2017-10-15, 19:34
Medlem
Låter fake men iofs så var det en i min lågstadieklass som körde gymnasium matte. helt beige hudad & blond.
Citera
2017-10-15, 19:56
Medlem
Åldersdiskriminering verkar vara problemet för de som är emot unga läkarstuderande.
Läkare kan vara opassande i 40-års åldern också.
Citera
2017-10-15, 20:28
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaff...
tryggt o bra!
Kan det vara så att läkarna själva inte vill ha någon konkurrens? Tjänar bättre som stafettläkare kanske?
Något konstigt måste det ju vara när man ständigt och jämt matas med att "vi har så stor läkarbrist". Enligt dig, som är i branchen, tycks det ju vara tvärt om.
Varför inte delegera vissa uppgifter till sjuksköterskorna. Höja deras löner och frigöra läkare till komplicerade uppgifter. Låta apoteken sälja fler mediciner utan recept och låta apotekarna få ett större ansvar.

Det enda som styr för läkarnas del tycks vara att bevara skrået som något exklusivt och nästan mystiskt och så pengarna förstås. Läkarna är sina egna bromsklossar. Vilket innebär att det givetvis är patienterna som får lida.

Du är förstås fri att tro vad du vill, jag har fortfarande inte träffat en sköterska eller läkare som inte skulle vilja ha några extra kollegor på arbetsplatsen. Både sköterskor och läkare tjänar bättre som stafett, vilket förstås sticker än mer i ögonen på de som faktiskt jobbar troget kvar som fast anställda med en fjärdedel av lönen. Men om pengar var den primära drivkraften så skulle vi jobba som stafett inom psyk och primärvård allihop, ändå känner jag ingen som jobbar stafett mer än sporadiskt på semesterveckor eller under en begränsad period. Sjukvårdspersonal skiljer sig inte från folk i allmänhet. Vi vill ha bra arbetsmiljö, först och främst, med bra gemenskap och trivsel på arbetsplatsen. Då blir lönen betydligt mindre viktig. I brist på god arbetsmiljö lockas förstås fler till att jobba som stafett och i vart fall få bra betalt för dålig arbetsmiljö, liksom till andra arbetsgivare och andra branscher. Eller deltidsjobb. Eller sjukskrivning (länk).

Men visst, sjukvårdspersonal föredrar förstås att gå in i väggen eller jobba som rotlös stafett hellre än att ha god arbetsmiljö med fler kollegor och mindre arbetsbörda. Det är förstås en betydligt mer rationell förklaring än att det är den dåliga arbetsmiljön och villkoren som gör att trots att det utexamineras fler än någonsin så är det så svårt att rekrytera och behålla personal. Eftersom detta även gäller sjuksköterskor så antar jag att du hävdar att även de är giriga och protektionistiska?

Lönlöst att försöka övertala någon med läkarförakt om att problemet kanske inte är giriga läkare som hatar tanken på fler kollegor. Antagligen lika lönlöst som att övertala någon med polisförakt om att det kanske inte är polisens djupt rotade fascism och rasism som utgör problemet inom poliskåren.

Ja, vi matas med att vi har så stor läkarbrist, liksom att vi har så stor lärarbrist och så stor polisbrist... Hittar du någon gemensam nämnare? Vet inte om du läser nyheterna men "god arbetsmiljö" är inte en av dem. Det är däremot politisk styrning, tänk på det när du väljer vem du lyssnar på. Prova att googla ordet "kris" tillsammans med de olika yrkena istället. Men visst, att öka utbildningsplatserna och sänka kraven har ju fungerat bra för skolan och polisen så varför inte för sjukvården?

Var en duktig idiot om du vill, man får det samhälle man förtjänar och man väljer vilken verklighetsbild man vill köpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Åldersdiskriminering verkar vara problemet för de som är emot unga läkarstuderande.
Läkare kan vara opassande i 40-års åldern också.

Kan vara en intressant tanke, att tänka på hur man hade ställt sig om det varit så att läkarkandidater alltid hade kunnat vara, och då och då varit, 15 år och att man nu ville införa en högre åldersgräns. Hade man varit för eller mot det?

