Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Varför skulle det vara omöjligt att skjuta 100 skott med bump fire menar du? Dels har man ju hittat magasin som rymde 100 skott (syns även på de läckta bilderna) och dels är ju nätet översvämmat av glada amatörer som skjuter bump/slide-fire helt obehindrat.. Självklart kan man få eldavbrott eller andra problem men varför det "inte skulle gå att åstadkomma" fattar jag inte.
För att hålla en bump fire igång måste man med handkraft trycka emot rekylen och beroende på hur hårt man trycker emot så påverkar man skjutfrekvensen. En människa KAN INTE hålla sig i exakt samma position, trycka med exakt samma tryck vid exakt samma tilllfällen osv, det är inte möjligt. Lyssna noga i Youtube-filmerna där folk demonstrerar detta verktyg; ingen håller en konstant skjutfrekvens för tiotals skott. Jag har för övrigt, som nämnt tidigare i tråden, inte lyckats hitta någon enda som har lyckats skjuta ens 50 skott utan påtagliga pauser, än mindre 100 skott. Har du hittat en sådan film får du gärna länka den.
I tex taxi-filmen hör man tydligt hur GM skjuter 100 skott obehindrat med oförändrad skjutfrekvens. I den första av dessa 100-skots-salvor hör man en paus runt skott 20 typ, vilket troligtvis är att han släpper fingret från avtryckaren.
För flera av de kortare salvorna så hör man tydligt att det är bump fire, då skjutandet blir mycket mer varierat i frekvens, samt med fler kortare pauser här och där.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Varför skulle det vara för kort tid? Han höll ju på rätt länge och kan väl mycket väl slängt iväg en salva mot cisternerna i hopp att de skulle explodera, för att sedan bytt till att skjuta från det andra rummet mot folkmassan.
Andra i tråden har ju diskuterat exempelvis att PA-systemet kan ha fångat upp ljuden och återgett dem vilket skulle kunna ge både fördröjningar, förvrängningar och intryck av andra källor.
Givet hotellsvitens utformning har jag väldigt svårt att se hur han inom loppet av fyra sekunder skulle kunna släppa vapnet vid ena fönstret, rusa till det andra, plocka upp en förladdat vapen där och sedan börja skjuta. Däremot kan jag tänka mig att han tex skjöt vid fönstret, slänge det vapnet, tog ett par steg bakåt och plockade upp ett nytt vapen, samt började skjuta inom loppet av fyra sekunder, men jag är som sagt tveksam till att detta skulle kunna förklara förlusten av ekot.
Ja, PA-systemet kan självklart ha bidragit med ljud, men knappast i taxi-filmen. Taxi-filmen tycker jag för övrigt är renast när man skall analysera ljudet:
* Försumbart bakgrundsljud
* Nära källan (en källa iaf)
* Inga vinande skott som åker förbi och komplicerar med mer ljud
Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Björnis - det gäller väl bara för ett tänkt scenario? I ett med bara en skytt lär det vara ganska svårt att visa att det fanns flera skyttar.
Det jag säger att det räcker med att påvisa att det skjöts från flera positioner antingen samtidigt eller med för korta pauser för att Paddock skulle hinna förflytta sig, alternativt att det förekommer flera skottavlossningar samtidigt, för att bevisa att det fanns flera skyttar. Man behöver inte avgöra exakt varifrån skotten kom för det eller i vilka riktningar som det skjöts.