2017-10-13, 21:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Marken i Sverige är speciell.
Varför gör man inte som i Frankrike då och bygger minnesmärke? Monument? Om det nu är så värt att uppmärksamma.
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet

Här har varit fred under mycket lång tid just därför att vi inte är muslimer som måste slåss om rätt Korantolkning.Tycker du att fler moskéer ska byggas på svensk mark överhuvudtaget och i så fall varför?
Tycker jag att fler moskéer ska byggas i Sverige, nej det tycker jag väl inte, men då blir väl källarmoskéerna fler och då ser jag faktiskt hellre att de har sitt "house of worship" än gamla förrådsrummet/kaffestugan/tvättstugan i källaren.
Vad jag tycker och vad som byggs i Sverige är två skilda saker.
Så länge som de styrande anser att det är bra och ordentligt att Saudi betalar för moskéerna, så kommer de fortsätta byggas.
Jag tycker det känns konstigt, vi är ju ett sekulariserat land. Ska katekesen tillbaka också, ska prästen på rundvandring stå och fråga ut en om bibeln varje söndag också? Får man stå i skamvrån om man svarar fel?

Situationen är helt absurd och jag tror inte det blir ett vackert slut.
Citera
2017-10-13, 21:21
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Dick är ju en av dom gammelsvenskar man litar på.
Typ Herman lindqvist.
Säger han något så är det ju fan så.
Fast han är ju uttryckligen inte emot att det byggs en moské.
Citat:
I området har det sedan tidigare byggts en trafikled, bensinmack, biltvätt och livsmedelsbutik, enligt Hallandsposten. Något som Harrison menar är ett avskräckande exempel – "bygg inte mer", som han uttrycker det.
Harrison är dock noga med att han inte har något emot själva moskébygget i sig.
Det han vänder sig emot är att det byggs överhuvudtaget i ett arkeologiskt intressant område som inte är noga utgrävt.
Detta oavsett om det är bensinmackar eller moskéer.

Men som du säger, Dick är en av dom man litar på. Han brukar ha koll.
Citera
2017-10-13, 21:24
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Dags att sluta knyta näven i fickan.

Hur många år ska den termen användas innan någonting görs då? Det borde kallas "Dags att knyta näven i fickan igen" för det är vad du gör.
Citera
2017-10-13, 21:26
Medlem
Florencedemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Hur många år ska den termen användas innan någonting görs då? Det borde kallas "Dags att knyta näven i fickan igen" för det är vad du gör.
Du vet inte vem jag är. Jag gör mer än vad du någonsin gjort för detta landet. PM om du har något mer personligt angrepp.
Citera
2017-10-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför gör man inte som i Frankrike då och bygger minnesmärke? Monument? Om det nu är så värt att uppmärksamma.

Tycker jag att fler moskéer ska byggas i Sverige, nej det tycker jag väl inte, men då blir väl källarmoskéerna fler och då ser jag faktiskt hellre att de har sitt "house of worship" än gamla förrådsrummet/kaffestugan/tvättstugan i källaren.
Vad jag tycker och vad som byggs i Sverige är två skilda saker.
Så länge som de styrande anser att det är bra och ordentligt att Saudi betalar för moskéerna, så kommer de fortsätta byggas.
Jag tycker det känns konstigt, vi är ju ett sekulariserat land. Ska katekesen tillbaka också, ska prästen på rundvandring stå och fråga ut en om bibeln varje söndag också? Får man stå i skamvrån om man svarar fel?

Situationen är helt absurd och jag tror inte det blir ett vackert slut.

Det är ju extra illa med den Svenska historielösheten.Det är symboliskt att islam får företräde framför den egna historien.Hur kan det beviljas bygglov överhuvudtaget för moskeer?Hur ska utvecklingen kunna reverseras när Svenskarna släppt islamiseringen alldeles för långt?Byggnadsnämndens folk darrar av skräck över vad som kan hända om de säger nej.Ingen i Sverige törs offentligt gå emot islam.
Citera
2017-10-13, 21:46
Medlem
volvo 240s avatar
Vi borde ha som i USA där slagfält räknas som nationalmonument.

Men det ångar väl av toxisk maskulinitet eller nåt...
Citera
2017-10-13, 21:49
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Vill man bevara svensk historia för framtida generationer så är ett byggande av en religiös byggnad helt fel väg att gå, inga fler moskéer i detta land.

Du har helt rätt till din åsikt. Jag säger bara att jag bryr mig inte om moskéer. Jag vill gärna att vi behåller vår historia dock.
Citera
2017-10-13, 21:58
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Citat:
En minnessten av slaget vid Fyllebro 17 augusti 1676 då svenskarna slog tillbaka den danska styrka som försökte återerövra Halland. Stenen restes år 1828 på en bronsåldershög. Själva slagfältet ligger en bit bort vid Fyllinge, där också en informationstavla ger mer upplysningar om slaget.
http://www.halland.se/sv/visit/go/51-slaget-om-halmstad-1676?page_id=696

De vill nog inte bygga för stort monument eftersom det skulle förstöra lämningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Finns det något på platsen nu som berättar om denna historia eller blev den bara viktig nu när det ev ska byggas en moské där?

Det är mer givande att leta i bibliotek.

Citat:
Under de drygt tre år som skånska kriget pågick utkämpades blott tre fältslag i egentlig mening: slagen vid Halmstad den 17 augusti 1676, vid Lund den 4 december samma år och vid Landskrona den 14 juli 1677.
[...]
Det har skrivits relativt mycket om dem — åtminstone med tanke på forskningens ointresse för kriget i sin helhet — och i all synnerhet om slaget vid Lund, det blodigaste, mest dramatiska och även mest betydelsefulla av dem alla.
— Arne Stade, Kampen om Skåne, kap 5: Slaget vid Halmstad (Fyllebro).

Han nämner flera frågor som inte kan besvaras säkert: varför en förtrupp ledd av Ascheberg inte kunde jagas på flykt, varför danska armékåren förblev passiv medan den svenska hären ställde upp, hur stora förlusterna blev på de respektive sidorna, mm.
Citera
2017-10-13, 21:58
Medlem
YP4XQs avatar
Detär väl så här övertaganden alltid sker. Som tex när de bygger Moskéer ovanpå rivna kyrkor. "Vi" applåderar åt våran egen undergång men ser det inte....
Citera
2017-10-13, 22:02
Medlem
Området ska ändå bebyggas. Nu är gubben emot det bara för att det rör sig om en moské
Citera
2017-10-13, 22:05
Medlem
yz44s avatar
Skulle vi inte kunna försöka att övertala danskarna att överta skåne.
Citera
2017-10-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Detär väl så här övertaganden alltid sker. Som tex när de bygger Moskéer ovanpå rivna kyrkor. "Vi" applåderar åt våran egen undergång men ser det inte....
Skåningarna förlorade mot svenskarna, och nu mot muslimerna. Vi kan bara spekulera vem som sedan ska besegra muslimerna i en avlägsen framtid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in