på lönsamhet under en längre period, men det är likväl jobb.

Om ditt liv dessutom är meningslöst med jobb skulle jag verkligen se mig om efter ett annat jobb som inte kväver dig så, det är inte så det skall vara.

Det tycker inte jag är sorgligt alls, dock håller jag med dig om att jag borde ha ett jobb jag tycker om men för det behöver man ju just driv och idéer
Citera
2017-10-17, 16:37
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Du klarar dig på 10 000 kr/mån, resten av livet, helt säkert? Ja det är absolut inte omöjligt men jag tycker det låter rätt snålt.

om man verkligen hatar att jobba så kan jag förstå det och inte har så höga krav på livet i övrigt.
Själv tycker jag den punkt där jag bara mest bara kan glida runt är närmare 20 eller 30tusen i månaden. För att helt sluta jobba vill jag nog ha minst 10 miljoner i kapital, åtminstone som det känns just nu. Problemet är ju att för 10tusen i månaden kan man förvisso leva ett ok liv i sverige eller i något låglöneland men det tufft om man någon gång vill skaffa fru och familj och det små möjligheter att "lyxa till det" kanske inte är så stort problem just nu men de flesta människor får högre krav på bekvämlighet med åldern.
Citera
2017-10-17, 17:11
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
om man verkligen hatar att jobba så kan jag förstå det och inte har så höga krav på livet i övrigt.
Själv tycker jag den punkt där jag bara mest bara kan glida runt är närmare 20 eller 30tusen i månaden. För att helt sluta jobba vill jag nog ha minst 10 miljoner i kapital, åtminstone som det känns just nu. Problemet är ju att för 10tusen i månaden kan man förvisso leva ett ok liv i sverige eller i något låglöneland men det tufft om man någon gång vill skaffa fru och familj och det små möjligheter att "lyxa till det" kanske inte är så stort problem just nu men de flesta människor får högre krav på bekvämlighet med åldern.

10 miljoner räcker långt, 25 000/mån ungefär vid uttag om 3% om året (vilket är lågt historiskt sett men ger en väldigt hög chans att kunna leva mycket länge på kapitalet). Det bör man definitivt kunna glida runt på.
Citera
2017-10-17, 17:23
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
10 miljoner räcker långt, 25 000/mån ungefär vid uttag om 3% om året (vilket är lågt historiskt sett men ger en väldigt hög chans att kunna leva mycket länge på kapitalet). Det bör man definitivt kunna glida runt på.

Folk har helt sjuka pengabehov...

Även om du har 0% avkastning på pengarna så räcker 10 000 000 kr i 50 år om du tar ut 200 000 kr om året. Varför ens bry sig om att investera pengarna om man har 10 miljoner o_0 Hur många år tror ni att ni kommer leva?
Citera
2017-10-17, 18:22
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Folk har helt sjuka pengabehov...

Även om du har 0% avkastning på pengarna så räcker 10 000 000 kr i 50 år om du tar ut 200 000 kr om året. Varför ens bry sig om att investera pengarna om man har 10 miljoner o_0 Hur många år tror ni att ni kommer leva?

Du glömmer inflationen. Om 50 år är inte 200 000 kronor värt i närheten lika mycket som idag.
Citera
2017-10-17, 19:51
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Du glömmer inflationen. Om 50 år är inte 200 000 kronor värt i närheten lika mycket som idag.

Nä han glömde inte inflationen, men det stämmer bra att det kan hända att vi kommer ha inflation även i framtiden
Citera
2017-10-17, 20:18
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Nä han glömde inte inflationen, men det stämmer bra att det kan hända att vi kommer ha inflation även i framtiden

50 år från nu med 2% inflation så är ett uttag på 200 000 kronor bara värt omkring 74 000.

Kanske man menar noll procent real avkastning? Jovisst, då funkar det eftersom 200 000 kr uttag bara är två procent av tio miljoner så då har man ju kvar kapitalet efteråt. Det är dock i lägsta laget, man kan ta ut mer (säg 300 000 kr/år) vid ett kapital på tio miljoner och med ganska hög sannolikhet inte bli av med alla pengarna.
__________________
Senast redigerad av Signalspanaren 2017-10-17 kl. 20:21.
Citera
2017-10-18, 01:14
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Folk har helt sjuka pengabehov...

Även om du har 0% avkastning på pengarna så räcker 10 000 000 kr i 50 år om du tar ut 200 000 kr om året. Varför ens bry sig om att investera pengarna om man har 10 miljoner o_0 Hur många år tror ni att ni kommer leva?

10 miljoner är i princip inga pengar, typ 3 år leva på.
Citera
2017-10-18, 08:55
  #95
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Folk har helt sjuka pengabehov...

Även om du har 0% avkastning på pengarna så räcker 10 000 000 kr i 50 år om du tar ut 200 000 kr om året. Varför ens bry sig om att investera pengarna om man har 10 miljoner o_0 Hur många år tror ni att ni kommer leva?

Alla har olika mål...
Jag är en av de du tycker har sjuka pengabehov men vi tänker helt olika överhuvud taget.

Jag har just strax över 10 miljoner investerat!
För mig skulle det göra ont i själen att se mina pengar minska varje månad.
Finns inte en tanke att spendera upp pengarna innan döden.
Pengarna ska ärvas av mina barn och systerbarn, de ska också få lära sig hantera pengarna så de själva kan föra de vidare till nästa generation.

Jag jobbar fortfarande och det inom ett slitigt knegarjobb.
Skulle kunna sluta jobba redan den här minuten men skjuter upp det kanske tio år.
Jag vill ha en större betald villa eller herrgård med plats för ett flertal bilar.
Vill även att pengarna ska räcka till att min framtida älskling kan försörjas med barnen på pengarna.
Kunna köra resor bilar och fortsätta investera mer på utdelningen av mitt kapital och fortfarande se pengarna växa till senare generationer.

De som bara räknar på hur de kan göra av med pengarna kommer aldrig bli rika
Citera
2017-10-18, 08:58
  #96
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
10 miljoner är i princip inga pengar, typ 3 år leva på.

Ja vid det här laget vet alla att du är snor rik och använder pengar som toapapper eller den största mytomanen här.
Vad tillför du egentligen diskussionerna här?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback