2017-10-11, 13:41
Medlem
metalcorenightfalls avatar
Har precis köpt en ny dator med följande spec:

Byggde ihop den igår och började installera windows 10 genom att boota från USB.
Vid installationen fastnade den på windowsloggan som kommer upp. Jag hade hört om vissa som haft detta problem och att det hade laddat efter några timmar. Så jag drog på jobbet men 8 timmar senare var det fortfarande fruset.

Saker som jag ändrat i BIOS än så länge:

Windows 10 features -> Windows 10
Storage boot option control -> UEFI only

Och lite annat smått och gott som inte är relevant.

Men inte fan funkar det.
USBn jag använder är btw sandisk 3.0. Har använt både USB 3.0 och vanliga USB-portarna på moderkortet...

Någon som kan hjälpa mig med installationen?
Citera
2017-10-11, 13:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metalcorenightfall
Har precis köpt en ny dator med följande spec:

Byggde ihop den igår och började installera windows 10 genom att boota från USB.
Vid installationen fastnade den på windowsloggan som kommer upp. Jag hade hört om vissa som haft detta problem och att det hade laddat efter några timmar. Så jag drog på jobbet men 8 timmar senare var det fortfarande fruset.

Saker som jag ändrat i BIOS än så länge:

Windows 10 features -> Windows 10
Storage boot option control -> UEFI only

Och lite annat smått och gott som inte är relevant.

Men inte fan funkar det.
USBn jag använder är btw sandisk 3.0. Har använt både USB 3.0 och vanliga USB-portarna på moderkortet...

Någon som kan hjälpa mig med installationen?

Är denna USB-minnet rätt bootad? Kan du har bootat detta fel? Tillgång till en extern DVD-enhet?
Citera
2017-10-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är denna USB-minnet rätt bootad? Kan du har bootat detta fel? Tillgång till en extern DVD-enhet?
Vad menar du med fråga 1 och två? Om du frågar om iso-filen på usbn blivit korrupt eller liknande så är det mycket möjligt.
Är tillbaka på min gamla sengångare till dator för att reformatera usbn och se om det går bättre då.

Nästa steg är absolut att bränna en skiva med windows 10 och sen slänga in cd-läsaren i nya datorn.
Citera
2017-10-11, 14:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Vad menar du med fråga 1 och två? Om du frågar om iso-filen på usbn blivit korrupt eller liknande så är det mycket möjligt.
Är tillbaka på min gamla sengångare till dator för att reformatera usbn och se om det går bättre då.

Nästa steg är absolut att bränna en skiva med windows 10 och sen slänga in cd-läsaren i nya datorn.

Kan tänkas att ISO-filen har blivit korrupt i samband med installationen på USB-minnet.

Har du en CD/DVD-enhet så monterar in detta så länge. Boota upp med en installationsskiva och när du är klar med Windows så kan du avmonterar denna enhet.
Citera
2017-10-11, 16:14
Medlem
Citat:
Kan tänkas att ISO-filen har blivit korrupt i samband med installationen på USB-minnet.

Har du en CD/DVD-enhet så monterar in detta så länge. Boota upp med en installationsskiva och när du är klar med Windows så kan du avmonterar denna enhet.
Har ominstallerat iso:n på usb-minnet nu, till ingen nytta. Samma skit.

Håller på att leta efter någon skiva att bränna iso-filen på. Återkommer.
Citera
2017-10-11, 16:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Har ominstallerat iso:n på usb-minnet nu, till ingen nytta. Samma skit.

Håller på att leta efter någon skiva att bränna iso-filen på. Återkommer.

Du ska ha en DVD-skiva till detta ändamål.
Citera
2017-10-11, 17:48
Medlem
Citat:
Du ska ha en DVD-skiva till detta ändamål.
Yes, hittade en gammal dvd-rw skiva som jag formaterade om och sen brände iso-filen på.
Slängde över dvd-brännaren på nya datorn och testade.
Samma skit igen, tog bara lite längre tid

Något förslag? :/
Citera
2017-10-11, 17:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Yes, hittade en gammal dvd-rw skiva som jag formaterade om och sen brände iso-filen på.
Slängde över dvd-brännaren på nya datorn och testade.
Samma skit igen, tog bara lite längre tid

Något förslag? :/

Kan du inaktivera UEFI under Bios?
Citera
2017-10-11, 18:03
Medlem
Citat:
Kan du inaktivera UEFI under Bios?
Är inte jättefamiljär med bios. Men det jag hittar som jag kan göra är ändra storage boot option control från UEFI only till legacy only eller disabled. Testar båda.

Edit: funkade ej.
Senast redigerad av metalcorenightfall 2017-10-11 kl. 18:05.
Citera
2017-10-14, 10:19
Medlem
Hiraeths avatar
Tjena!
Anser jag har ett "problem" där windows applikationen "SearchUI.exe" konstant kräver CPU kraft mellan 15-20%..
¿ Vilket borde orsaka viss värmeutveckling i min stackars laptop (Och dess högljudda fläkt) !?

Cortana är naturligtvis deaktiverad, så min tillfälliga lösning har fått bli att döpa om programsökvägen.
Så att "Sök" / "Search" inte kan starta här: Windows\SystemApps\Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1 h2txyewy

Har även lekt lite med indexeringsinställningarna, men vet inte riktigt vad jag gör här; finns iaf. runt 8000 indexföremål här..

Gillar sökfunktionsknappen som ligger jämte startmenyn (som nu är deaktiverad), för att hitta program och diverse inställningar b.la. Kanske någon som kan komma med tips hur jag kan få ner CPU användningen på "SearchUi.exe"

Tack på förhand
Citera
2017-10-15, 12:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiraeth
Tjena!
Anser jag har ett "problem" där windows applikationen "SearchUI.exe" konstant kräver CPU kraft mellan 15-20%..
¿ Vilket borde orsaka viss värmeutveckling i min stackars laptop (Och dess högljudda fläkt) !?

Cortana är naturligtvis deaktiverad, så min tillfälliga lösning har fått bli att döpa om programsökvägen.
Så att "Sök" / "Search" inte kan starta här: Windows\SystemApps\Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1 h2txyewy

Har även lekt lite med indexeringsinställningarna, men vet inte riktigt vad jag gör här; finns iaf. runt 8000 indexföremål här..

Gillar sökfunktionsknappen som ligger jämte startmenyn (som nu är deaktiverad), för att hitta program och diverse inställningar b.la. Kanske någon som kan komma med tips hur jag kan få ner CPU användningen på "SearchUi.exe"

Tack på förhand

Stäng av det helt?...du kan alltid söka via kontrollpanelen.
Citera
2017-10-17, 18:23
Medlem
nån som hunnit testa Creators update? Bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in