2017-10-18, 00:30
Medlem
AndersM79s avatar
Hög smäll i Helsingborg 2017-10-18 ca 00:15 Skallrade i rutorna i mitt lugna område. Lät som smällen kom från Ringstorp eller Stattena -hållet. Inga sirener eller larm hörs. Inget på tidningen ellet polisen ännu. Fler som hörde?
Citera
2017-10-18, 00:34
Medlem
Vi hörde det, bor mellan Stattena och polishuset. Alla gick ut på balkongerna och blev chockade. Vad tror du det kan vara? jag följer twitter och HD just nu
Citera
2017-10-18, 00:40
Medlem
Det står på expressen nu att polishuset, entren, har sprängts!
Citera
2017-10-18, 00:40
Medlem
Lonnrots avatar
Från polisen Skåne (Uppdaterad):

2017-10-18 00:20, Detonation, Helsingborg
Sprängning av entré till polishuset, Helsingborg.

Flera uppringare larmar polis om en kraftig smäll som hörts från området runt Berga. Det konstateras att entrén till polishuset sprängts, och fått omfattande skador. Det är oklart vad som detonerat, men enligt initiala uppgifter ska ingen person kommit till skada.

Händelsen kommer att uppdateras när mer information finns.

00:35 Bombtekniker är beställda till platsen. Även polisens kriminaltekniker är på väg för teknisk undersökning.

00:44 Enligt uppgift ska detonationen medfört en mindre brand, och räddningstjänt är larmade till platsen.

00:55 Berga allé och Rundgången är avspärrade områden.

I samband med detonationen ska en ytterligare en byggnad mittemot polishuset fått skador i form av krossade rutor.

Polisen är angelägen om att få in tips från allmänheten gällande iakttagelser i det aktuella området. Dessa tas tacksamt emot via 114 14.

01:18 Räddningstjänst arbetar fortsatt vid polishuset, då garaget ska ha blivit rökfyllt i samband med detonationen.

Organisation
Polisen Skåne
Text: Anna Göransson. Publicerad: 2017-10-18 00:34 [senare uppdaterad: nu tid 01:23]

Länken:
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...n-Helsingborg/

HD-artikel med kont. uppdateringar och reporterbilder:
https://www.hd.se/2017-10-18/entren-...ngborg-sprangd
Senast redigerad av Lonnrot 2017-10-18 kl. 01:23.
Citera
2017-10-18, 00:52
Bannlyst
https://www.expressen.se/kvallsposte...-stora-skador/

Flera personer har larmat om en kraftig smäll och polisen konstaterar att entrén till polishuset har sprängts, skriver polisen på sin hemsida.
– Det är för tidigt att säga vad det är som har smällt men bombtekniker på väg, säger Anna Göransson, presstalesperson vid polisen i Skåne län.
Citera
2017-10-18, 00:53
Medlem
AndersM79s avatar
Står på HD nu också. Ingen ska kommit till fysisk skada, vad de tror, lyckligt vis.
Fy fasen för de som bor i närheten på Kullavägen, de måste ju blivit rejält chockade!
Citera
2017-10-18, 00:53
Medlem
TarzansFarsas avatar
Har polisen gripit någon gängledare/stoppat stor narkotika försäljning i området på sista tiden? Det är det enda motivet jag kan tänka mig för att några vill skrämma upp snuten med en bomb.

Kan det vara LTF som vill ge polisen en varning att inte lägga näsan i blöt?
Citera
2017-10-18, 00:55
Bannlyst
Finns det inga poliser på plats i polishuset under natten?
Citera
2017-10-18, 01:06
Medlem
Det skaka/mullra till kl 0021 och då bor jag 3.5 mil från platsen. Måste varit en jäkla smäll...
Citera
2017-10-18, 01:10
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Finns det inga poliser på plats i polishuset under natten?
Det finns det nog, men Huvudentrén går ju mest till receptionen, passexpeditionen, hittegods mm. De som har jour sitter nog längre bort i huset där även de patrullerande har sina avdelningar.
Citera
2017-10-18, 01:15
Medlem
Koyaks avatar
Polisstationen ska ha varit målet.
Citera
2017-10-18, 01:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Från polisen Skåne (Uppdaterad):

2017-10-18 00:20, Detonation, Helsingborg
Sprängning av entré till polishuset, Helsingborg.

Flera uppringare larmar polis om en kraftig smäll som hörts från området runt Berga. Det konstateras att entrén till polishuset sprängts, och fått omfattande skador. Det är oklart vad som detonerat, men enligt initiala uppgifter ska ingen person kommit till skada.

Händelsen kommer att uppdateras när mer information finns.

00:35 Bombtekniker är beställda till platsen. Även polisens kriminaltekniker är på väg för teknisk undersökning.

00:44 Enligt uppgift ska detonationen medfört en mindre brand, och räddningstjänt är larmade till platsen.

00:55 Berga allé och Rundgången är avspärrade områden.

I samband med detonationen ska en ytterligare en byggnad mittemot polishuset fått skador i form av krossade rutor.

Polisen är angelägen om att få in tips från allmänheten gällande iakttagelser i det aktuella området. Dessa tas tacksamt emot via 114 14.

01:18 Räddningstjänst arbetar fortsatt vid polishuset, då garaget ska ha blivit rökfyllt i samband med detonationen.

Organisation
Polisen Skåne
Text: Anna Göransson. Publicerad: 2017-10-18 00:34 [senare uppdaterad: nu tid 01:23]

Länken:
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...n-Helsingborg/

HD-artikel med kont. uppdateringar och reporterbilder:
https://www.hd.se/2017-10-18/entren-...ngborg-sprangd

Jag uppdaterade med det senaste (se post). Polisen vill ha tips:

"Polisen är angelägen om att få in tips från allmänheten gällande iakttagelser i det aktuella området. Dessa tas tacksamt emot via 114 14."

Personal fanns i huset (Ur HD-artikel (se länk i citerad post)):

"Inre befäl Kennet Andersson befann sig i huset när explosionen skedde.
– Jag vet inte hur jag ska beskriva det, det var en riktig rejäl detonation, en kraftig smäll. Larmet gick igång och vi säkrade upp, kollade så att ingen kommit till skada och utrymde byggnaden, säger han."
Senast redigerad av Lonnrot 2017-10-18 kl. 01:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in