2017-10-15, 13:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Precis. Många stirrar sig blinda. Dessutom har åkllagaren mer på fötterna än vi vet. Möller sa, vid en fråga om varför Madsen har tillgång till media, att Madsen och hans advokat blir fortlöpande informerade om analysresultat och andra "bevis". Det som släpps till allmänheten är bara en bråkdel. Huruvida utredarna behåller ess i rockärmen för att överraska vid ev. förhör eller till häktningsförhanding vet jag inte.

Jag drar slutsatsen att Madsen är så körd han kan bli.

Yes, jag håller med dig😉
Citera
2017-10-15, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ju ett tal inför åhörare. Jag pratar om att någon använder det i det vardagliga livet. Du ska inte blanda in Etos och Patos i mitt resonemang för att säga att hans 3e person i vardagligt tal inte var udda.😉

Häktningstalet han höll inför sina åhörare var ett tal uppbyggt på retorik med inslag av etos och patos, så traditionellt att det kan tas som ett tydligt "skolexempel i läroplanen". Går inte att ta miste på häktningstalets uppbyggnad.

Hur talar Madsen i sitt vardagliga tal? Självklart kan du inte komma med youtube-länkar där han talar till sin "publik", inte heller föreläsningar eller blogginlägg.

Du ser saker och ting som inte existerar. Du kör en egen retorik men den retoriken är uppbyggd på halmgubbar och därmed missar du totalt sakfrågan och istället glider in på felaktigheter som någon och vardagligt. Funkar inte att flytta fokus för att få tillåtelse att slänga sig med ord som galen och udda.
Citera
2017-10-15, 13:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
OK. Det kan samtidigt vara bra att inte bli avtrubbad, bara för att våldsförekomsten i samhället ökar. Att inse allvaret i brott som sker.

Absolut, jag menar att det finns alternativ till att gå "all in" med sina föreställningar oavsett var man befinner sig, eller att vara avtrubbad.
Jag är ingetdera av ovanstående utan befinner mig i ett lagom mellanläge

OnT; när var nästa häktesförhandling?
Citera
2017-10-15, 13:56
Medlem
gubbroras avatar
Jag har svårt att släppa tanken på att Madsen satte igång omedelbart när båten började gå ner. Han förklarar för Kim vad som ska ske under det närmaste timmarna och att hon har en mycket plågsam tid som kommer att avslutas med hennes död. I och med detta så blir Madsen allsmäktig i sin värld och undersåtarna fruktar och är helt utlämnade till honom. Madsen kommer för en gångs skull betyda något
Citera
2017-10-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Flera skribenter har använt begreppet överlagt mord. Det begreppet finns inte så vitt jag vet i Sverige. Mord är Mord annars är det dråp eller möjligen vållande till annan död.

Madsen kan naturligtvis påstå vad som helst i förhör eller under en rättegång. Han har dock två problem som han har svårt att komma undan. Han är avslöjad som lögnare och rätten vet att han ska tillmätas en mycket låg trovärdighet. Det var bevisligen bara två personer inblandade Madsen och Kim. En lever och en död och skändad. Den som lever har visat ett påtagligt intresse för att tortera och skända kvinnor.

Det vill mycket till för att Madsen ska komma upp med en trovärdig historia som förklarar det som hänt och samtidigt visar att han är oskyldig.
Det är en inte alls så gammal rubricering, men du har helt rätt i att det till viss del ändrats. Mord var alltid överlagt. Annars var det dråp. Men det är väl en 20 år sen det ändrades. Rätta mig gärna.
Citera
2017-10-15, 13:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Den tredje mannen är något som nån här på forumet spekulerade fram. Någon som inte vill att Madsen skall vara skyldig till det här dådet. Dvs Madsen är ängeln som försökte ge Kim en värdig begravning, nån plockade upp kroppen, styckade henne och satte på sänken. Så det är enbart fabuleringar från en skribent här.

OT Den tredje Mannen är en fansastisk film.

Sorry, kunde inte hjälpa det.

