2017-10-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du svarar alltså att du inte vet vad du pratar om utan hänvisar till ditt eget tänkande som du uppfattar som logiskt på oklara grunder. Vidare svarar du att gruppen som du inte känner inte kan bryta mot samhällets normer eftersom det inte skulle vara hanterbart. Vidare hänvisar du till någon oklar tolkning av Facebook vad gäller gruppens kärnfråga. Det går givetvis inte att reda ut vad du menar utifrån dessa oklara utsagor. Mår du bra?

Mina frågor kvarstår således obesvarade: Vad skiljer egentligen denna grupp från en sekt? Och hur definierar de egentligen ”rasister eller liknande”?

Nu skruvar du vad jag skrev igen, det var godkännande in i gruppen som måste vara hanterbart.
Facebooks regler är ju inte svåra att tolka.
Vad gäller "sekt", så är jagärhär långt ifrån en sådan, de slår ner på odemokratiska hemsidor, men det är leverantören som avgör om dessa ska stängas.
Vad som tolkas som rasism finns ju i Flashbacks regler också, kolla upp:
1.03. Hets mot folkgrupp
Diet är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Enkelt eller hur.
Citera
2017-10-16, 19:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Enkelt eller hur.
Nej, jag förstår inte alls vad du menar med ”rasister eller liknande”. Och gruppen är rimligen åtminstone sektliknande utifrån gängse definitioner. Gruppen tycks vidare vara fascistoid enligt tidigare resonemang. Varför försvarar du en fascistisk sektliknande gruppering?
Citera
2017-10-16, 20:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Medlemmarna kommer in i gruppen via kompisar som är med, så det är kompisar som kontrollerar att inga rasister eller liknande kommer in i jagärhär-gruppen.
De som ingen känner igen kan få vänta månader på godkännande.

Ok, men då borde ju en grupp på runt 80k vara hyfsat "enkel" att infiltrera tycker man? om nu detta är orsaken... Men Paula Bieler är ju ingen rasist heller antar jag?
Citera
2017-10-16, 20:20
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel554

Citat:
Nejdå, Tyskland hade definitivt velat veta vad dom allierade planerade, men tycker du inte det blir lite misstänksamt, då denna kvinna kallar sig för feminist, säger att "etnicitet har spelat ut sin roll" och aktivt jobbar för att Sverige skall ta emot fler kvotflyktingar och arbetskraftsinvandrare samt har sagt att man borde kunna vara antirasist och SDare samtidigt och sedan om man lägger på detta att hon är med i jagärhär så blir det lite misstänksamt.
Jag kanske uttryckte mig dåligt i mitt första inlägg, så det ber jag om ursäkt för. jag menar inte att hon har dom här åsikterna 100% men att det bara är misstänksamt.

Jag är definitivt ingen expert på SD, jag har hört namnet förut givetvis. Att hon kallar sig för feminist låter i mina öron något negativt (dom behöver jobba mycket för att faktiskt för att ordet feminist skall vara gångbart enligt mig. Så där blir det ju minus just nu tycker jag.
Antirasist låter även det nästan lika illa... urvattnat idag och har inte (för mig!) inte samma betydelse som det möjligen hade... men kan diskuteras... men har man bara 2 ord att välja mellan, dvs antirasist och rasist så föredrar jag det första, trots att antirasist har nästan exakt samma klang som rasist nu för tiden...

Citat:
Jag menar att om dom inte kände Paula Bieler eller visste hennes egentliga åsikter så hade ledaren för gruppen mest troligen trott att hon var en "SD rasist" och inte bjudit in henne till gruppen.
Hur gammal är du? Om det inte är för oförskämt att fråga.

Men då är ju frågan om "ledaren" bjudit in henne, eller om han blev inbjuden/godkänd av någon annan? Jaja... vem vet... Maila Paula och fråga vet jag? borde ju inte vara så svårt.
Jag är dock med på vad du menar i det stora hela!

Gammal?
Jag närmar mig 50 och levt ett liv utan några sociala medier eller ens mobiltelefon...:-)
Jag har FB, är dock inte direkt aktiv (det senaste 2 åren, typ 2 "uppdateringar". Twitter går min gräns, det är en av de sociala mediers avgrund på något sätt. Journalistiska one-liners som dom är duktiga på typ...
Citera
2017-10-16, 20:36
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel554
Kom förbi denna tweet från gangrapessweden som (visar)? att Paula Bieler är med i hatgruppen jagärhär, och har varit med i denna i ca 3 månader.
Om detta visar sig vara sant, så måste jag säga att detta var droppen för SD.

