2017-10-12, 16:30
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Låg du möjligen inne -93??

Nej, jag var inte alls gammal då. Låg du inne då? Hörde att ligga inne som Kj på 80-talet och början av 90-talet var brutalt. Lite skillnad på hur det är i dagens pk-Sverige.

Men åter till topic, när jag låg inne fick man alltid höra att K3 jägarna alltid bar så brutalt mycket, men jag bar nog fan tyngre än dom allihop.
Senast redigerad av highstakes 2017-10-12 kl. 16:38.
Citera
2017-10-12, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Nej, jag var inte alls gammal då. Låg du inne då? Hörde att ligga inne som Kj på 80-talet och början av 90-talet var brutalt. Lite skillnad på hur det är i dagens pk-Sverige.

Men åter till topic, när jag låg inne fick man alltid höra att K3 jägarna alltid bar så brutalt mycket, men jag bar nog fan tyngre än dom allihop.

Du skriver "åter till topic". Märk väl att inom fjälljägarna så hyllar vi lättrörlig packning. Men det kanske är tvärtom bland er fetton där nere i södra Sverige? ;-)

Med det sagt så stöder jag givetvis ett försvar av hela landet! :-)
Senast redigerad av Trivago 2017-10-12 kl. 16:51.
Citera
2017-10-12, 16:54
Medlem
När det kommer till de som bär mest i det militära så är det Jägargranatkastarpluton. Fyfan för att konka på eldröret eller bottenplattan.
Det får radion att verka som en fjäder
Citera
2017-10-12, 21:00
Medlem
Gjorde jägarskolan i Kiruna under 90-talet, vår sommarpackning vägde 38 kilo (standardpackning) och bar man ra146, så hade man 12kg plus.
Citera
2017-10-14, 12:36
Medlem
REALINs avatar
Eldledare är bland de som bär mest, upp mot 80 kg.

Citat:

Oavsett hur "brutalt" det var förr så är kustjägarna bättre idag.
Citera
2017-10-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Ja, såg en jägargrupps eldledar-grejer uppe i Boden och det var inte nådigt vad grejer dom hade med sig. Batterier, radio, PC-DART plus övrig standardutrustning som en grupp ska ha.
Citera
2017-10-14, 16:38
Medlem
highstakess avatar
Citat:

Oavsett hur "brutalt" det var förr så är kustjägarna bättre idag.

Offtopic, på vilket sätt skulle dom vara bättre idag?
Citera
2017-10-14, 18:44
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Offtopic, på vilket sätt skulle dom vara bättre idag?

Dom flesta är heltidsanställda och många har varit på missioner utomlands senaste 10 åren. Dom övar också mycket mer med andra länder än vad kustjägarna gjorde förr. Inte så konstigt att dom är bättre.
Citera
2017-10-16, 05:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Dom flesta är heltidsanställda och många har varit på missioner utomlands senaste 10 åren. Dom övar också mycket mer med andra länder än vad kustjägarna gjorde förr. Inte så konstigt att dom är bättre.

Korrekt.
Och det är ju precis som det skall vara.

Det skulle ju vara ganska värdelöst om dom blev sämre.

Det fanns en hel del att förbättra förr om åren, och man kan inte lösa alla problem med kadaverdisciplin och pannben.
Citera
2017-10-20, 21:34
Medlem
Man har förstås inte 50kg i personlig packning men när radio, batterier, KSP, GRK, bumpor osv skall fördelas så blir bilden en annan....
Citera
2017-10-28, 00:36
Medlem
kanske kan bringa lite klarhet, är anställd vid k3. Ställ era frågor
Citera
2017-11-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trump2016
Bläddrade lite i Försvarets forum och där var en bild på några soldater som påstods kånka runt på 50kg. För mig luktar det BS. Har vandrat en del i fjällen med runt 30kg så jag vet vad jag talar om. 50kg är TUNGT.
Jag bar runt på 30kg och då var jag med i en icke-stridande enhet när Afghanistan-doktrinen härjade som värst.

Ett jägarförband som på grupp har både kulspruta, radio och pansarvärnsvapen, samt är rustade för att överleva bakom fiendens linjer i ett antal månader kommer lätt upp i över 50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in