2017-10-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Förmodligen har du rätt. Han kanske sover bort tiden. Det beror på vad som drivit honom i äventyrandet med raketer och ubåtar. Är det att överträffa sig själv? Intellektuell stimulans och spänning? Uppmärksamhetstörst? Kanske kan han hitta beundrare även i fängelset att njuta av, om han inte blir alltför isolerad. Om han har någon nytta av simpla fängelsekunder. Å andra sidan är väl inte styckmördare så populära där inne. Vad vet jag.
Pga det otäcka brottet blev han hotad i häktet och bad att få sitta isolerad. Han står lågt i rang. Så värst många kompisar lär han inte få i fängelset heller .
Citera
2017-10-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Åtminstone har då jag fått omvärdera mina tolkningar beträffande underklädernas placering, eftersom jag ouppmärksamt nog inte tänkte på det där med vattenutsuget. En utgångspunkt som gör det omöjligt att lägga in värderingar beträffande vad/om han använt underkläderna till något efter mordet, vilket var min tidiga uppfattning.

De olika placeringarna av kläderna och de olika paketen med kroppsdelar tyder på att Madsen hade olika vardagliga ting på sin U-båt som kom väl till pass när han skulle mörda, stycka, sortera kläder och paketera sitt offer. Det betyder att han kallblodigt övervägde olika moment, och kände sig säkert både effektiv och intelligent.

Då återkommer jag till telefonerna, och särskilt Madsens telefon. Om det inte fanns något graverande på telefonen hade det varit så enkelt att packa in telefonen i plast och lägga den i fickan. Att Madsen gjort sig av med telefonen måste betyda att det fanns graverande film, eller annat som har med mordet att göra på den. Att telefoner är borta betyder att Madsen gjort en avvägning om att det är bäst för honom. Det är när han tog beslutet att dumpa telefonen som är intressant, om man ska leta efter den.
Citera
2017-10-16, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med och det finns inget annat att diskutera, utifrån vad som framkommit. Det är för mig självklart att detta är ett av de mest vidriga mord vi har fått kännedom om i de nordiska länderna. Madsen har utsatt sitt offer för tortyr, och skador som alla leder till döden. Av en enda orsak och det är att han hade lust och fann nöje i att plåga en ung och begåvad kvinna till döds.

Dödsorsaken med exakthet kommer inte vara avgörande på något sätt, för det finns inget förmildrande. Griftefrid finns inte med på kartan och är en tröttsam diskussion.

Nu vet vi ju inte hur de här stickskadorna såg ut exakt men jag tänker på det uttalande Möller gjorde efter det att torson hittats https://www.youtube.com/watch?v=IuIQ62PUya0 där han säger:
"Det ser ut som att det är eller det är några skador på torson som ser ut som att vara gjorda för att säkra, eller ett försök att säkra, att luftgaser ska passera ut ur kroppen." Det kan tolkas som att sticken är djupa och inte bara några ytliga stickskador.
Citera
2017-10-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det finns inte en chans att han skulle frias för mord, det är bara du som tror det.
Du förtränger rättsläkarnas bevis att knivhuggen skedde innan eller i direkt anslutning till döden. Hur ska det gå ihop med ett olyckscenario? Svar: Det kan det inte.
Ge dig säger jag. Men vet samtidigt att du aldrig gör det. Du tvingas motvilligt erkänna att indicier ibland räcker för att fälla för mord. Men du tror inte riktigt på det. Om Madsen säger att allt var KWs fel, att det var hon som attackerade PM och sen kom det ett UFO som styckade henne, så kommer du tycka att det är något som måste motbevisas.
Du kan ingenting om juridik, och du skulle vara en värdelös mordutredare.

Ord och inga visor. Det är självklart att det är så som du skriver.

I detta mord finns det inget förmildrande. Tvärtom! Det finns allt för många graverande omständigheter som är chockerande i sin ondska.
Citera
2017-10-16, 09:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här har du lite läsning, som kanske kan få dig att förstå att enbart indicer mycket väl kan räcka för en fällande dom för mord, och det är bla. rättsvetenskapsprofessor Dennis Töllborg som uttalar sig, det borde väl räcka?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/indicier-kan-r%C3%A4cka-f%C3%B6r-f%C3%A4llande-dom-1.1228555

Indicier kan räcka för fällande dom
SVERIGE Tekniska bevis avgör ofta utgången i mordrättegångar. Men indicier kan också räcka för fällande dom. - Det har skett hur många gånger som helst, säger rättsvetenskapsprofessor Dennis Töllborg.

Bra inlägg!
OCH som någon annan här tidigare postat:

Intervju med Svea hovrätts avgående president Fredrik Wersäll:

”– Av och till förekommer det att personer dömts för mord, anstiftan eller stämpling när man inte ens hittat kroppen. Men man har så pass mycket bevisning att man kan dra slutsatsen att en annan person är den som legat bakom.På det sättet finns inga formella beviskrav. Är domstolen bortom rimligt tvivel övertygad ska personen dömas. Man kan fällas för anstiftan till mord – och även mord – även om man inte vet exakt hur det går till.”

https://www.expressen.se/nyheter/bro...m-poliskrisen/
Citera
2017-10-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nu vet vi ju inte hur de här stickskadorna såg ut exakt men jag tänker på det uttalande Möller gjorde efter det att torson hittats https://www.youtube.com/watch?v=IuIQ62PUya0 där han säger:
"Det ser ut som att det är eller det är några skador på torson som ser ut som att vara gjorda för att säkra, eller ett försök att säkra, att luftgaser ska passera ut ur kroppen." Det kan tolkas som att sticken är djupa och inte bara några ytliga stickskador.