Vad är era tankar om detta? Tror ni gangrapessweden ljuger, eftersom det står ju inte att det är jagärhär, Men å andra sidan så är ju Paula Bieler med i gruppen "Sverigedemokrater mot rasism och främlingsfientlighet." Så länge denna idiot är kvar i partiet kommer SD aldrig kunna vara trovärdiga Nationalister och hon borde uteslutas omedelbart.

https://twitter.com/gangrapesweden/status/914976875151114242

EDIT : Ser nu att det står tillagt av Mina Dennert som är skaparen av gruppen om jag minns rätt

Vad är det för fel på dig? "Vi säger vad vi själva tycker och tänker, vi kommer inte alltid att vara överens i sakfrågor, men vi står enade för öppenhet, respekt och det goda samtalet" - har du något emot det? Eller vad är det jag inte vet om denna grupp? Har den skämt ut sig på något sätt?

Syftet verkar i vart fall behjärtansvärt. Definiera gärna "trovärdig nationalist"...
Citera
2017-10-16, 21:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Det är alltså så här det går till när hatsvansen får härja fritt på flashback?
ifrågasätt allt och alla, använd förolämpningar,avstyr diskussionen?

Paula bieler är med i #Jagärhär
Gruppen är sluten. Paula Bieler är SD:are som hamnat i kylan och nu står utan arbete efter valet 2018 (time out in i det oändliga?)

SDs hatsvans tål inte kritik. inte ens om Paula Bieler ertappats begå brott eller uttalar sig nedsättande. Inte ens när det är obestridbar sanning - vill Sd:s nätsvans acceptera det. Ni är unga arga människor som ser konspirationer överallt och därför blir denna diskussion svår att ta

Är du snurrig eller? Du pratar som om jag var sympatisör med sd. Varför skulle hon stå utan arbete efter valet? Varför är hon ute i kylan?

Vad för jävla hatsvans talar du om?
Citera
2017-10-16, 22:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupeter
Det är en bra och intressant fråga! Dessvärre (?) finns det knappast något "sektkriterium" som uppfylls av JÄH. [...]
Jag vågar nog påstå att alla väsentliga kriterier för sekterism uppfylls av #jagärhär: Det är en sluten grupp som inte är öppen för diskussioner, oliktänkande motarbetas med härskartekniker och vissa personers auktoritet upphöjs till nivåer som de inte har. Vad mer behövs egentligen?
Citera
2017-10-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok, men då borde ju en grupp på runt 80k vara hyfsat "enkel" att infiltrera tycker man? om nu detta är orsaken... Men Paula Bieler är ju ingen rasist heller antar jag?

Finns det någon orsak att infiltrera, och till vilken nytta?
Jag vet inget mer om Paula Bieber än vad som stått i tidningarna, med tanke på hennes tidigare uttalanden är jag inte helt övertygad att hon delar gruppen jagärhärs värderingar.
Kan alltså vara ett politiskt trick, SD vill ju verka normala utåt.
Citera
2017-10-16, 23:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Citat:
Finns det någon orsak att infiltrera, och till vilken nytta?

Det finns det väl alltid? Om du hade varit en person som folk hade talat "skit" om dig bakom din rygg, hade du inte tyckt det varit en fördel för dig att faktiskt veta vilken dynga dom säger?
Nyttan är väl att faktiskt få höra skitsnacket och med en lugn ton vara förberedd på det?

Att vara förberedd måste ju ändå vara bättre än inte ha någon som helst aning om vilka grejer som kan dyka upp?

Citat:
Jag vet inget mer om Paula Bieber än vad som stått i tidningarna, med tanke på hennes tidigare uttalanden är jag inte helt övertygad att hon delar gruppen jagärhärs värderingar.
Kan alltså vara ett politiskt trick, SD vill ju verka normala utåt.

Läser sällan tidningar faktiskt, så min "kunskap" (som inte är något alls i princip när det gäller Paula Bieler) kommer nästan enbart ifrån nätet och här tro det eller ej.

Har hon några bekräftade uttalande som helt motsäger gruppen så visa dem? Jag säger inte detta för att tvivlar på dig på något sätt utan mer för att jag vill själv kontrollera att hennes bekräftade uttalanden gör henne "omöjlig" i denna grupp... hoppas du förstår vad jag menar, dvs jag kan absolut diskutera med dig men vill gärna ha på fötterna typ?

Politiskt trick av SD? du menar att dom faktiskt är rasister men vill verka normala utåt då antar jag?

