2017-10-15, 11:38
Medlem
Honan6s avatar
När Madsen kliver ur fritidsbåten ser det ut som om han har väldigt bråttom och kämpar med att försöka låta bli att springa. Han samlar sig möjligen lite när han stannar och knyter skosnöret.

Jag antar att fritidsbåten är tagen i beslag för undersökning. Det vore guld om han där hittade ett skrymsle för att gömma mobil/mobiler i hopp om att försöka återta dem vid senare tillfälle.

Ska bli intressant att höra hur personerna i fritidsbåten uppfattade Madsen. Vad han sa och hur han betedde sig förutom att han bad att få vara ifred. Har det framkommit några mer uppgifter från dem?
Citera
2017-10-15, 11:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac

Madsen talade om sig själv i tredje person vid häktningsförhandlingen den 3 september, ett tal han väntat på att få hålla i flera veckor. Han önskade inget annat än att få ge allmänheten sin version.

I häktningsförhandlingen talade PM högt och stabilt så att han refererade sig själv i tredje person får mera ses som han höll ett tal där han använder sig av etos. I vissa delar av "häktningstalet" ville han höja sig själv till dem han talade till i andra delar ville han visa patos så att plocka ur "tredle person" ur detta tal och vända det till att han är udda och galen funkar inte.

Detta tal skall ses för vad det var, ett regisserat tal med retoriska inslag både här och där och just vid sådana tal använder sig talaren mer än sällan sig själv som "tredje person".

Det skulle vara rätt om han nu i nästa häkningsomgång fick beskedet att, "Nu Peter får du lämna förklaringen till allmänheten du bad om tidligare. Varsågod, ordet är ditt och kameran är där"
Citera
2017-10-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, för 2-300 år sedan vore madden den lokale byfånen! Det fanns ingen media då, tänk ett varv till.

Den lokale byfånen för flera hundra år sedan hade inte samma möjlighet att locka till sig en dam för att begå ett så här fasansfullt brott. Det som Madsen har gjort var inget som ingick i byfånens fantasier. Det var en tid där det krävdes mycket mindre för att få män upphetsade, och begå brott mot en kvinna.

Kan du inte tänka dig, att all den information som finns i dagens samhälle är på gott och ont, och att porr inte kan tolkas som ren underhållning av gränslösa personer med olika störningar?

Jag funderar mycket på hur all denna porr har påverkat de mördare som begår hemska brott. Just för att de alltid varit för intresserade av porr och det som är gränsöverskridande. Porrkonsumtionen hos lustmördare är regel, och det finns inga undantag. De lever alla i sin egen värld och får konstiga intryck av verkligheten. Anders Eklund har än i dag inte fattat vad han ställt till med och han har beställt böcker på ämnet från sin cell. Han fick tack och lov avslag av kriminalvården.
Citera
2017-10-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det skulle vara rätt om han nu i nästa häkningsomgång fick beskedet att, "Nu Peter får du lämna förklaringen till allmänheten du bad om tidligare. Varsågod, ordet är ditt och kameran är där"

Kanske Madsen blir mer samarbetsvillig om polisen säger "Kan Madsen vara så hygglig, att Madsen ger en förklaring till allmänheten..."
Citera
2017-10-15, 12:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jo, det kommer nog inte komma ett knyst från honom innan polisen ev lägger fram en dödsorsak. Därefter kan han spinna vidare på att det inte var överlagt, så här sa han enl Berlingske:
"Jeg vil bare sige at de ting, der kommer frem her jo altså handler om den sekundære sigtelse i mine øjne. Hvad der er sket med Kim... Jeg har ikke set noget endnu - og jeg tror heller ikke, jeg kommer til det - som beviser, at Kim Wall er død som følge af en overlagt handling. Jeg har set hende dø og en hel del andet.,set hende falde ned..." siger Peter Madsen

