2017-10-16, 05:10
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Jag gråter inte för att Sveas centralisering utav historien får sig en törn men man kunde väl ersätta det med något annat än det sämsta tänkbara alternativ? Billiga hyreslägenheter hade gjort sitt.

Fast förvisso, i framtiden kan man säga "På denna plats segrade Svea rike för att sedan användas till att besegra Sverige."
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2017-10-16 kl. 05:13.
Citera
2017-10-16, 05:15
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Tja varför inte, bara de inte har böneutrop, och det tror jag inte att de har. F.ö. måste jag erkänna att jag ger fullständigt fan i var Sverige vunnit ett slag för flera hundra år sedan. Ni är ju precis som muslimer som aldrig glömmer händelser, eller gamla oförrätter. Det kan gå hur många hundratals år som helst. Har man vunnit ett slag någonstans så ska en nationalist eller muslim stå där och bröla.

Ungefär som alla normalt funtade människor i Mellanöstern som beklagar sig över alla monument som IS har rivit? Jävla moderata historiker, står bara och brölar...
Citera
2017-10-16, 10:41
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Ungefär som alla normalt funtade människor i Mellanöstern som beklagar sig över alla monument som IS har rivit? Jävla moderata historiker, står bara och brölar...
Visa en bild på något tusenårig jättestaty som ska rivas p.g.g. av det bygget. Precis som de muslimer ni avskyr så ska ni hela tiden överdriva. Både ni och dom är DramaQueens!
Citera
2017-10-16, 11:15
Medlem
Sooks avatar
Som perspektiv på denna diskussion så kan vi ju konstatera att problemet att man bygger på denna plats är rätt liten. Det har framkommit att det redan byggts saker. Diskussionen handlar egentligen om att det ska byggas en moske. Området där slaget skedde är stort och en moskebyggnad är inte speciellt stor. Det påverkar knappast eventuella framtida utgrävningar.

Som sagt, det ska byggas en moske och slaget används som ett skäl till att inte låta det byggas. Hade man byggt en kyrka hade inte många brytt sig trots att det naturligts påverkar området lika mycket eller lika lite. Allt handlar om att folk är rädda för moskeer.

Jag känner till en moskebyggnad i Uppsala och den stör omgivningen lika mycket/lite som tex livets ords kyrka. Dvs ingenting.
Citera
2017-10-16, 11:54
Medlem
Trodde att Skånska krigets avgörande drabbning var slaget vid Lund? Det är sedan 1876 hugfäst med vad som i Lund helt enkelt är känt som Monumentet. Och där planeras det förvisso ingen moské.
Citera
2017-10-16, 17:34
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, jag hade brytt mig då med. Dock är det extra illa att man ska husera muslimer på ett ställe som är historiskt viktigt för Sverige.
Hur skulle sossarna ställa sig till frågan att riva alla Olof Palme statyer och inrätta torrdass på exakt samma ställen?
Det får du fråga dom om.
Citera
2017-10-16, 19:35
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
[...] Det är sedan 1876 hugfäst med vad som i Lund helt enkelt är känt som Monumentet. Och där planeras det förvisso ingen moské.

Hur kan du veta det?
Citera
2017-10-17, 05:58
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Visa en bild på något tusenårig jättestaty som ska rivas p.g.g. av det bygget. Precis som de muslimer ni avskyr så ska ni hela tiden överdriva. Både ni och dom är DramaQueens!

Ja, det var ju en balanserad jämförelse... Tricky Dick H och några postare här och t ex lastbilsasylanten på Drottninggatan, 9-11-lirarna... "DramaQueens"...
Citera
2017-10-17, 10:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Trodde att Skånska krigets avgörande drabbning var slaget vid Lund?

Man kan på goda grunder argumentera för att Malmös belägring 1677 var avgörandet och att Lund mest var en oavgjord slakt som Karl XI sedemera förvandlade till ett propagandanummer. Men Harrisson tycker uppenbarligen att Halmstad ska ha priset.

Citat:
Och där planeras det förvisso ingen moské.

Inte än i all fall. :-)

Förslag till lösning: gör en ordentlig arkeologisk utgrävning innan moskén byggs så blir nästan alla nöjda. Arkeologerna har för övrigt inte varit särskilt tända på slagfältsarkeologi själva.
Citera
2017-10-17, 14:49
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Du har helt rätt till din åsikt. Jag säger bara att jag bryr mig inte om moskéer. Jag vill gärna att vi behåller vår historia dock.

Problemen är att dessa moskéer blir byggda av saudi pengar, finns ingen kontroll av hatpredikanter osv muslimer har större tilltro till religion än den svenska modellen, moskéer försvårar integration, den feministiska regeringen skall se till att kvinnor FÅR sitta längsfram i en moské vilket inte sker.
Citera
2017-10-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Fyllebro är alltså en historiskt viktig "segerplats" för Sverige, men den ska nu användas till bygget av en moské. Genom att tillåta bygget av en moské på den plats där Sverige segrade över Danmark för 341 år sedan, så avsäger vi oss i princip rätten till den platsen, och den blir nu en del av islams världsvida religiösa gemenskap, kallad umma.

Så om Sverige tillåter bygget av en moské på det området, och vi sedan skulle vilja ta tillbaka vår historiska plats, så skulle det helt säkert leda till våldsamma upplopp och kravaller i Sverige.

För när det officiellt har byggts en moské i Sverige, så är området kring moskén inte längre vårt.

kanske var svenskarna på den tiden muslimer? vem vet.
Citera
2017-10-17, 17:33
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Vänstern ?
Mej veterligen har alliansen också varit med och bidragit till att det ser ut som det gör idag i landet.
"Öppnas era hjärtan" och in med billig utländsk arbetskraft. Slagord som lätt kan klistras på bl.a. Centern och moderaterna. Nu när moderaterna krisar, ja då börjar dom yra om enkla jobb.

Du kan ju gissa till vilka dessa jobb är ägnade åt.
Jo arbetsgivare som vill ha billigare arbetskraft. Staten som moderater gärna älskar att hata får betala kalaset. Sd ? Ja var står dom i frågan ?

Det är sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in