2017-10-15, 14:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tyvärr har man fastslagit att sticket i bröstkorgen skedde när hon var vid liv. Och resterande knivhugg i underlivet var även de ej av dödlig art. Så av det tolkar jag att knivskärningarna skedde när hon levde, även om hon förhoppningsvis inte var vid medvetande hela tiden. Men fan vet. Det är av dessa rättsläkarens slutsatser som Möller funderade över om döden inträdde i samband med huvudets avskiljande från kroppen. Jävligt otäckt.

Har han inte uttryckt "eller i nära anslutning till dödens inträffande" också? Som att knivsticken i och runt könsorganet kan ha skett precis efter döden.
Citera
2017-10-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Har han inte uttryckt "eller i nära anslutning till dödens inträffande" också? Som att knivsticken i och runt könsorganet kan ha skett precis efter döden.
Japp. Före eller strax efter dödens inträdande. Eller nåt sånt. Men var hon död så förlorade Madsen hela vitsen med skändningen ju. Så det tror jag inte riktigt på, att hon var död då.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Madsen gör det eftersom han är galen. Om du stöter på någon i samhället i dag som talar om sig själv i tredje person är denne någon inte normal. Hävdar jag.

Jag tror man får skilja på de som är kända och har sitt namn som ett varumärke och de som inte är kända.

Zlatan pratar också ofta om sig själv i tredje person:

Citat:
– Zlatan pratar lite väl ofta om sig själv i tredje person, han pratar om Zlatan. För mig är det att det att gå lite långt, säger han.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/kroners-ilska--mot-zlatan-dampa-dig/
Citat:
Zlatan: Jag gör det Zlatan brukar göra

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/jag-gor-det-zlatan-brukar-gora/

Peter Madsen är ju väldigt känd i Danmark. Och han är med på IMDB med bland annat denna film som visats i flera länder:

Amateurs in Space
http://www.imdb.com/title/tt6253346/

Bland annat i Sverige:
https://www.svtplay.se/kanaler/SVT1?date=2017-02-20&program=25826095

Det finns även en bok om honom:

Raket-Madsen
https://www.adlibris.com/se/bok/raket-madsen-9788740946284

Han medverkar inte alltså i ett hörn utan filmen och boken handlar om honom. Om Peter Madsen.

Han har även förekommit mycket i media, både i Danmark och i andra länder. Han må vara oduglig, men det är om honom folk pratar om och pratade om i första hand. Inte om de andra ubåtsbyggarna och raketbyggarna (med kanske något undantag), även om de ofta gjorde mer (nytta) och hade större tekniskt kunnande än Madsen. Han sågs väl som väldigt excentrisk och annorlunda, och sådana personer minns folk bättre än någon som är en kopia på 100 andra, även om de är väldigt kompetenta. Personer som avviker lite från mönstret blir lättare kända, något som är väl känt från musikbranschen.

Så Peter Madsen vet att han är känd. Inte på Zlatans nivå kanske, men det kan dock ha triggat igång honom att prata om sig själv i tredje person. Om kändisen och det kända namnet "Peter Madsen".

Kombinera det med hans narcissism. Då har han förstås högre tankar om sig själv än det finns täckning för.

Störningar har han förstås så att det räcker, men att han pratar om sig själv i tredje person kan ha mycket med hans kändisskap att göra. Vore han helt okänd skulle han nog inte göra det. Inte heller Zlatan skulle prata om sig själv i tredje person, om han var en okänd bosnisk pizzabagare i Rosengård.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Häktningstalet han höll inför sina åhörare var ett tal uppbyggt på retorik med inslag av etos och patos, så traditionellt att det kan tas som ett tydligt "skolexempel i läroplanen". Går inte att ta miste på häktningstalets uppbyggnad.

Hur talar Madsen i sitt vardagliga tal? Självklart kan du inte komma med youtube-länkar där han talar till sin "publik", inte heller föreläsningar eller blogginlägg.

