2017-10-15, 12:50
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/svensk-ekonomi-ar-som-en-foraldrafri-lanefest/

Anna Dahlberg diskuterar lånekarusellen.

Satt och funderade på byggbolag igår och ställer följande fråga;

Hur ser det närmaste året eller två ut för svenska byggbolag?

Kolla istället hur det har gått de senaste 6 månaderna. JM och Oscar ner 25-30% på en börs som ligger på rekordhöga nivåer.
2017-10-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/svensk-ekonomi-ar-som-en-foraldrafri-lanefest/

Anna Dahlberg diskuterar lånekarusellen.

Satt och funderade på byggbolag igår och ställer följande fråga;

Hur ser det närmaste året eller två ut för svenska byggbolag?
Det finns två alternativ:

A) Jag har rätt (vilket är hårdsmält för många) och produktionskostnaderna är höga och då kommer nyproduktionen att minska om priserna rör sig nedåt, eller även står still. Det gäller både HR och BR. Och byggbolagen går sämre. Och en del konkar.

B) Jag har fel (vilket är är en mycket mer angenäm tanke för många) och byggbolaget gör astronomiska vinster. Då kommer byggandet att fortsätta i oförminskad takt, även om priserna faller. Varför sluta med något bara för att profiten naggas lite i kanten när man ändå skär guld med täljkniv.
Inget företag i bostadsbyggarbranschen konkar. De tjänar tvärtom multum.
(Den som prenumererar på den här tanken får dock klia sig i huvudet och undra varför HGF släpade in presumtionshyra. Det var ju helt obefogat om det nu var ganska billigt att bygga nytt. Och obefogat av all Allmännytta att vägra bygga nya HR med hänvisning till att de inte gick runt. Och ett mysterium varför nyproduktionen först har kommit igång efter den kraftiga prisuppgången sedan 2013).
2017-10-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tänka sig. Då kanske du kan peka ut några inlägg med sakliga och faktabaserade invändningar/falsifieringar av det jag skrivit. Och som har något slags innehåll av ekonomisk kunskap.
Det är inte riktigt så att jag är bortskämd med sådant här.
Jag ber om ursäkt. Var framför allt svennen i banan jag syftade på.

Citat:
Menar du kostnad? Eller menar du utgift?
Jag menar kostnad: avgift+ränta men utgifterna ökar också men det berördes i en annan punkt - nämligen amorteringskravet. Alla dessa kommer driva priserna nedåt.

Citat:
Kommer det att införas om nu nominell ränta stiger, men inte real, och amorteringseffekten ändå infinner sig?
Nominell räntan räcker. Stiger den går priserna ned både reala och nominella.
2017-10-15, 14:04
Medlem
Citat:
Det finns två alternativ:

A) Jag har rätt (vilket är hårdsmält för många) och produktionskostnaderna är höga och då kommer nyproduktionen att minska om priserna rör sig nedåt, eller även står still. Det gäller både HR och BR. Och byggbolagen går sämre. Och en del konkar.

B) Jag har fel (vilket är är en mycket mer angenäm tanke för många) och byggbolaget gör astronomiska vinster. Då kommer byggandet att fortsätta i oförminskad takt, även om priserna faller. Varför sluta med något bara för att profiten naggas lite i kanten när man ändå skär guld med täljkniv.
Inget företag i bostadsbyggarbranschen konkar. De tjänar tvärtom multum.
(Den som prenumererar på den här tanken får dock klia sig i huvudet och undra varför HGF släpade in presumtionshyra. Det var ju helt obefogat om det nu var ganska billigt att bygga nytt. Och obefogat av all Allmännytta att vägra bygga nya HR med hänvisning till att de inte gick runt. Och ett mysterium varför nyproduktionen först har kommit igång efter den kraftiga prisuppgången sedan 2013).

Det finns ett 3e alternativ. I nuläget är tomtköpen det som drivit upp produktionskostnaderna vad jag läst mig in på. När dessa sänks pga sämre framtidsutsikter på prishöjningar sänks även produktionskostnaden och bostäder som byggs i framtiden kan säljas till lägre pris men inte säkert att produktionstakten avtar.

Men de byggbolag som betalt för mkt för marken får problem.
2017-10-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Det finns ett 3e alternativ. I nuläget är tomtköpen det som drivit upp produktionskostnaderna vad jag läst mig in på. När dessa sänks pga sämre framtidsutsikter på prishöjningar sänks även produktionskostnaden och bostäder som byggs i framtiden kan säljas till lägre pris men inte säkert att produktionstakten avtar.

Du glömmer att Byggnads måste sänka lönerna, det är där hindren för Byggmaffians vinster ligger enligt den allvetande skitsnackaren Alpha. Snart 7000 inlägg utan en enda vettig insikt. Svårslaget rekord.
2017-10-15, 14:13
Medlem
Citat:
Men ser du något tungt skäl till att riskfri realränta skulle öka?

Var skulle den ligga på sikt tänker du dig?

Vad menar du med riskfr?
2017-10-15, 14:19
Medlem
Citat:

Senaste data ger att markpris är 9272/kvm. Det innebär 315 KSEK för en lägenhet på 34 kvm.

Är det ett prisfall på 100 KSEK per lägenhet som du ser framför dig?
(Då har markpris fallit med ca 30%).
2017-10-15, 14:23
Medlem
Citat:
Jag menar kostnad: avgift+ränta men utgifterna ökar också men det berördes i en annan punkt - nämligen amorteringskravet. Alla dessa kommer driva priserna nedåt.
Då borde du skriva realränta.

Tänker du dig stigande realränta då?
Vad är det som skall orsaka att den stiger?

Citat:
Nominell räntan räcker. Stiger den går priserna ned både reala och nominella.
Om nominell ränta ökar men inte real så har det amorterande verkan. Varför skulle då överheten kräva utökad amortering ovanpå det?
2017-10-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vad menar du med riskfr?
Att risken för kreditförluster kan approximeras med 0.
2017-10-15, 14:36
Medlem
Citat:
Då borde du skriva realränta.

Tänker du dig stigande realränta då?
Vad är det som skall orsaka att den stiger?

Om nominell ränta ökar men inte real så har det amorterande verkan. Varför skulle då överheten kräva utökad amortering ovanpå det?

Nej, jag borde inte skriva realränta. Amorteringskravet är redan på gång. När räntan stiger så kommer inflationen avta, det säger sig självt. Om nominell räntan går upp och så även realräntan göra det. Det är det mest logiska.

Oavsett så utgår bankerna och bostadsköpare från dagens situation, realränta kan endast räknas bakåt i tiden, eller precis vid tillfället såklart men är omöjlig att förutspå framåt.
2017-10-15, 14:39
Medlem
Citat:
Senaste data ger att markpris är 9272/kvm. Det innebär 315 KSEK för en lägenhet på 34 kvm.

Är det ett prisfall på 100 KSEK per lägenhet som du ser framför dig?
(Då har markpris fallit med ca 30%).
Är data från sthlm innerstad, landet eller stockholm län?
2017-10-15, 15:40
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Senaste data ger att markpris är 9272/kvm.

Är inte markpriset snarare kring 30 000 per kvm i Stockholms innerstad?

"För att ändra användningen från publik yta till bostäder får Oscar Properties betala 30 000 kr per kvadratmeter till Stockholms stad."

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/fler-lyxbostader-byggs-i-norra-tornen/repqbA!Rcvt4Kq7ecr8S8NUTncJXA/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in