2017-10-14, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, "mycket preliminär" var kanske lite missvisande, men att Möller svävade ifrån faktan håller jag inte riktigt med om - om man inte med detta menar att redovisa komprometterande delar. - Stick- och snittdelen är inte redovisad fullt ut, och med tanke på bältet med rördelar ligger det nära till hands att även punkteringsstick kan ha tillfogats torson. Det var också ett sätt för Möller att slippa bli mer detaljerad men att ändå ge korrekt information. - Det kan också vara fråga om besvärliga tolkningar av vissa hugg/snitt; hur gm kan ha tänkt och agerat. - Av det som härefter har kommit fram blir det svårt att tänka sig att de 10 + 4 knivsticken endast varit menade som en punkterande effekt, men det kommer kanske att hävdas från försvarshåll - om man inte går på linjen att en okänd person X bärgat en hel och påklädd kropp.

Betr. bröststicket sägs det att detta åsamkats KW "före döden" (dvs det bör finnas en blödning kring sårytan). Andra skador kan sakna en sådan blödning men trots detta även de ha uppkommit före döden: Torson kan ha varit mer eller mindre blodlös och dess långa vistelse i vattnet ha medfört att det blod som kunde ha varit kvar på detta sätt försvunnit.

Faktan "vi" fick får vi nöja oss med. Faktan Möller lade fram i sin helhet bakom stängda dörrar inför domare och försvaret kan vi inte uttala oss om, givetvis fick dessa höra mer. Möller har självklart vetat om sticken i underlivet ganska direkt efter att torson hittades vilket han också sagt. Men han valde att spara på denna info tills den tredje häktningen. Så underlivshuggen var inte nya för varken åklagare eller polis den vid den tredje förhandlingen den 3/10. Istället valde åklagaren att lägga fram sticken efter att man fått PMs data undersökt, alltså två flugor i en smäll och på så vis vart smällen hårdare. Snuff-filmer + underlivsstick i samma häktningsförhandling, bra strategi av åklagaren att ha is i magen istället för att skynda på.

Bra att du insåg det missvisande i ditt inlägg, för det var riktigt missanvisande då man kan se att åklagaren vet en del och vet även när han skall plocka fram faktan inför domstol, han är skärpt fastän han ser ut och låter som värsta jävla mesen.
Citera
2017-10-14, 15:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Faktan "vi" fick får vi nöja oss med. Faktan Möller lade fram i sin helhet bakom stängda dörrar inför domare och försvaret kan vi inte uttala oss om, givetvis fick dessa höra mer. Möller har självklart vetat om sticken i underlivet ganska direkt efter att torson hittades vilket han också sagt. Men han valde att spara på denna info tills den tredje häktningen. Så underlivshuggen var inte nya för varken åklagare eller polis den vid den tredje förhandlingen den 3/10. Istället valde åklagaren att lägga fram sticken efter att man fått PMs data undersökt, alltså två flugor i en smäll och på så vis vart smällen hårdare. Snuff-filmer + underlivsstick i samma häktningsförhandling, bra strategi av åklagaren att ha is i magen istället för att skynda på.

Bra att du insåg det missvisande i ditt inlägg, för det var riktigt missanvisande då man kan se att åklagaren vet en del och vet även när han skall plocka fram faktan inför domstol, han är skärpt fastän han ser ut och låter som värsta jävla mesen.

Det är en åklagarens strategi i detta målet som skiljer sig från inledande uppgifter från polisen.
Åklagaren har bestämt sig för att köra på sexuellt mord och snuff filmerna var det han talade om längst i senaste förhandlingen för han har ju liksom inget annat att tillgå eftersom dödsorsaken saknas. Så filmerna i sig är tillsammans med den hackade torson skäl till fortsatt häktning. Nu är det ju faktiskt så att bara för att åklagaren kör en viss strategi innan fällande dom betyder det inte att det prompt är på det viset. Styckningen kan tex fortfarande vara en ren transportstyckning osv.
När åklagaren vet hur KW dog är det betydligt mer intressant.

Edit. Finns inget missvisande i Letsdoits inlägg utan man vet för lite än så länge. Det återstår mycket svar på många frågor helt enkelt.
Senast redigerad av Moosky 2017-10-14 kl. 16:02.
Citera
2017-10-14, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.domstol.dk/om/publikationer/HtmlPublikationer/Profil/Profilbrochure%20-%20UK/kap08.html

Så att det syns tydligt att just morddomar ändras lika mycket som i Sverige. Inget konstigt i sig eftersom det är tre instanser precis som i Sverige för den misstänkte att överklaga till.
Lekmannadomare är nämndemän i Sverige vilket ska framgå.

