2017-10-14, 17:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
De flesta sådana har undantag för just ”motorsport” och liknande. Jag tror att du inte skulle ha någon täckning heller om det hade drabbat dig.

Finns det specialförsäkringar som inkluderar sånt?
Citera
2017-10-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Finns det specialförsäkringar som inkluderar sånt?

Ja, sedan har många gruppförsäkringar via t.ex. Fackförbund bättre villkor vad gäller undantag för farliga sporter och andra högriskmoment.
Citera
2017-10-14, 21:20
Medlem
godboys avatar
I de flesta hemförsäkringar ingår skydd i en viss tid. I min och frugan vill jag minnas att det är fråga om 30 dagar, sedan behöver man teckna extra. Har ju olycksfallsförsäkringar med och jag vill minnas att de också gäller utomlands samt med vissa restriktioner.

Som sagt, viktigt att kolla upp allt sånt innan man åker och dessutom teckna extra om man ska hålla på med massa udda aktiviteter.
Citera
2017-10-15, 03:26
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Man behöver licens för att köra cross på klubbnivå inom Sverige. Är inte helt hundra men har för mig att licensen även innefattar personförsäkring.
Anta att om man löser en internationell motocrosslicens så skulle man i princip vara försäkrad genom den överallt i världen.

Nu har säkert inte mannen i fråga någon licens som innefattar någon personförsäkring för då hade nog de anhöriga underrättats om det. Vet inte i vilket sammanhang mannen körde crossen där borta men antag att man minst måste lösa endagslicens (delstat eller hela Usa) för att få köra på en organiserad bana. Iofs är väl Usa väldigt olikt Europa när det kommer till försäkringar och sådant.
Citera
2017-10-15, 08:49
Medlem
Verkar som han har försäkring men den täcker inte vården och flygresan hem till Sverige:
Citat:
Johan Nordling hade åkt till USA med sin sambo för att åka motocross bland annat. Men hans försäkring täcker inte vården för hans skador eller resan hem, enligt Kjell Nordling.

– Det finns inte ekonomisk täckning för att ta hand om honom och få hem honom, säger Kjell Nordling.

Verkar som hans tillstånd är kritiskt:
Citat:
Johan Nordling skadades svårt och opererades för sina skador. Han var vid medvetande efter operationen men hans mående förvärrades sedan, berättar Kjell Nordling. Han vet inga detaljer men Johan Nordling fick syresbrist och han ligger nu i koma och hans tillstånd är kritiskt.

– Det ser inte jättebra ut som jag hört, säger Kjell Nordling.

https://www.ekuriren.se/strangnas/st...solycka-i-usa/
Citera
2017-10-15, 11:12
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Fast man antar väl att de inte bara kan rulla ut hans säng på gatan?!

Hoppas killens tillstånd mirakulöst förbättras så att de anhörigas mardröm kan få ett slut.
Citera
2017-10-15, 11:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Uppenbarligen var det inte första gången han körde på denna crossbana i USA. I en tidig version av artikeln säger pappan nämligen:

"Det var på en crossanläggning där han varit och kört förut".

Detta framgår i den cachade första versionen:
http://webcache.googleusercontent.co...trip=1&vwsrc=0

Intressant nog verkar denna mening vara borttagen från den uppdaterade artikeln?

Förmodligen skulle detta uttalande inte vara så gynnsamt inför försäkringsbolaget (eller crowdfundingen), om det nu visar sig att han faktiskt borde ha vetat bättre ?
Senast redigerad av GilGrissom82 2017-10-15 kl. 11:41.
Citera
2017-10-15, 17:18
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
https://unv.is/expressen.se/sport/sv...a-efter-olycka

Är det inte bra jävla märkligt att snubben inte har någon försäkring? Speciellt när man sysslar med farliga aktiviteter.

Tycker att man har försäkring inbakat i de flesta tjänster man köper nu för tiden. Hemförsäkring, när man köper resan och varje kreditkort som jag äger har också sjuk- och olycksfallsförsäkring inkluderat.

Det finns dock undantag i ens rese och hemförsäkring gällande vissa typer av riskfyllda sporter.
Kreditkortföretagen har samma undantag. Vilket helt enkelt betyder att om du skadas när du utövar just den specifika sporten som nämns så utgår ingen ersättning alls
Citera
2017-10-15, 19:19
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Det finns dock undantag i ens rese och hemförsäkring gällande vissa typer av riskfyllda sporter.
Kreditkortföretagen har samma undantag. Vilket helt enkelt betyder att om du skadas när du utövar just den specifika sporten som nämns så utgår ingen ersättning alls
Bra att komma ihåg. Men jag funderar på hur snubben tänkte här.
1. Kostnader för sjukvård i USA är som bekant dyr, det vet väl varenda jävel?
2. Kan jag riskera en allvarlig olycka när jag kör cross? Det vet väl varenda jävel.
3. Försäkring, nja det räcker väl med den jag har på min hyresrätt?
Citera
2017-10-15, 19:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Bra att komma ihåg. Men jag funderar på hur snubben tänkte här.
1. Kostnader för sjukvård i USA är som bekant dyr, det vet väl varenda jävel?
2. Kan jag riskera en allvarlig olycka när jag kör cross? Det vet väl varenda jävel.
3. Försäkring, nja det räcker väl med den jag har på min hyresrätt?

Tydligen så rekommenderas individuella tilläggsförsäkringar för typ enduro/motocross-körning utomlands, särskilt USA kan vara litet speciellt, inte minst pga. skadeståndskrav etc.

Här finns litet intressanta diskussioner runt detta:
https://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=62415

Men om nu killen var ganska van motocrossförare, och dessutom kört på den banan ett flertal gånger i USA, så borde han väl känna till detta?
Citera
2017-10-15, 23:34
Medlem
Citat:
https://unv.is/expressen.se/sport/sv...a-efter-olycka

Är det inte bra jävla märkligt att snubben inte har någon försäkring? Speciellt när man sysslar med farliga aktiviteter.

Tycker att man har försäkring inbakat i de flesta tjänster man köper nu för tiden. Hemförsäkring, när man köper resan och varje kreditkort som jag äger har också sjuk- och olycksfallsförsäkring inkluderat.
Brukar dock finnas gränser för vilka risker man får utsätta sig för vad gäller vanliga försäkringar. vet inte om rallycross räknas till vanliga semesteraktiviteter eller om det kräver speciella tilläggsförsäkringar.
Citera
2017-10-16, 07:32
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Brukar dock finnas gränser för vilka risker man får utsätta sig för vad gäller vanliga försäkringar. vet inte om rallycross räknas till vanliga semesteraktiviteter eller om det kräver speciella tilläggsförsäkringar.

Inte för att vara den som är den men rallycross kör man med bil och detta var cross (man kör med motorcykel). Motocross (motorcykel) är betydligt mer riskfyllt än att sitta i en bil med skyddsbur och bälten och allt. Säger inte att du missförstod men rätt måste få vara rätt.

mvh

edit; stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in