Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Hör nu på
P3 Nyheter att de släppt en dokumentär om spektaklet,
P3 Dokumentär , med Martina "strebern" Pierrou bakom spakarna. Fatemeh lär få mycket utrymme...
Edit:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/976314?programid=1646
MARTINA PIERROU I P3 - ETT SOCIALKNÄCK I TOTAL AVSAKNAD AV KRITISK GRANSKNING
Jag kan direkt meddela att det är bortkastad tid att lyssna på inslaget. Vi serveras en rakt igenom helt okritisk socialdokumentär av det slag som idag förväntas av en inflyttad lantlolla till journalist på SR. Lite pianoklink varvat med en
huvetpåsnedröst vars språkliga ursprung är totalt oidentifierbart och mycket långt från den rikssvenska som tidigare var ett krav för att beredas eterutrymme.
Inledningsvis berättas om psykisk ohälsa och att även självmord drabbar afghanerna pga av asylprocessen, men vi får inte ta del av några siffror eller övriga jämförelser. Sedan följer lite klipp om att Sverige bygger inga murar för att sedan bedrägligt stänga sina gränser.
Men nu får 17-åriga Fatima 'nog' och inleder tillsammans med några kompisar en sittstrejk på Mynttorget. Fatima framställs som den som organiserar allt och tar alla beslut, en stark ung kvinna och ett föredöme. Att hon inte ens är myndig och omöjligt kan ta beslut rörande andras liv och hälsa förbises helt och hållet.
Vi får höra historier om hur
barnen tappat bort sina föräldrar på vägen och att dom nu inte har någonstans att återvända till. (Men att dom så fort dom fått PUT hittar sina föräldrar är inget lyssnaren får ta del av.)
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
'– Ingen kan ta hand om mig i Afghanistan', det går inte att leva där, det är explosioner och man blir mördad, världens farligaste land etc etc. (eller hur:
(FB) Ny statistik - Afghanistan är säkrare än Skåne - Hazarernas bluff synad.
&
(FB) Äntligen - Afghanernas brottslighet i hårda siffror - Läs om mord & grova våldtäkter! )
ATTACKEN PÅ MYNTTORGET
Dom blir attackerade på Myntorget, och man spelar upp vad man tror ska vara vänttonen när
Fatima ringer larmsamtalet till 112 (det är givetvis just
Fatima som ringer larmsamtalet, bra då kan det begärs ut.). Men man får inte höra något larmsamtal utan bara en massa onödiga pip och hennes version av attacken.
Vi får veta att tre personer skadades men inte hur allvarligt, vi får av en besviken berättarröst även veta att ingen ur hatmobben greps och att det utreds som ett hatbrott.
'– Våra vakter höll i händerna och skyddade våra ungdomar' säger
Fatima men vi får inte veta något om dom utfall som afghanerna gjorde själva.
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
Jag tyckte då och även nu att attacken var helt fel och att den bara skulle utnyttjas och ge motsatt effekt, (även om jag tyckte deras ramsa var lite rolig:
'Abdulla, Mohamed - go away',) så visar om inte annat denna 'dokumentär' att jag hade rätt.
MEDBORGARPLATSEN
Nu får vi veta att hundratals afghaner flyttar strejken till Medborgarplatsen och vi får höra
att torget är en styrkeplats. (det är första gången jag hör det ordet som verkar vara ett hittepå ord i stunden av
Martina, jag googlar 'styrkeplats' och får bara 24 träffar, vilket bekräftar att det var ett hittepåord.)
Vi får veta att det samlas en
hatmobb, som ropar slagord om våldtäkter och terrorbrott men
ungdomarna bemöter allt med kärlek och skyddas av det antifascistiska nätverket 'Kämpa Stockholm' som skapat en mänsklig sköld av tusentals personer mot dom som skanderar hat. Nätverket går sen till en krog där dom bokat bord, men Fatima och hennes vänner stannar på trappan. Den senare delen framförs i ett beundrande tonläge. (Var det verkligen tusentals personer i den skölden? Och ja det utvecklades till en hatmobb som motverkade sitt syfte som skulle vara en tyst manifestation som skulle kunnat utvecklas till något större men det sket sig.)
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
Ingenting om att strejken till stora delar var helt tillståndslös, nedskräpningen, ingenting om knivattacken, ingenting om ur många som kan ha varit illegala, regimmedia ger oss en totalt onyanserad bild av deras sittstrejk. Och vad fan har det med saken att göra att det det antifascistiska nätverket 'kämpa Stockholm' bokat bord på en krog?
Strejken ska nu även spridas till Sveriges alla skolor, men hur gick det egentligen, sitter dom fortfarande på golvet undrar jag som lyssnare?
FATIMAS BUDSKAP
Fatima och hennes vänners budskap till människorna:
– Vi tillsammans ska bygga det här landet och vi ska förändra samhället tillsammans med er. (Vad var det för fel på det förra bygget undrar jag?)
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
– Det är jättesvårt att du ska sova på gatorna speciellt om du är ett
barn.
(Ja hon sa
barn, hur många
barn satt det egentligen där på nätterna?)
– Vi är inte våldsamma, man ska inte dra alla över en kam.
(Jo ni har en extrem överrepresentation i brott även jämfört med alla andra folkgrupper både vad gäller sexuella övergrepp, hot och annan grov brottslighet:
(FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld & övrig kriminalitet, domar, fupar etc. )
– Vi ska bygga landet tillsammans, det är vi som är Sveriges framtid.
(Hmmm, näe det är ni inte, några kan säkert behöva skydd men något tillskott och ett framtida hopp är ni långt ifrån.)
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
ANDRA RÖSTER
Av
Victor Banke får vi veta att attityden hårdnat bl.a på olika forum.
Man kan säga vad som helst om afghaner i spåren av dom våldsdåd dom utfört och stöket i simhallar och på bibliotek. Men att alla ska bedömas individuellt och att dom är underbara människor som kommer från en bekymmersam plats med sina problem.
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
– Varför skickas människor till ett av världens farligaste land? Undrar lantlollan.
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
Den elake
Fredrik Beijer på Miv föklarar att
det finns säkra platser, vi beviljar väldigt många skydd.
NORRA BANTORGET
Fatima är förberedd på flytten dit och har strategin klar för sig, hon ligger alltid ett steg före.
Flera politiker från framförallt ungdomsförbunden säger att dom stöttar dom, det swichas pengar som räcker till mat och att köpa lite filtar ibland, dom hyr en lokal där dom kan duscha och hålla möten.
Inga siffror från insamlingen redovisas,
'räcker till mat', 'köpa lite filtar ibland'?
Fatima själv har samlat ihop så många hon kan för att gå till riksdagen.
När sittstrejken pågått i 60 dagar så känner
Fatima att det inte är hållbart att sitta ute längre i kylan och regnet och hon tar fram en annan strategi.
🎹 ♫ ♫ Pianoklink ♬ ♬
Nä, även om
Martina Pierrou (Twitter) höll sig helt och hållet till PK-manualen så inbringar detta habila socialknäck inga utmärkelser eller journalistpriser, men
Martina (Facebook) kan säkert fångas upp av något 'nätverk' där hon kan göra 'skillnad', eller som spökskrivare till
Fatime.
/Provokatör