En jury har inte mer juridiska kunskaper, så det är vanliga människor precis som nämndemän.

Vad vill du få fram?? Att de mål som är minst använda inom dansk rättsystem är jury mål? Ja så är det då flertalet av brottmålen avgörs som nämdemannamål men det allra flesta mål i DK är de så kallade bekänningsmålen. Gällande Madsen-fallet blir det än så länge ett givet jurymål då åklagaren yrkar på "mord". Alltså ett brott som ger mer än fyra år (faller således under jurymål) och den misstänkte nekar(inget bekännelsemål aktuellt).

Jag uttalar mig inte om juryn jag svärtade och kursiverade det som gällde, antalet domarjurister. De var det väsentliga i mitt inlägg så fokusera på det istället för att åla dig och dra upp strunt som jag tvingas bemöta och rätta.

Sitter mycket mer kompetent folk i de danska rättsväsendet som minst två juristdomare upp till sju till skillnad mot sverige där en ensam lagman sitter med 4 inkompetenta nämdemän i tingsrätten och dessa fyra nollor sparkas inte ut i Svenska domstolar om fallet anses vara juridiskt svåra som man gör i Danmark i både jury- och nämndemannamål.
Senast redigerad av proximac 2017-10-14 kl. 16:00.
Citera
2017-10-14, 15:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
De är ju fullt och fast övertygade om att han fixade sitt skosnöre - vilket han tydligen inte hunnit göra innan han klev i land - trots att han hade en halv meter snöre släpandes efter sig... Ganska långsökt att han inte skulle ha upptäckt detta tidigare. - Han behövde en orsak att böja sig ned och då ligger bryggdelen nära till hands. - Hur många sekunder tar det att kila in ett litet minneskort under en bryggbräda..? - Den privata räddningsbåten är ytterligare ett tänkbart gömställe. - Sedan är det oklart hur hans promenad fram till poliserna såg ut; man ser bara en liten bit av sträckan.

I denna oredigerade video ser man at PM knyter sitt skosnöre rakt efter han går i land på bryggan (man ser tyvärr inte själva handlingen iom han knyter skosnöret medens han är bakom en båt) men skosnöret hänger löst när han går ifrån båten og sedan går det 16 sekunder innan han kommer fram bakom båten och då är skosnöret fixat:

http://www.tv2.no/v/1225038/

17 sek: PM kommer ut från båtens kahytt
25 sek: ser man det lösa skosnöret
29 sek: PM går över på bryggan med löst skosnöre
32 sek: PM försvinner bakom båt
48 sek: PM kommer igen fram bakom båten han stannat upp bakom, skosnöret är nu inte längre löst.

Det vil säga att PM använder 16 sekunder till at knyta skosnöret .
Jag testade själv just nu på liknande stövlar och det tog mig ca 6 sekunder at böja mig ner och knyta mitt skosnöre, så visst finns det en möjlighet att PM fifflade med et minneskort i de 16 sekunderna.
Citera
2017-10-14, 15:59
Bannlyst
Citat:
De är ju fullt och fast övertygade om att han fixade sitt skosnöre - vilket han tydligen inte hunnit göra innan han klev i land - trots att han hade en halv meter snöre släpandes efter sig... Ganska långsökt att han inte skulle ha upptäckt detta tidigare. - Han behövde en orsak att böja sig ned och då ligger bryggdelen nära till hands. - Hur många sekunder tar det att kila in ett litet minneskort under en bryggbräda..? - Den privata räddningsbåten är ytterligare ett tänkbart gömställe. - Sedan är det oklart hur hans promenad fram till poliserna såg ut; man ser bara en liten bit av sträckan.

Ja, det finns onekligen en poäng här. Han hade ju all tid i världen att knyta skosnöret när han ville sitta för sig själv. Sen går det att tolka hans åthävanden när han går av båten som avsiktliga, med detta i åtanke, det blir nästan övertydligt demonstrativt med skosnöret. Att han snubblar till beror ju inte på skosnöret, utan att det är för trångt för vänsterfoten när han tar ett steg på relingen. Han kan ju ha lossat snöret avsiktligt för denna teaters skull så han får en chans att gömma undan något.