Ja, att en tredje man/person skulle ha funnits anser jag helt uteslutet. Ignorant resonemang.
Citera
2017-10-15, 13:59
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Distans är bra. När Möller började prata om att döden kanske inträffade när huvudet avskiljdes från kroppen fick jag riktigt svårt att somna på kvällen. Framåt 4-tiden brukade jag falla i nån sorts dvala. Mordet på Kim var alltför svårt att ta till sig. Men när mörkret föll och man skulle somna, så gick hjärnan i spinn. Distans är bra, om man klarar det. Jag tror att en paus från såna här forum kan vara bra annars.

Man får väl hoppas att huvudet avlägsnades snabbt efter överfallet (och att hon då var utom förmåga att uppleva) och att övriga knivstick och avlägsnandet av kroppsdelar kom efter det

Vet inte vad man ska hoppas på egentligen. Allt är ju vedervärdigt oavsett, men strypning kanske är det mildaste att hoppas på? Fy fan för att ens skriva det här.
Citera
2017-10-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Absolut, jag menar att det finns alternativ till att gå "all in" med sina föreställningar oavsett var man befinner sig, eller att vara avtrubbad.
Jag är ingetdera av ovanstående utan befinner mig i ett lagom mellanläge

OnT; när var nästa häktesförhandling?

31 okt
Citera
2017-10-15, 14:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Forlagt=förekommer

Inte tillhör
Är igen expert på danska men saken något oklar. - Rapporteringen har också getts lite olika tolkningar. - "Presenterade för sig" är också en möjlighet - plus att "ett par" kan hänsyfta på vilka trosor som helst.

Det finns också följande skrivning (vilket inte lämnar några tveksamheter):
Citat:
Anklager Jakob Buch-Jepsen er nu færdig med at gennemgå obduktionsrapporten. Han går videre til de dna-undersøgelser, som er foretåget i selve ubåden. Her har man fundet blod med dna-match til Kim Wall. I selve maskinrummet har man fundet de dametrusser, som ifølge Peter Madsen faldt af sammen med Kim Walls strømpebukser, da han ville bære hendes lig over bord.
Så "kalsongtolkningen" kanske bör skrotas. - PM:s version var ju att trosorna följt med strumpbyxorna (och då borde ha befunnit sig på samma plats).
Citera
2017-10-15, 14:02
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Forlagt=förekommer

Inte tillhör
forlagt = förkommer

inte förekommer
Citera
2017-10-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Man får väl hoppas att huvudet avlägsnades snabbt efter överfallet (och att hon då var utom förmåga att uppleva) och att övriga knivstick och avlägsnandet av kroppsdelar kom efter det

Vet inte vad man ska hoppas på egentligen. Allt är ju vedervärdigt oavsett, men strypning kanske är det mildaste att hoppas på? Fy fan för att ens skriva det här.
Tyvärr har man fastslagit att sticket i bröstkorgen skedde när hon var vid liv. Och resterande knivhugg i underlivet var även de ej av dödlig art. Så av det tolkar jag att knivskärningarna skedde när hon levde, även om hon förhoppningsvis inte var vid medvetande hela tiden. Men fan vet. Det är av dessa rättsläkarens slutsatser som Möller funderade över om döden inträdde i samband med huvudets avskiljande från kroppen. Jävligt otäckt.

EDIT: om Kim varit död under tiden vid knivskärningarna, så hade ju hela upplägget varit utan vits för Madsen. Här var det tortyr som gällde, med tanke på hans filminnehav i datorn. Jag är övertygad om att han ville veta hur det var att själv vara den som höll i kniv och såg, istället för att bara titta på.
Senast redigerad av Picasso2 2017-10-15 kl. 14:07.
Citera
2017-10-15, 14:03
Medlem
Citat:
Det är fortfarande så i tex england och italien, man använder tredje person då man pratar med någon man inte känner eller någon man anser är ” förmer”än en själv.

Det engelska You i tredje person, man säger inte you ( med liten bokstav) till denne. Det är av artighet och det var det även förr i Sverige.

Det är inte samma sak som att prata om sig själv i tredje person.

Madsen gör det eftersom han är galen. Om du stöter på någon i samhället i dag som talar om sig själv i tredje person är denne någon inte normal. Hävdar jag.

Det förekommer såklart mellan vuxna och bebisar även i dag. Tex mamma kommer strax säger modern till sitt barn. Detta är normalt.

Ja det är ju bara att testa med sig själv hur det känns och låter. "Raket-Madsen" var i o för sig som hans varumärke. Men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in