Det kan inte vara så enkelt att SD tro det eller ej har en par rötägg pga av deras ungdoms parti som lever kvar? och Åkesson inte är Hitler? Och deras politik är något som dom säger, ligger runt mitten fast har en invandringspolitik som är annorlunda och en flyktingpolitik som är bra mycket bättre än alla partier (enligt min enkla åsikt...) dvs hjälpa så mycket vi klarar på plats utan att dom behöver dö på vägen...

Samt ta in invandrare som faktiskt kan hjälpa oss, inte motverka vår värderingar som vi kämpat för osv... dvs varför skall alla utnyttja oss... kan vi inte utnyttja dem samtidigt som dom får det bättre? varför skall vi få det sämre? och varför rösta på någon/något som enbart för det sämre för oss? låter fullständigt galet...
Citera
2017-10-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det finns det väl alltid? Om du hade varit en person som folk hade talat "skit" om dig bakom din rygg, hade du inte tyckt det varit en fördel för dig att faktiskt veta vilken dynga dom säger?
Nyttan är väl att faktiskt få höra skitsnacket och med en lugn ton vara förberedd på det?

Att vara förberedd måste ju ändå vara bättre än inte ha någon som helst aning om vilka grejer som kan dyka upp?

Läser sällan tidningar faktiskt, så min "kunskap" (som inte är något alls i princip när det gäller Paula Bieler) kommer nästan enbart ifrån nätet och här tro det eller ej.

Har hon några bekräftade uttalande som helt motsäger gruppen så visa dem? Jag säger inte detta för att tvivlar på dig på något sätt utan mer för att jag vill själv kontrollera att hennes bekräftade uttalanden gör henne "omöjlig" i denna grupp... hoppas du förstår vad jag menar, dvs jag kan absolut diskutera med dig men vill gärna ha på fötterna typ?

Politiskt trick av SD? du menar att dom faktiskt är rasister men vill verka normala utåt då antar jag?

Det kan inte vara så enkelt att SD tro det eller ej har en par rötägg pga av deras ungdoms parti som lever kvar? och Åkesson inte är Hitler? Och deras politik är något som dom säger, ligger runt mitten fast har en invandringspolitik som är annorlunda och en flyktingpolitik som är bra mycket bättre än alla partier (enligt min enkla åsikt...) dvs hjälpa så mycket vi klarar på plats utan att dom behöver dö på vägen...

Samt ta in invandrare som faktiskt kan hjälpa oss, inte motverka vår värderingar som vi kämpat för osv... dvs varför skall alla utnyttja oss... kan vi inte utnyttja dem samtidigt som dom får det bättre? varför skall vi få det sämre? och varför rösta på någon/något som enbart för det sämre för oss? låter fullständigt galet...

Skit bakom ryggen är inget att bry sig om.

Visst kan det vara ett politiskt trick, SD vill ju komma bort från sitt rykte som främlingsfientliga, då kan det ju vara lämpligt att gå med i en grupp som jagärhär.
Polera upp ytan så att säga, SD är helt klart rasister bakom fasaden, ingen tvekan där.
Att deras politik skulle ligga i mitten är rent nonsens, de ligger till höger om moderaterna.

Vi har utnyttjat Afrika och Mellanöstern i flera hundra år, tagit deras folk som slavar, dödat dem i religionskrig, startat krig för deras olja. Vi håller uppe vårt välstånd med deras olja och andra naturresurser.
Resultatet av detta ser vi nu, men det är något som politiker och folk helst inte vill erkänna.
Citera
2017-10-17, 14:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Visst kan det vara ett politiskt trick, SD vill ju komma bort från sitt rykte som främlingsfientliga, då kan det ju vara lämpligt att gå med i en grupp som jagärhär.
Polera upp ytan så att säga, SD är helt klart rasister bakom fasaden, ingen tvekan där.
Att deras politik skulle ligga i mitten är rent nonsens, de ligger till höger om moderaterna.

Vi har utnyttjat Afrika och Mellanöstern i flera hundra år, tagit deras folk som slavar, dödat dem i religionskrig, startat krig för deras olja. Vi håller uppe vårt välstånd med deras olja och andra naturresurser.
Resultatet av detta ser vi nu, men det är något som politiker och folk helst inte vill erkänna.
Ska ditt inlägg tolkas som att Paula Bielers medlemskap i #jagärhär rättfärdigas av att västvärlden konsumerar olja och andra naturresurser från Afrika och Mellanöstern?
Citera
2017-10-17, 18:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Citat:

Då delar jag nog inte riktigt din åsikt där faktiskt.

Citat:

Och inte heller denna åsikt. Men tar lite för långt att berätta varför, och skulle vara väldigt OT antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in