2017-10-10, 20:21
Medlem
Belastningen överstiger ofta 50 kg, beroende på hur man fördelar gruppmaterielen, och då är inte packningen någon begränsning för uthålligheten. Jag har burit ca 60 kg inklusive allt, dvs utrustning på kroppen plus ryggsäcken. AJB verkar bakom fiendens linjer, då behöver man bära allt man kan tänkas behöva för att lösa uppgifterna.
Citera
2017-10-10, 21:39
Medlem
När det vankas bygge av o-plats då blir det rätt tungt.

Vatten/mtrl till o-plats/radio och alla jävla batteri som ska med.

Man blir tung.
Citera
2017-10-10, 22:12
Medlem
Jag skulle säga att standard är +50kg, självfallet beroende på uppdrag.

Bara "lösnäsorna" som klarar sig undan med mindre packning.
Citera
2017-10-11, 00:07
Medlem
highstakess avatar
När jag låg inne som jägare (KJ), var jag och två till packåsnor för vi var större och starkare än dom andra, minns inte exakt vikt, men vi gick väldigt långt med med 70+ kg packning.

På extra mönstringen på Rindö släppte dom igenom oss fast vi inte klarade löptiden, missade med 2-3 min. Jag kunde skylla på förkylning dock.
Senast redigerad av highstakes 2017-10-11 kl. 00:11.
Citera
2017-10-11, 13:05
Medlem
Den här skrönan kommer från kalla kriget(det fria kriget-att man skulle ta med sig allting när man vandrade sverige runt-utopi).
Citera
2017-10-11, 18:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
När jag låg inne som jägare (KJ), var jag och två till packåsnor för vi var större och starkare än dom andra, minns inte exakt vikt, men vi gick väldigt långt med med 70+ kg packning.

På extra mönstringen på Rindö släppte dom igenom oss fast vi inte klarade löptiden, missade med 2-3 min. Jag kunde skylla på förkylning dock.

Jag förstår inte riktigt varför du tar upp löptiden på extramönstringen?
Det var väl 10 km på 48 minuter då med ?
Det var ju vanlig löpning och inget viktat asande..
Citera
2017-10-11, 20:46
Medlem
idiamindadas avatar
Som fd vpl på K4 kan jag bringa klarhet i detta. En packning på 50 kg förekommer i undantagsfall. Den personliga utrustningen, BatO, vägde på min tid typ 28 kg. Idag har det säkert tillkommit mer grejer i form av kroppsskydd och andra moderna påfund. Om gruppen/plutonen inte är fulltalig så skall allt material med oavsett. Har man ingen BV med (vid t ex helikopterövning så får man snällt bära gruppmaterielen. Då kan det bli över 50 kg. Och jag lovar att det går inte fort. Man kommer inte långt innan de flesta kippar efter andan, speciellt om man rör sig i obanad terräng.

Så ja, man kan bära över 50 kg, men inte "till vardags".
Citera
2017-10-11, 20:55
Medlem
Tutlurs avatar
Gammal lapplandsjägare här. Nej vill inte minnas att vår rygggsäck vägde 50kg. Men räknar man in ALL utrustning så är det inte omöjligt att det är 50kg. Dessutom hade vi oftast möjlighet att packa som vi själva önskade så ett standardiserat viktmått finns inte.
Citera
2017-10-11, 21:09
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag förstår inte riktigt varför du tar upp löptiden på extramönstringen?
Det var väl 10 km på 48 minuter då med ?
Det var ju vanlig löpning och inget viktat asande..

Jag syftade på att dom släppte igenom större killar, för att dom kan bära mer, även fast dom inte klarade fys-kraven. För åren efteråt var det "bara" massa späda orienterings killar som gick igenom alla tester, och väger man 70 kg orkar man inte bära något.
Citera
2017-10-11, 21:09
Medlem
fel
Senast redigerad av F.Underwood 2017-10-11 kl. 21:12.
Citera
2017-10-11, 21:17
Medlem
Det varierar. Ska man ut på ett långt spaningsuppdrag så blir vikten stor till en början. Man bär med sig batterier, vatten,mat och maskeringsmaterial. Det rör sig ibland mer än 50 kg. Man får då ta det i etapper och sedan vänta på försörjning från staben.
Citera
2017-10-12, 05:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Jag syftade på att dom släppte igenom större killar, för att dom kan bära mer, även fast dom inte klarade fys-kraven. För åren efteråt var det "bara" massa späda orienterings killar som gick igenom alla tester, och väger man 70 kg orkar man inte bära något.

Låg du möjligen inne -93??
Senast redigerad av scoremax 2017-10-12 kl. 05:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in