2017-10-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Då måste de ha väldigt trovärdiga bevis, och dessutom framstå som extremt intelligenta och prata perfekt svenska redan.

Varför måste de prata perfekt svenska och framstå som extremt intelligenta?
Citera
2017-10-15, 09:59
Medlem
berra77s avatar
Jag tror säkerligen det är svenska "snillen", jämför med t.ex. mattegeniet Svante Jansson.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svante_Janson

Han började plugga vid universitetet som 12-åring och tog sin första universitetsexamen som 15-åring.
Citera
2017-10-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Då måste de ha väldigt trovärdiga bevis, och dessutom framstå som extremt intelligenta och prata perfekt svenska redan.

Förmodligen har Arbetsförmedlingen godkänt vad jag antar är MENAiters utbildning och universitet har släppt in dem på utbildningen via det alternativa urvalet. Det bygger på en bedömning av den sökandes motivation och lämplighet och urvalet sker i tre steg.

Steg 1 - Rangordning genom högskoleprov
Steg 2 - Begåvningstest och levnadsbeskrivning
Steg 3 - Intervjuer

Dessa bedömningar är mer subjektiva och mindre mätbara vilket innebär att om staten och universitet har velat ge två MENAiter positiv särbehandling finns möjlighet inom denna ram. Om de verkligen kan bra svenska och är begåvade vet vi ej då det är en subjektiv bedömning. Hur det står till med denna subjektiva bedömning vet vi ju från de illegala immigrantkramarna.

Om det verkligen rör sig om två svenska högintelligenta elever hade nog någon vågat säga att så var fallet. Nu har man INTE gjort det utan har valt att sopa fakta under mattan.
Citera
2017-10-15, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
För att det troligtvis rör sig om "flyktingar".
Det vore väl fantastiskt om två flyktingar kommer in på läkarlinjen vid så låg ålder.
Citera
2017-10-15, 10:08
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Det vore väl fantastiskt om två flyktingar kommer in på läkarlinjen vid så låg ålder.
Ja och det slutgiltiga beviset på att vi bör importera hela Mellanöstern.
Citera
2017-10-15, 10:16
Medlem
Jag har hört en liknande historia tidigare, då rörde det sig om en mycket ung som fått 2.0 på högskoleprovet, då är du behörig om jag förstått det korrekt.

I ovan nämnda fall så gick det sedan åt skogen...
Citera
2017-10-15, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Varför måste de prata perfekt svenska och framstå som extremt intelligenta?

För att det krävs en hel del för att godkännas till läkarutbildningen, ännu mer om du är 15 år...

Om de bara godkändes utifrån personliga utsagor och "papper" på tidigare utbildning som sedan bedömts likvärdig den svenska, blir man orolig över vilka som släpps in på läkarutbildningen.
Citera
2017-10-15, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Jag har hört en liknande historia tidigare, då rörde det sig om en mycket ung som fått 2.0 på högskoleprovet, då är du behörig om jag förstått det korrekt.
Näe, du måste ha gjort vissa utbildningar på gymnasienivå också.
Citera
2017-10-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Näe, du måste ha gjort vissa utbildningar på gymnasienivå också.

Kan mycket väl vara så, jag hörde berättelsen på en fest då bordsgrannen berättade om en bekants son.

Har du mer information om att vissa utbildningar på gymnasienivå krävs?
Citera
2017-10-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Kan mycket väl vara så, jag hörde berättelsen på en fest då bordsgrannen berättade om en bekants son.

Har du mer information om att vissa utbildningar på gymnasienivå krävs?
Detta är från antagning till alternativt urval på KI.

1. Jag har inte läst alla kurser som krävs för behörighet, kan jag bli antagen via ett alternativt urval ändå?

Du kan anmäla dig till något av de alternativa urvalen även om du läser sista terminen på gymnasiet eller kompletterar för att bli behörig. Vi bedömer inte om man uppfyller behörighetskraven förrän sista kompletteringsdag har passerat (se viktiga datum på antagning.se). Om du då inte uppfyller behörighetskraven så kommer du att bli struken, oavsett om du fått ett bra meritvärde. De alternativa urvalsgrupperna är alltså inget sätt att visa att man har rätt förkunskaper, utan endast ett tredje sätt att konkurrera om en plats för dem som är behöriga i tid.
Citera
2017-10-15, 10:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Enligt läkartidningen studerar nu en 15- och 16-åring på universitet till läkare. Universitet uppger att de är behöriga och att det regelmässigt inte finns någon åldersgräns bara behörigheten finns.

Detta leder till två frågor. 1) Hur har de blivit behöriga och vem har godkänt denna behörighet? 2) Vilka är de och hur har de fått denna ålder och kunna gå vid universitet?

Svaren på dessa frågor kan naturligtvis ges av en kvalificerad gissning så som att de är utomeuropeiska parasitmuslimer som ljugit rejält vid sin asylansökning om åldern och köpt ett utländskt diplom vilket inte är ovanligt och därmed fått "behörighet".

Dock så är en utländsk MENAitutbildning långt ifrån jämförbar med en svensk utbildning vilket innebär att både universitet och de som har godkänt deras behörighet skarvat rejält med godkännandet och gett dem plats på universitet trots att de med viss sannolikhet har fått gå före i studentkön.

Detta påminner om Uppsala universitets juridikutbildning där två unga kvinnor med höga betyg blev överkörda i antagningsprocessen till två utomeuropeiska MENAiters fördel med sämre betyg. Kan det då vara som så att även här har samma sak skett där två MENAiter har med tvivelaktiga betyg fått läkarplatser och ska få leka doktor med svenska patienter?

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2017/10/Programansvariga-bekymrade-over-extremt-unga-lakarstudenter/

P.S Eftersom detta är ett samhällsproblem med politiska konnotationer valde jag att sätta det i inrikes. Var god flytta eller skrota om tråd redan finns!

Numera kan man börja 1 klass det år man fyller sex om man är mogen nog för det. Det innebär att det är många 17-åringar som börjar högskolan eftersom de helt enkelt fyller sent på året och har börjat skolan vid 6 års ålder. Om de är så framstående i sin utveckling att de dessutom hoppat över ett eller två år i lågstadiet så avslutar man kanske gymnasiet vid 15 ålder. Men de är nog få, men desto fler är 16 och fyller 17 under hösten.

Att frågan debatteras igen beror kanske på de tvillingflickor som för några år sen gick läkarubildningen. De var födda prematura med någon sjukdomsbild vilket gjorde att de inte växte som andra och såg ut att vara typ 12 år gamla vilket gav en del problem vid utbildningen och praktiken.
Senast redigerad av Megaforce 2017-10-15 kl. 10:35.
Citera
2017-10-15, 10:32
Medlem
idiamindadas avatar
Har man behörigheten så skall inte såssesverige bromsa duktiga ungdomar. En nära släkting, dock i ett annat land var en av topp 10 studenterna i det landet. Han fick stipendium från han var 12 och färdig läkare vid 22. Idag en riktigt duktig läkare. Väl investerade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in