Det är intressant hur olika alla tolkar information, och spinner vidare på att sticken var till för att få torson att sjunka. Jag ser bara en mycket ond man som sticker en kniv i en kvinnas kropp efter att ha lockat in henne i en fälla för att han hade lust att tortera henne till döds.

Om man tolkar det man hör så är jag övertygad om att det inte går att komma ur detta för Madsen med att påstå att skadorna skedde när offret redan hade avlidit. En del av skadorna kan inte förklaras med att det hade med att få torson att sjunka.

Ingen rättsläkare kommer ge Madsen den ventilen om att skador på torson inte var ett lidande för brottsoffret. Diskussionen är en pseudodebatt, om hur Madsen ska klara sig ur denna knipa. Jag tror ingen advokat kulle våga komma med den fräcka förklaringen i ett mål som detta, i en dansk domstol.
Senast redigerad av Vresrosen 2017-10-16 kl. 10:04.
Citera
2017-10-16, 09:49
Medlem
Citat:
Det är intressant hur olika alla tolkar information, och spinner vidare på att sticken var till för att få torson att sjunka. Jag ser bara en mycket ond man som sticker en kvinnas kropp efter att ha lockat in henne i en fälla för att han hade lust att tortera henne till döds.

Om man tolkar det man hör så är jag övertygad om att det inte går att komma ur detta för Madsen med att påstå att skadorna skedde när offret redan hade avlidit. En del av skadorna kan inte förklaras med att det hade med att få torson att sjunka.

Ingen rättsläkare kommer ge Madsen den ventilen om att skador på torson inte var ett lidande för brottsoffret. Diskussionen är en pseudodebatt, om hur Madsen ska klara sig ur denna knipa. Jag tror ingen advokat kulle våga komma med den fräcka förklaringen i ett mål som detta, i en dansk domstol.

Då har du helt missförstått mig. Det handlade inte alls om varför han stuckit henne utan endast om hur farliga sticken kan ha varit.
Citera
2017-10-16, 09:56
Medlem
Citat:
Det är intressant hur olika alla tolkar information, och spinner vidare på att sticken var till för att få torson att sjunka. Jag ser bara en mycket ond man som sticker en kvinnas kropp efter att ha lockat in henne i en fälla för att han hade lust att tortera henne till döds.

Det där med luftutsläppssticken sa de ganska snabbt när de väl granskat torson. Man har nu kanske svårt att veta om det var tortyr eller taktiskt. Det vet ju bara Madsen. Men om man ser det i samband med sticken i vagina så handlar det kanske mest om just tortyr. Så stor smärta som möjligt. Vad jag förstått så kan dessa stick ha skett medan hon fortfarande levde. Kanske förblödde hon? Han slog inte ihjäl henne i alla fall eftersom det inte fanns spår av trubbigt våld mot huvudet. Ströp han henne? Det kommer förhoppningsvis svar på det när obduktionen är klar. Kanske sitter de redan med svaren men inte vill gå ut med dem. Kanske var det så jävligt att han helt enkelt tittade på när hon förblödde. Vilken vidrig liten människa Madsen är.
Citera
2017-10-16, 09:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, vi är sedan tidigare mycket överens om att något kommer från PM. Nu är han tyst, vill inte sammarbeta, men kan nog tänka ut någonting, som kan bli svårt att bemöta. Han vet ju exakt hur KW dog, då kommer han att hitta en matchande förklaring, den kommer nog att ha tyngdpunkten på något skamligt för KW.....

Han kommer nog inte att lyckas, men risken är att det blir snaskigt...
Det skulle inte förvåna om han sitter och tänker ut något, men det är inte troligt att hans fantasier blir svåra att bemöta.
Det är inte heller troligt att han har en rimlig förklaring till alla de skador han har åsamkat Kim.
Citera
2017-10-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det skulle inte förvåna om han sitter och tänker ut något, men det är inte troligt att hans fantasier blir svåra att bemöta.
Det är inte heller troligt att han har en rimlig förklaring till alla de skador han har åsamkat Kim.
Det finns säkert en orsak till att Madsen, efter fynden av huvud och ben etc, kniper käft och vägrar tala med polisen. Han har helt enkelt inga fantasier att leverera som är trovärdiga.
Citera
2017-10-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Då har du helt missförstått mig. Det handlade inte alls om varför han stuckit henne utan endast om hur farliga sticken kan ha varit.

Alla sticken är vidriga, även om inte ett specifikt stick lett till döden. Om offret var vid liv måste varje stick vara en skräckupplevelse där offret vet att hon kommer att dö. Den situation brottsoffret befann sig i och hur hon upplevde situationen, när sticken utdelades, är det jag tänker på när stickens allvar diskuteras.
Citera
2017-10-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, vi är sedan tidigare mycket överens om att något kommer från PM. Nu är han tyst, vill inte sammarbeta, men kan nog tänka ut någonting, som kan bli svårt att bemöta. Han vet ju exakt hur KW dog, då kommer han att hitta en matchande förklaring, den kommer nog att ha tyngdpunkten på något skamligt för KW.....

Han kommer nog inte att lyckas, men risken är att det blir snaskigt...

Nu vet jag inte om du talar om nästa häktesförhandling eller framtida huvudförhandling. Men jag har svårt att tro att domstolen låter honom breda ut sig. Han kommer få svara på vissa frågor naturligtvis, men om han börjar breda ut sig i snaskiga fantasier kommer det nog en del protester. Han har en advokat också som kommer leda honom. Att tillåta honom gräva sin egen grav genom att skylla allt på Kim tror jag inte hon kommer tillåta. Å andra sidan verkar han vara sin egen värsta fiende, så vem vet vad han har för idéer. Själv tror jag han inser att det är kört och att han gör bäst i att knipa käft tills han blir inlåst på psyk eller fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in