Vad 17 menar han med sekundär sigtelse?
"Jag tror heller ikke"? Borde varit " jag vet".
Citera
2017-10-15, 12:04
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det som är intressant att jämföra mellan Linda Cheng-fallet och Raketmadsen är denna: En anledning till att Mats A*m frikändes var att det inte gick att fastställa dödsorsaken på offret. Liket hade legat utomhus ganska länge och man kunde inte konstatera huruvida hon faktiskt mördats eller dött av någon annan orsak (sjukdom, självmord eller något annat). Om rättsläkarna inte kommer till rätta med den faktiska dödsorsaken för Kim Wall hade det i alla fall i Sverige inte varit en självklarhet att Madsen skulle dömas för mord (eller dråp). I fallet med Linda Cheng blånekade A*m, och kom undan med det. I Madsen fall kan man i rätten resonera såhär (avseende rimligt tvivel): Vad är sannolikheten att Kim Wall plötsligt dör av en olycka, och att Madsen då PLÖTSLIGT väcker sin sexualsadism till liv, och utdelar 14 knivstick i och runt könsdelarna och sedan styckar kroppen. Det där tror jag Madsen kommer att få VÄLDIGT svårt att prata bort, eller neka sig bort ifrån. Nu känner jag inte till beviskraven i Danmark, så det blir ju lite av ett hypotetiskt resonemang, men ändå.

Ett fall som är intressant att jämföra med är Marina Johansson. Där var dödsorsaken på offret känd, men man kunde inte koppla teknisk bevisning till GM (DNA, fingeravtryck eller annat). Skälet till att GM dömdes var: Marinas blod hittat i hennes säng, en 9mm kula hittad i en vägg i sovrummet, liket hittades inbäddad i en bäddmadrass som tillhörde Marinas säng. Rätten tog också hänsyn till att GM stod i beroendeställning till offret rent ekonomiskt, och att motivet var svartsjuka.

Ett annat intressant fall är mordet på Hassan ElZein i Malmö. Den kroppen har aldrig återträffats, men en stor del av offrets blod hittades i GMs bil, kulfragment är hittade i GMs bil, samt GMs fingeravtryck på en pärm avsatte med offrets blod. Det intressanta här är att en likhund markerade i GMs bil, men trots detta dömdes han endast för vållande till annans död och inte mord eller dråp. Här är återigen skillnaden mot Madsen att GM hade en relation till offret och stod i en beroendeställning till honom.

Skillnaden mellan de aktuella fallet och dom du refererar till är att i detta fall finns det bara två inblandade personer som befann sig på en ubåt. Det finns inga som helst möjliga eller omöjliga alternativa gärningsmän.
Citera
2017-10-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Skillnaden mellan de aktuella fallet och dom du refererar till är att i detta fall finns det bara två inblandade personer som befann sig på en ubåt. Det finns inga som helst möjliga eller omöjliga alternativa gärningsmän.
Precis. Många stirrar sig blinda. Dessutom har åkllagaren mer på fötterna än vi vet. Möller sa, vid en fråga om varför Madsen har tillgång till media, att Madsen och hans advokat blir fortlöpande informerade om analysresultat och andra "bevis". Det som släpps till allmänheten är bara en bråkdel. Huruvida utredarna behåller ess i rockärmen för att överraska vid ev. förhör eller till häktningsförhanding vet jag inte.

Jag drar slutsatsen att Madsen är så körd han kan bli.
Citera
2017-10-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
"Jag tror heller ikke"? Borde varit " jag vet".

Ja, jag får känslan av att han kanske "förstört" halsen så pass, iom styckningen, att man inte kan säga att hon är strypt/hängd. Han verkade lite för lugn/självsäker i det där uttalandet...
Citera
2017-10-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ja, jag får känslan av att han kanske "förstört" halsen så pass, iom styckningen, att man inte kan säga att hon är strypt/hängd. Han verkade lite för lugn/självsäker i det där uttalandet...
För att bli fälld tror jag inte man behöver dödsorsak. Madsen har ljugit om allt. Han har inte erkänt styckning, det är nån annan som gjort. Han har inte erkänt att han gjort henne illa överhuvudtaget. Hon var hel när han dumpade henne i sjön. Då undrar jag var allt det myckna blodet i ubåten kom ifrån.
Nä, jag lutar mig tillbaka tills spektaklet är över. Han har duperat folk i hela sitt liv, men polis och åklagare rådde han inte på. Snacka om att de var på tårna!
Citera
2017-10-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För att bli fälld tror jag inte man behöver dödsorsak. Madsen har ljugit om allt. Han har inte erkänt styckning, det är nån annan som gjort. Han har inte erkänt att han gjort henne illa överhuvudtaget. Hon var hel när han dumpade henne i sjön. Då undrar jag var allt det myckna blodet i ubåten kom ifrån.
Nä, jag lutar mig tillbaka tills spektaklet är över. Han har duperat folk i hela sitt liv, men polis och åklagare rådde han inte på. Snacka om att de var på tårna!

