2017-10-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Första bilderna på prototypen har släppts. Kan inte direkt påstå att tornet ser snyggt ut.
https://twitter.com/oplatsen/status/918696389231624192?s=04
https://twitter.com/oplatsen

Huven är nog inte klar, saknar signaturanpassning och sluttande skydd. En färdig produkt ser antagligen mer bearbetad ut.
Citera
2017-10-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Huven är nog inte klar, saknar signaturanpassning och sluttande skydd. En färdig produkt ser antagligen mer bearbetad ut.
Det är bara hoppas att den blir bättre. Tycker även att den ser lite feldimensionerad ut. Att kalla den för Mjölner kanske passar med hårda raka linjerna. Annars kanske den kommer att kallas för något opassande namn.
Citera
2017-10-16, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det är bara hoppas att den blir bättre. Tycker även att den ser lite feldimensionerad ut. Att kalla den för Mjölner kanske passar med hårda raka linjerna. Annars kanske den kommer att kallas för något opassande namn.

Föreslår Gudrun-F1
Citera
2017-10-16, 21:34
Medlem
Jessigirlies avatar
Hm känns som fel att slösa pengar på såna där prylar. Förstår ni hur många hästar o andra djur man kan rädda för 600 miljoner kronor? !
Varför ens bry sig om att bygga såna? Bara slöseri på pengar o dåligt för miljön. 😊
Min åsikt. ..
Citera
2017-10-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Hm känns som fel att slösa pengar på såna där prylar. Förstår ni hur många hästar o andra djur man kan rädda för 600 miljoner kronor? !
Varför ens bry sig om att bygga såna? Bara slöseri på pengar o dåligt för miljön. 😊
Min åsikt. ..
Och vad får dig att tro att pengarna tog från djurvälfärden och las på försvaret istället? Känns väldigt konstigt att ställa dessa 2 mot varandra. Det finns budgetposter som är bra mycket bättre att skära i än försvarets om man vill ge pengar till djurrätt.

Jag är verkligen inte imot djurskydd så ta det inte så, men att rädda hästar är knappast statens uppgift.
Citera
2017-10-16, 22:42
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Min åsikt. ..

Vet du inte att det aldrig tidigare har funnits så många hästar i det här landet och att hästarna aldrig har haft det så bra?

Förstår du inte vilken skada hästägandet gör på miljön, med alla dessa mil, i alla dessa SUV.ar som hästfolket far runt i och med all den betesmark och allt det foder som hästarna förbrukar?

Nej. Gör pålägg av 90% av hästarna. För miljöns skull.
Citera
2017-10-16, 22:50
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vet du inte att det aldrig tidigare har funnits så många hästar i det här landet och att hästarna aldrig har haft det så bra?

Förstår du inte vilken skada hästägandet gör på miljön, med alla dessa mil, i alla dessa SUV.ar som hästfolket far runt i och med all den betesmark och allt det foder som hästarna förbrukar?

Nej. Gör pålägg av 90% av hästarna. För miljöns skull.

Så får man aldrig göra heller😢
Men miljön skulle varit mkt renare om alla använde häst ist för bilar!
Jag har tagit hästen o handlat på affären det går utmärkt!
Dessutom tror jag militärer skulle vara snällare o lite mindre krigiska om dom pysslade med djur ist för massa dyra stora pansarvagnar!
Måste man ändå använda såna tycker jag inte man ska använda skatrepengar, då kan man ta lite av statens pengar ist...Det är ju sjuka summor ju för Guds skull!
Kram
Citera
2017-10-17, 08:38
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Dessutom tror jag militärer skulle vara snällare o lite mindre krigiska om dom pysslade med djur ist för massa dyra stora pansarvagnar!
Måste man ändå använda såna tycker jag inte man ska använda skatrepengar, då kan man ta lite av statens pengar ist...Det är ju sjuka summor ju för Guds skull!
Kram

Kanske bäst att skrota alla pansar/mekförband och ersätta de med ponnyns, tänk hur många såna man får för en miljard.
Citera
2017-10-17, 10:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Kanske bäst att skrota alla pansar/mekförband och ersätta de med ponnyns, tänk hur många såna man får för en miljard.

Du vet inte hur dyr en häst är i inköp och hur mycket den kostar i drift.

Tillbaks till ämnet:
Vem bryr sig om utseendet på ett militärt fordon? Det är väl funktionen som är det viktiga?
Citera
2017-10-17, 10:54
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Du vet inte hur dyr en häst är i inköp och hur mycket den kostar i drift.

Tillbaks till ämnet:
Vem bryr sig om utseendet på ett militärt fordon? Det är väl funktionen som är det viktiga?

Signaturanpassning och sluttande pansar är just funktioner.
Citera
2017-10-17, 11:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Kram

Absolut. Kavalleri heter det.

Däremot tror jag att din tro att kavalleri är "snälla" och "mysiga" mer handlar om att du gillar hästar än att kavalleri skapar snälla soldater. Jag TROR inte att det är så. :-)
Citera
2017-10-17, 11:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Tillsammans med gårdagens beställning av svenskanpassning av norska Archerpjäser innebär beställningen av granatkastarpansarbandvagnarna att Försvarsmaktens förmåga till indirekt eld kommer att öka betydligt.

Med tanke på att den nu ligger på historisk bottennivå är det väl oundvikligt. Snygg spinn. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in