Citat:
Ursprungligen postat av
Ruuzak
Kan det inte vara så att personen du diskuterar fallen med menar att fallen inte är lika eftersom ett finger upp i vaginan inte kan jämföras med att droga ner någon och fullborda en vaginal våldtäkt? Så har jag åtminstone tolkat det.
Det är ungefär som att jämföra en lavett med en brutal misshandel.
Det är väl förvisso lite otydligt vad hon anklagar honom för? På Instagram är det lite vagt tal om "våldtäkt", medan det i den redan citerade Nyheter24-artikeln heter:
Citat:
Jag har fragmentariska minnen av det som hände. Bland annat minns jag att jag vaknade till av att han kravlat upp mot mitt ansikte och försökte trycka in sin kuk i min mun medan han väste "sug då, sug!". Sedan föll jag tillbaka in i dimman.
Hade det varit frågan om vaginal penetration torde det ju varit lämpligt att nämna det i den artikeln.

(Och det kan noteras att det är långt ifrån säkert här, baserat på ordvalet, att kuken verkligen kom in i munnen. Observera att jag inte försöker försvara svinet Virtanen, jag försöker bara bringa lite klarhet, utifrån CWs egen text, i vad som verkligen hände.)
Jag skriver "vagt tal om "våldtäkt" " -- "vagt", därför att begreppet trots allt tänjts en del på senare år. Det är givetvis brutalt att droga nån och köra in kuken i munnen på henne, men förr i tiden brukade "våldtäkt" främst handla just om vaginal penetrering, och då främst med kuken. Nu är ju även digital penetrering våldtäkt. (Som sagt: jag säger inget om vilket som är värst, självklart bör även digital penetrering straffas hårt; men rent historiskt är det knappast det begreppet "våldtäkt" syftat på.)
Citat:
Ursprungligen postat av
mazdarikard
Det är redan game over för Våldtäkt-Fredde. Frågan är om det kan bli game over för Jan Helin? Våldtäkten är under hans "watch". Varför skyddade Jan Helin en våldtäktsman? Vilka värdegrunder har Jan Helin egentligen?
Hoppas inte min önskan är tankens fader här, men jag håller med dig. Troligen klarar sig Helin, men det är fan inte helt klart. Det beror på vad pressen gör. Men visst, för dem är det nog bekvämare att skriva krönikor om Weinstein istället.