2017-10-16, 09:46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jo, det är ju också vad den intervjuade säger, men det kan ju vara så att de här två siktar på en forskarkarriär... Professorer vid 30 om de håller samma takt.

Å andra sidan (jag är inte särskilt insatt, vilket är varför jag frågar) - går det att skippa AT och ST och gå direkt vidare från grundutbildningen till forskning? Om svaret är nej, så är ju tjänstgöring med tillhörande patientkontakt oundvikligt för de här två ynglingarna.
Citera
2017-10-16, 09:51
Medlem
countdowns avatar
Lyckliga ungdomar.
Önskar jag hade fått samma chans för ett årtionde sedan, men nej, "alla ska med" lät det för bara tio år sedan. Ingen får göra något som kan kränka de andra eleverna eller göra dem avundsjuka eller få dem att känna sig sämre.
Att Sverige numera styrs mer av borgare är bara bra både för skolpolitiken och för unga genier eftersom allt sossarna gör är stryper deras existens och låtsas som att begåvade barn inte finns.
Citera
2017-10-16, 09:55
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag tror inte att dessa har postat tidigare. Media verkar ha uppmärksammat fallet:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-lakarstudenter-vacker-debatt-bland-universiteten
https://www.svd.se/15-aringar-kan-utbilda-sig-till-lakare--nu-ses-det-over
http://www.gp.se/nyheter/sverige/barn-utbildas-till-l%C3%A4kare-i-sverige-1.4733884

Citat från den sista länkade artikeln:

"Universitetslektor Agneta Ekman, läkarprogrammet vid Göteborgs universitet, säger till tidningen att det finns det en oro att det ska bli vanligare med minderåriga läkarstudenter.

– Det här innebär exempelvis att en patient kan få tala om sina sjukdomar med en 15-åring – ett barn. Vi tycker inte att det är acceptabelt utan tycker att man bör vara äldre för att få utbilda sig till läkare."
Citera
2017-10-16, 10:11
Bannlyst
Smarta killar. Om de nu talar sanning om sin ålder förstås.
Citera
2017-10-16, 10:14
Bannlyst
Fast lite märkligt är det ju. På Polishögskolan kan man inte alls vara lika ung.
Men olika yrken ställer väl olika krav på olika saker. Den yngsta person som
toppat topplistorna kan väl inte heller ha varit så värst gammal.

Obduktion och sådant där lär f ö ligga tidigt i programmet för att sålla ut
olämpliga relativt tidigt innan det kostat så mycket. Så om ungdomarna
tål att se döden i ansiktet redan vid den åldern är de kanske väldigt lämpliga.
Citera
2017-10-16, 10:41
Medlem
FarangDingDongs avatar
Sånt här gör mig jävligt förbannad!!!! Sverige kan fortfarande inte hantera sådanahär kids!!! Här måste man vara en mellanmjölkssåsse som barn annars trycker skolsystemet till en rejält.

Jag gick i OBS-klass (som klass för svagbegåvade hette på 70-talet) under hela högstadiet. Det enda jag alltid kunde spetsa var matten. Så jag betraktades som en idiot.

Under första året på naturvetarlinjen fick jag så dåliga betyg (ettor eller streck) i alla ämnen utom matte, fysik och kemi där jag fick femmor att man ansåg att det var något allvarligt fel.

Det bestämdes att jag skulle ta "sabbatsår" och jag skickades till USA. Där upptäcktes (surprize, surprize) att jag inte alls var korkad bara understimulerad av den värdelösa såsseskolan (detta var ändå i Saltis så inget direkt getto betänk det).

Då jag kom hem sökte jag via utlandskvoten in på Handels, gjorde provet och kom in. Började alltså där som 17 åring. Gick ut 3 år senare med spets och startade eget med några klasskompisar.

Jag säger till det samlade såssesverige låt dessa kids vara. Sluta försöka knäcka dem. De kommer ändå aldrig att bli Såssar!
Citera
2017-10-16, 10:54
Medlem
o
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Och då polisanmäler läraren i 90% av fallen.. Så om detta är vanligt borde det finnas en hel drös sådana anmälningar.. Har du någon källa?
Inom skolans värld polisanmäler man inte brott, om det inte rör sig om möjligtvis misshandel. Då handlar det i regel om lite värre saker än hot eller en spark på benet.

Fråga valfritt invandrarbarn barn vad de vill bli. Betydligt fler än barn med svenska rötter svarar läkare. Mellanösternelever pushas starkt av den ambitiösa "klanen". Många flickor ser läkaryrket som ett skydd mot att riskera att förlovas/giftas bort. Åtminstone innan de är klara med sin utbildning. Då har de förhoppningsvis skaffat sig egen försörjning, självförtroende och mera skinn på näsan. Dessutom är läkaryrket ett statusyrke i stort sett överallt i världen (utom möjligtvis i f.d. sovjetstaterna).