Du ser saker och ting som inte existerar. Du kör en egen retorik men den retoriken är uppbyggd på halmgubbar och därmed missar du totalt sakfrågan och istället glider in på felaktigheter som någon och vardagligt. Funkar inte att flytta fokus för att få tillåtelse att slänga sig med ord som galen och udda.

Jag återger det som skrivits här, att PM hade för vana att pratade om sig själv i tredje person, jag har inte hört det själv.

Om du inte tycker att det är udda att någon talar om sig själv i tredje person fine, jag refererar inte till om någon håller ett anförande osv.

PM är udda i mina ögon och det har jag all rätt att tycka. Om du inte gör det så betyder inte det något för mig. Jag tycker fortfarande att han är udda och att det är udda att tala om sig själv i tredje person.

Vem är du att läxa upp mig tror du?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 14:11.
Citera
2017-10-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror man får skilja på de som är kända och har sitt namn som ett varumärke och de som inte är kända.

Peter Madsen är ju väldigt känd i Danmark. Och han är med på IMDB med bland annat denna film som visats i flera länder:

Amateurs in Space

Bland annat i Sverige:

Raket-Madsen

Han medverkar inte alltså i ett hörn utan filmen och boken handlar om honom. Om Peter Madsen.

Han har även förekommit mycket i media, både i Danmark och i andra länder. Han må vara oduglig, men det är om honom folk pratar om och pratade om i första hand. Inte om de andra ubåtsbyggarna och raketbyggarna (med kanske något undantag), även om de ofta gjorde mer (nytta) och hade större tekniskt kunnande än Madsen. Han sågs väl som väldigt excentrisk och annorlunda, och sådana personer minns folk bättre än någon som är en kopia på 100 andra, även om de är väldigt kompetenta. Personer som avviker lite från mönstret blir lättare kända, något som är väl känt från musikbranschen.

Så Peter Madsen vet att han är känd. Inte på Zlatans nivå kanske, men det kan dock ha triggat igång honom att prata om sig själv i tredje person. Om kändisen och det kända namnet "Peter Madsen".

Kombinera det med hans narcissism. Då har han förstås högre tankar om sig själv än det finns täckning för.

Störningar har han förstås så att det räcker, men att han pratar om sig själv i tredje person kan ha mycket med hans kändisskap att göra. Vore han helt okänd skulle han nog inte göra det. Inte heller Zlatan skulle prata om sig själv i tredje person, om han var en okänd bosnisk pizzabagare i Rosengård.
Han är välkänd i sin bransch Madsen. Även i en snäv krets i Köpenhamn. Men nån kändis var han inte. Jag bor två mil ifrån Köpenhamn. Har aldrig hört talas om honom innan detta. Inte stod han i några tidningar heller direkt. Enbart i ubåts- och raket"tidningar". Jag är själv välkänd i "min bransch" men de flesta här har säkert aldrig hört talas om mig. Jag är definitivt ingen kändis.
Citera
2017-10-15, 14:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Ja det är ju bara att testa med sig själv hur det känns och låter. "Raket-Madsen" var i o för sig som hans varumärke. Men ändå.

Ja, precis. Jag vet jj bara det jag har läst här rörande att han oftast pratade om sig själv i tredje person så det kan ju vara fel.
Citera
2017-10-15, 14:14
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Flera skribenter har använt begreppet överlagt mord. Det begreppet finns inte så vitt jag vet i Sverige. Mord är Mord annars är det dråp eller möjligen vållande till annan död.
Straffrättsligt använder man inte längre begreppet "överlagt mord", det är en tidigare rubricering. Och det är helt rimligt att man rättsligt inte gör skillnad på om mordet planerats i fem minuter eller en vecka. Mördar man någon ska man naturligtvis inte få straffrabatt för att man bara planerat en timma, istället för personen i granncellen som planerat sitt mord i två dagar.