Själv tycker jag nog att mer mognad är bättre än mindre och att man kanske rent av borde ha arbetar något, eller några år, innan man får börja plugga till läkare. Som psykologer. För att kunna relatera till något annat och för att mogna. Första terminen stod jag i en källare och dissekerade döda kroppar. Vet inte om det är något 15-åringar ska göra. Eller att det är bra för förtroendet för sjukvården om omyndiga personer har tillgång till ens journaluppgifter.
Senast redigerad av tryggtochbra 2017-10-15 kl. 20:47.
Citera
2017-10-15, 20:32
Medlem
japanskbruds avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_child_prodigies <- kollar man på den listan så ser man vad yngre personer kan åstadkomma om dom inte har tillgång till mobilspel och sociala medier
Citera
2017-10-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_child_prodigies <- kollar man på den listan så ser man vad yngre personer kan åstadkomma om dom inte har tillgång till mobilspel och sociala medier

Så är det, men varför läsa till läkare om man är ett s.k. underbarn? Då borde ambitionerna vara högre.
Citera
2017-10-15, 21:11
Medlem
om 40 år framåt komer det va 10 åringar som plugar til läkare sana mina ord gubar
Citera
2017-10-15, 21:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
SVT skriver om det och har kommentarer från en programansvarig i Örebro. Låter som minst en går där. Frågan är hur förtroendet för läkaryrket påverkas när 15 åringar får sitta och leka läkare.

Fast de först terminerna har inte läkarstudenterna någon direkt kontakt med patienter eftersom man inte läser sådana kurser förrän typ termin fyra och senare. Första terminen är väl mest biokemi och relativt lite patientkontakt där man bara observerar tillsammans med 2-3 andra, men aldrig interagerar aktivt med patienten. Patienten kan alltid välja att avstå från ha studenterna med i undersökningen.
Citera
2017-10-15, 21:22
Medlem
Att komma in på utbildningen är väl en sak. Frågan är väl om de klarar den?
Citera
2017-10-15, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
För att vara så begåvad, så skriver du lite illa.

Men för all del, man kan ha skrivsvårigheter även om man är en toppbegåvning i övrigt.

Vad de här läkarstuderande barnen beträffar, så tycker jag att de är alldeles för unga för att för att arbeta som läkare om sådär 5-7 år. Det krävs lite mognad och livserfarenhet för att kunna vara en bra läkare, ifall nu inte något av underbarnen vill bli kirurg. Då behöver man ju inte ha så mycket människokännedom eller livsvisdom.

Fast det vete sjutton om jag skulle vilja att ett 20-årigt babyface som började studera till läkare vid 15 skulle skära i mig.
Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att börja läsa i ung ålder? Ju yngre man är desto större chans har man att tillgodogöra sig kunskapen som man får och inte minst har man större möjligheter att öva skära i kroppar mycket mer än en som började läkarlinjen efter 30+.

En ung människa har oftast inte heller andra privata bekymmer som en jobbig partner, en stor villa eller barnpassning att hålla koll på, varför fullt fokus kan riktas mot yrkesutövandet.
Citera
2017-10-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Han skriver ju inte att det gäller det här året? Har för mig att det krävdes 2.0 på HP en gång i tiden. Tror nästan att det var lottning något år bland de som hade 2.0 också?

För övrigt anser jag att de 2 troligen blir bra barnläkare
Nej, det har aldrig hänt. Det finns mycket fler HP-platser på läkarprogrammen i landet än vad det finns 2.0-skrivare som är intresserade av läkarlinjen. Din hjärna har nog blandat ihop minnet med att det tex. till HHS krävts nära 2.0 några kullar och man fått lotta in på typ 1.90
Citera
2017-10-15, 22:57
Medlem
UlphSvensons avatar
Tråden som visar upp den mest dumkorkade rasismen möjlig: helt utan något som helst stöd eller bevis ska det alltså vara supersmarta geni-invandrare som vill bli läkare och det skulle på något vis vara ett problem ens om det vore sant? Mer läkare i Sverige är alltså dåligt enligt rasselogik. Och invandrare är såklart urkorkade med lägre IQ än fiskmåsar utom just när det är fel att de pluggar vidare, något rassarna aldrig själva gjort.

Jag har själv gått i skola med en person som var för smart och hoppade över klasser. Fast för att träffa sådana måste man ju såklart ha gått i skolan. 15/16 är riktigt ung, men inte omöjligt eller ens unheard of.

Det är fan ni jävla hillbillies som borde ut ur landet istället, ni kommer ju aldrig ta hand om någon svensk som blivit sjuk eller för den delen bidra annat än smörja på internet. Parasiter.
Citera
2017-10-15, 23:12
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fast de först terminerna har inte läkarstudenterna någon direkt kontakt med patienter eftersom man inte läser sådana kurser förrän typ termin fyra och senare. Första terminen är väl mest biokemi och relativt lite patientkontakt där man bara observerar tillsammans med 2-3 andra, men aldrig interagerar aktivt med patienten. Patienten kan alltid välja att avstå från ha studenterna med i undersökningen.

Jag kan inte tala för övriga lärosäten, men vi träffade riktiga patienter från och med termin 2. I syfte att öva att ta anamnes och status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in