Så tanken att en del invandrarbarn tillskansat sig höga betyg på ett inte acceptabelt sätt är inte alltför långsökt. Men svenska ungdomar är säkert inte sena att följa med i den trista bedrägeriutvecklingen.
Citera
2017-10-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Fast lite märkligt är det ju. På Polishögskolan kan man inte alls vara lika ung.
Men olika yrken ställer väl olika krav på olika saker. Den yngsta person som
toppat topplistorna kan väl inte heller ha varit så värst gammal.

Obduktion och sådant där lär f ö ligga tidigt i programmet för att sålla ut
olämpliga relativt tidigt innan det kostat så mycket. Så om ungdomarna
tål att se döden i ansiktet redan vid den åldern är de kanske väldigt lämpliga.

Polishögskolan har åldersgräns, det har inte läkarprogrammet. För att bli antagen till Polishögskolan måste man ha körkort, man måste då vara 18 år gammal.
Senast redigerad av KommissarieAbbe 2017-10-16 kl. 11:47.
Citera
2017-10-16, 12:00
Medlem
countdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Sånt här gör mig jävligt förbannad!!!! Sverige kan fortfarande inte hantera sådanahär kids!!! Här måste man vara en mellanmjölkssåsse som barn annars trycker skolsystemet till en rejält.

Jag gick i OBS-klass (som klass för svagbegåvade hette på 70-talet) under hela högstadiet. Det enda jag alltid kunde spetsa var matten. Så jag betraktades som en idiot.

Under första året på naturvetarlinjen fick jag så dåliga betyg (ettor eller streck) i alla ämnen utom matte, fysik och kemi där jag fick femmor att man ansåg att det var något allvarligt fel.

Det bestämdes att jag skulle ta "sabbatsår" och jag skickades till USA. Där upptäcktes (surprize, surprize) att jag inte alls var korkad bara understimulerad av den värdelösa såsseskolan (detta var ändå i Saltis så inget direkt getto betänk det).

Då jag kom hem sökte jag via utlandskvoten in på Handels, gjorde provet och kom in. Började alltså där som 17 åring. Gick ut 3 år senare med spets och startade eget med några klasskompisar.

Jag säger till det samlade såssesverige låt dessa kids vara. Sluta försöka knäcka dem. De kommer ändå aldrig att bli Såssar!

Fy fan vad jag känner igen mig. Tur du har ändå som fick det uppklarat, jag trodde jag var efterbliven tills jag skrev ett Mensatest och gick med, men det var några år efter att jag gått utgymnasiet och drev runt arbetslös utan mål och mening när jag istället hade kunnat bidra med forskning och brainpower sedan många år. Finns massor av människor där med exakt samma erfarenhet av hur det är att vara ett smart barn i svennebananskolan. Finns historier bra värre än våra. Att det har börjat skrivas mer om begåvade barn i typ DN är Mensas förtjänst. De barn som idag blir räddade undan ett öde som vårat har att tacka dessa individer som jobbar hårt för att utbilda och uppmärksamma. GCP, "Gifted Child Programme", kolla upp det.
För mig är allt redan förstört och försent, men jag är sjukt glad att dessa ungdomar får chansen. Går själv läkarprogrammet och tycker det är de mest anala människorna jag stött på. Ålder säger bara något om mognad när det gäller standardsvennen.
Senast redigerad av countdown 2017-10-16 kl. 12:05.
Citera
2017-10-16, 12:45
Bannlyst
Det är väl ganska självklart att det rör sig om individer som inte är 15 år i realiteten. Det handlar om asylnepotism och dessa "underbarn" skall bli slagträ i debatten om invandringen i framtiden. Ni som argumenterar mot detta med att de inte kan språket perfekt är ute och cyklar. Det finns gott om människor på våra sjukvårdsutbildningar som inte kan någon vidare svenska.
Citera
2017-10-16, 13:38
Medlem
Fortsatt fascinerad över folks tro att det handlar om åldersfuskande eller dödshotande invandrare.

Kan flashbackare verkligen inte få det genom sin skalle att en 15åring kan ha betat av ett dussin gymnasiekurser via prövning och sedan skriva 1.70 på HP? Det enda som är riktigt extraordinärt med det är ju att övertyga en unge att faktiskt göra det, snarare än att det skulle kräva något superintellekt.
Citera
2017-10-16, 13:47
Medlem
Nått konstigt är det.

Det går inte att komprimera skolåren på det sättet i Sverige så att man blir klar med gymnasiet i en så tidig ålder.

Skulle inte förvåna mig om det är en felbedömning av åldern också i detta fall, med folk som har talang och anlag att bli mästerdomptörer, raketforskare och nu läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in