Men jag upplever att diskussionen här på Flashback är mycket bredare än att bara lista ut om PM är skyldig eller inte. Mycket av diskussionen här handlar om att försöka förstå hur mördaren resonerat och vad som föregått gärningen. Utifrån det perspektivet är det intressant att veta om gärningen är planerad i förväg (överlagt mord) eller var ett infall ute på ubåten (mord).
Citera
2017-10-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Straffrättsligt använder man inte längre begreppet "överlagt mord", det är en tidigare rubricering. Och det är helt rimligt att man rättsligt inte gör skillnad på om mordet planerats i fem minuter eller en vecka. Mördar man någon ska man naturligtvis inte få straffrabatt för att man bara planerat en timma, istället för personen i granncellen som planerat sitt mord i två dagar.

Men jag upplever att diskussionen här på Flashback är mycket bredare än att bara lista ut om PM är skyldig eller inte. Mycket av diskussionen här handlar om att försöka förstå hur mördaren resonerat och vad som föregått gärningen. Utifrån det perspektivet är det intressant att veta om gärningen är planerad i förväg (överlagt mord) eller var ett infall ute på ubåten (mord).

Det där är en intressant fråga. Jag berörde det tidigare idag. Att han haft detta i sitt huvud en lång tid råder inga tvivel för mig. Däremot var offret random. Han har absolut säkert planerat att tortera nån tjej som han lyckas få ensam på ubåten. Och jag är även övertygad om att buntband och sänken (järnrören) legat i ubåten ett längre tag. Sågen däremot tog han med sig på torsdag eftermiddag, och blev dessutom sedd med den. Han ville personligen uppleva hur det var att tortera någon. Han visste att han tände på tortyrfilmerna. Han tände på skriken. Därifrån var det inte långt att själv iscensätta något liknande.
Citera
2017-10-15, 14:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
/.../ Det viktiga jag ville påpeka är dock att strumpbyxorna låg under luckan, medan trosorna låg långt inne i ubåten. Ingen vattenström separerar kläder på ett sådant vis.
Ja, det blir svårt att separera klädesplagg som PM hävdar varit inkilade i varandra; följts åt, och där dessutom trosorna befunnit sig inne i strumpbyxorna.
Citera
2017-10-15, 14:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Japp. Före eller strax efter dödens inträdande. Eller nåt sånt. Men var hon död så förlorade Madsen hela vitsen med skändningen ju. Så det tror jag inte riktigt på, att hon var död då.

Det är ett fullt möjligt antagande men hoppet kan ändå bestå i att så icke var fallet, dvs hellre att hon ströps till döds varpå resten av vansinnet tog plats efteråt. Inte det mest troliga, jag vet, men hoppas hoppas
Citera
2017-10-15, 14:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Amateurs in Space

Bland annat i Sverige:

Raket-Madsen

Ja, så klart. Du har rätt. Dock är ju Zlatan något mer känd än Pitten Madsen😉
Citera
2017-10-15, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag återger det som skrivits här, att PM hade för vana att pratade om sig själv i tredje person, jag har inte hört det själv.

Om du inte tycker att det är udda att någon talar om sig själv i tredje person fine, jag refererar inte till om någon håller ett anförande osv.

PM är udda i mina ögon och det har jag all rätt att tycka. Om du inte gör det så betyder inte det något för mig. Jag tycker fortfarande att han är udda och att det är udda att tala om sig själv i tredje person.

Vem är du att läxa upp mig tror du?

Du har fel och skapar drama där ingen drama finns att hämta. Madsen pratar om sig själv som tredje person i ett välförberett tal, ett traditionellt retorisk tal där hans uppgift är att nå framgång till allmänheten dels genom att förstärka sig själv med att kalla sig Raket-Madsen dels att bemöta folket genom känslor om att hans varumärke dog, han är sitt varumärke.

Nu försöker du dig på halmgubbar igen och glider ifrån sakfrågan och börjar tala om att Madsen är överlag udda, det är något helt annat. Hans tal var inte udda och då ser jag det utifrån uppbyggnaden på hur han talar till allmänheten inte om vad, stor skillnad på hur och om vad.

Hur han talar i vardagen vet du inte så de lämnar vi helt bort ur debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in