Ingen som bor i närheten som kan gå ner och kolla runt lite?
Citera
2017-10-14, 16:00
Medlem
Litt usikker om han filmet. Vil det ikke være svårt og torturere med en hånd. I så fall må han ha hatt stativ og det hele?
Citera
2017-10-14, 16:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vad vill du få fram?? Att de mål som är minst använda inom dansk rättsystem är jury mål? Ja så är det då flertalet av brottmålen avgörs som nämdemannamål men det allra flesta mål i DK är de så kallade bekänningsmålen men det här blir det än så länge ett givet jurymål då åklagaren yrkar på "mord". Alltså ett brott på mer än fyra år (faller under jurymål) och den misstänkte nekar(inget bekännelsemål).

Jag uttalar mig inte om juryn jag svärtade och kursiverade det som gällde, antalet domarjurister. De var det väsentliga så fokusera på´ndet istället för att åla dig och dra upp strunt som jag tvingas bemöta.

Sitter mycket mer kompetent folk i de danska rättsväsendet som minst två juristdomare upp till sju till skillnad mot sverige där en ensam lagman sitter med 4 inkompetenta nämdemän i tingsrätten och dessa fyra nollor sparkas inte ut i Svenska domstolar om fallet anses vara juridiskt svåra som man gör i Danmark i både jury- och nämndemannamål.

Bryr mig inte så mycket om vad du skriver utan jag läser med egna ögon. Jurymålen är få vare år, så du kanske ska sätta dig in i saken före du kommenterar. Rättssystemet är uppbyggt med 3 instanser att gå via för den misstänkte och åklagaren. Inga konstigheter. Hur många juristdomare kontra nämndemän osv är inte intressant utan jag skrev att man ändrar domslut även där i högre instans vilket jag står fast vid. Slutdiskuterat !!
Citera
2017-10-14, 16:05
Bannlyst
Citat:
Det är en åklagarens strategi i detta målet som skiljer sig från inledande uppgifter från polisen.
Åklagaren har bestämt sig för att köra på sexuellt mord och snuff filmerna var det han talade om längst i senaste förhandlingen för han har ju liksom inget annat att tillgå eftersom dödsorsaken saknas. Så filmerna i sig är tillsammans med den hackade torson skäl till fortsatt häktning. Nu är det ju faktiskt så att bara för att åklagaren kör en viss strategi innan fällande dom betyder det inte att det prompt är på det viset. Styckningen kan tex fortfarande vara en ren transportstyckning osv.

Edit. Finns inget missvisande i Letsdoits inlägg utan man vet för lite än så länge. Det återstår mycket svar på många frågor helt enkelt.

Att åklagaren kör det som ett sexuellt dåd har ingen missat, med sig har åklagaren Möller som kör detsamma. Sen häktningsförhandling nummer ett har dom visat detta, tros och strumpbyxa hittades direkt men resten av kläderna saknades. Redan här några dar efter att ubåten havererade hade man valt linje då ubåten bärgades så gott som direkt varpå underkläder och blod påträffades.

Här behövs ingen direkt dödsorsak, PM är fast redan.
Citera
2017-10-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Litt usikker om han filmet. Vil det ikke være svårt og torturere med en hånd. I så fall må han ha hatt stativ og det hele?
Han kan ha filmat i "pauserna" så att säga. Eller tagit en himla massa kort mellan varven.
Jag avskyr filmen när han är "räddad" och snackar med poliserna. Vetskapen att han bara ett par timmar tidigare slängt ut Kims kroppsdelar i havet..... och ytterligare ett par timmar innan det stod och sågade och stack i henne. Så satans vidrigt.
Citera
2017-10-14, 16:08
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Åklagaren heter Jakob Buch Jepsen. Polisen Jens Möller.
Citera
2017-10-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
En mobil mår generellt inte så bra av att man badar med dom, men han kan ju ha stoppat den i en påse innan han hoppade i. Tycker den danska polisen har agerat mycket effektivt här, skulle förvåna mig om dom inte gått igenom båten redan faktiskt. Men inte sett till någon sådan uppgift.
De nya modellerna av mobil klarar att bli nersänkta i vatten, men Inte hur långt ner som helst. Det djup den kan ha blivit utsatt för när han simmade till fritidsbåten skall inte utgöra någon risk för mobilens funktion.
Citera
2017-10-14, 16:15
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Du menar att det kan hända att KW kanske råkade dö en naturlig död, efter att ha fått ett knivstick i bröstet och 14 i underlivet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in