Nej det tror inte jag heller, det jag menade är att det, från hans sida sett, inte då går att bevisa överlagt mord. Vi får se vad hans kommande förklaring blir, han kanske inser att han måste vidgå styckning. Precis som du säger måste allt ses i sitt sammanhang och sannolikhet.
Citera
2017-10-15, 12:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Var inte uppskjutningen av raketen inställd? Polisen anser att det inte är rätt såg, för den låg på havets botten ju, sannolikt.
Det var ju kapprustning som gällde mellan CS och Raket-Madsen - fram till dess att Nautilus försvann. - CS har valt att vänta med sin raketuppskjutning till sommaren 2018. Alla skriverier i pressen har inverkat menligt på CS:s verksamhet och det enda folk har pratat om är PM och u-båtsdramat:
Citat:
Det ville være løgn at sige at ubåds-bizarro ikke har påvirket folk i CS. Sagen har fyldt meget mere end alle PMs tidligere stunts og presseballader. Det har hensat mange medlemmer af CS i en tilstand hvor de i lang tid knap kunne tale om andet end denne sag.
https://ing.dk/blog/derfor-floej-nexoe-ii-ikke-2017-205498
Så var det uppmärksamhet PM ville ha... fick han som han ville.

Sågen är intressant och är väl fortfarande föremål för undersökning? - Det är ju inte uteslutet att sågen ansågs bara kunna vräkas överbord. - I sammanhanget kan man fråga sig varför inte KW:s trosor och strumpbyxor packades in i klädemballaget? - Fnero52 framför hypotesen att PM medvetet sparat ett par snuttesaker - vilket ju alls inte är uteslutet:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Mot den hypotesen kan ställas en annan: att han varit så stressad och uppskruvad att han förbisett ett par klädespersedlar - och att sågen pga tidspress bara kastades i väg. - Tycker nog att fnero52:s hypotes framstår som den starkare i detta sammanhang: Det är klart han bör ha sett både trosor och strumpbyxor; han hade ju i vart fall sinnesnärvaro att emballera och applicera tyngder på allt övrigt, även om torson for i väg utan något emballage (vilket kan ha varit en bristvara ombord - och i sin tur talar tyder på ingen planering bör ha ägt rum före utfärden). Med andra ord: Mycket talar för att det är fråga om ett anfallsliknande, obetvingligt, vansinnesstyrt impulsbrott.
Citera
2017-10-15, 12:36
Medlem
Citat:
Nej det tror inte jag heller, det jag menade är att det, från hans sida sett, inte då går att bevisa överlagt mord. Vi får se vad hans kommande förklaring blir, han kanske inser att han måste vidgå styckning. Precis som du säger måste allt ses i sitt sammanhang och sannolikhet.
Jag tror det går att bevisa. Dvs allt sammantaget visar på överlagt mord: han tar med en såg till ubåten. Samma såg (förutsätter jag nu) slänger han i sjön efter dådet. Han slänger hennes kläder som han lagt i en påse. Han lägger huvudet i en påse och dumpar vissa kroppsdelar i sjön. Han gör sig även av med sin egen mobil, som troligen har en hel del komprometterande bevis i sig. Jag tror inte det finns en chans att han kommer undan rubriceringen överlagt mord.

Han har tortyrfilmer i sin dator. Han har knivstuckit henne i bröstkorgen när hon levde. Hon var sannolikt levande när han brutalt stack kniven i och runt hennes könsdelar. Antingen förblödde hon där och då, eller så avled hon när han skiljde huvudet från kroppen. Han var inne på tortyr. Att få uppleva det själv och inte bara på film. Då hade det ju varit förödande för honom om hon dog innan. Jag tror också att vissa saker såsom buntband och sänken funnits ett tag i ubåten av den enkla orsaken att när den dagen kom och han skulle få en ensam tjej i båten, då skulle det vara dags för honom att få uppleva det ultimata. Den sjuka jäveln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in