2017-10-14, 14:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
När presskonferensen ägde rum hade rättsläkare haft tillgång till torson nära på två dygn. Att Möller uttalar sig på ett enligt dig mycket preliminärt underlag är bara hittepå. En utvidgad undersökning tar allt från några timmar till ett dygn att utföra- Denna torson undersöktes noggrannt på ca 12 timmar.

Självklart ser en rättsläkare skillnad på var sticken utdelas det som skiljer ett preliminärt resultat från ett slutgiltigt är analyssvar som kan dröja lite längre att få dikterade i det slutgiltiga men likobduktionen skiljer sig sällan och aldrig, det är endast brist i din "tolkning" att så skulle vara fallat.
Nu hade man ju endast en del av en kropp – plus att det i denna del även var anbringat tyngder. Härtill hade man de anhöriga att ta hänsyn till. – Man går då på detta tidiga stadium inte ut med någon fullständig redogörelse; dels för att man som sagt inte har hela kroppen (hela bilden) och dels kanske också för att vissa hugg inte kunde uteslutas vara ägnade att få torson att hålla sig kvar på botten.

När PM sept hördes inför rätten den 5 sept var delar av obduktionsresultatet fortfarande sekretessat. Det sades att torson var åsamkad olika snitt och stick. - Åklagaren yrkade på referatförbud i förhållande till obduktionsrapporten, och detta bl.a. med tanke på KW:s anhöriga eftersom han menade att informationen kunde uppfattas som kränkande. Ej heller fick pressen referera till vad åklagaren i dessa delar lade fram. Fortfarande saknades också resultat från olika tekniska undersökningar.
Citera
2017-10-14, 14:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vid närmare eftertanke kan nog det släppas, de två herrar som står på båten har ju full uppsikt över vad han gör, framgår i videon. Tror nog dom skulle noterat om han gjorde något konstigt.
De är ju fullt och fast övertygade om att han fixade sitt skosnöre - vilket han tydligen inte hunnit göra innan han klev i land - trots att han hade en halv meter snöre släpandes efter sig... Ganska långsökt att han inte skulle ha upptäckt detta tidigare. - Han behövde en orsak att böja sig ned och då ligger bryggdelen nära till hands. - Hur många sekunder tar det att kila in ett litet minneskort under en bryggbräda..? - Den privata räddningsbåten är ytterligare ett tänkbart gömställe. - Sedan är det oklart hur hans promenad fram till poliserna såg ut; man ser bara en liten bit av sträckan.
Citera
2017-10-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om vi skulle spekulera var Madsen kan ha slängt eller gömt mobiler, simkort, usb minne och dylikt, så är ett alternativ att han gömde något på räddningsbåten, när han såg vad som väntade på kajen. Madsen räknade inte med att åka fast för något, och det hade varit en lätt sak att senare gå in på en fritidsbåt och hämta det han gömt.

Jag tror att det är saker som nu är borta, som Madsen ville behålla.

Läste i nån artikel att Madsen ringde till hustrun den korta stund han var nere i ubåten då han öppnade ventilerna och sänkte båten. Så troligen gjorde han sig av med mobilen under simturen till den privata motorbåt som plockade upp honom. Ska se om jag hittar artikeln.
Citera
2017-10-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De är ju fullt och fast övertygade om att han fixade sitt skosnöre - vilket han tydligen inte hunnit göra innan han klev i land - trots att han hade en halv meter snöre släpandes efter sig... Ganska långsökt att han inte skulle ha upptäckt detta tidigare. - Han behövde en orsak att böja sig ned och då ligger bryggdelen nära till hands. - Hur många sekunder tar det att kila in ett litet minneskort under en bryggbräda..? - Den privata räddningsbåten är ytterligare ett tänkbart gömställe. - Sedan är det oklart hur hans promenad fram till poliserna såg ut; man ser bara en liten bit av sträckan.

Om man hittar det vi tror Madsen gömde så är det den viktigaste pusselbiten för att få en säker bild av hela händelseförloppet. Polisen måste vara inne på samma linje och sökt på dessa platser. Vad tror du?
Citera
2017-10-14, 14:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En intressant tanke som jag gått och fnulat på: Hur höga är oddsen att Madsen vill ha öppen häktningsförhandling nästa gång den 31 okt? Han vägrar ju samtala med polisen och har antagligen väldigt svårt att bemöta ev frågor som kommer upp. De två förra förhandlingarna ville han ha öppen för att förklara sig och trodde att domaren skulle köpa hans förklaring. Nu inser han antagligen att loppet är kört. Det GÅR helt enkelt inte att förklara något. Och därmed håller han istället tyst.

Så: öppen eller stängd förhandling. Vad tror ni? Jag röstar för att han vill ha stängd. Frågan är om den önskan går igenom. Kanske tycker åklagaren denna gång att den ska vara öppen? Kan han gå emot Madsen om han önskar stängd?
F.n. har han fullt sjå att hålla ställningarna gentemot psykdoktorerna. - Under tiden funderar han ut ett i sitt tycke hållbart scenario som förklarar allt och samtidigt tar bort uppsåtsdelen. - Röstar för öppenhet. - Åkagaren värnar fortfarande om de anhöriga. - Rätten beslutar.
Citera
2017-10-14, 14:49
Medlem
Citat:
Läste i nån artikel att Madsen ringde till hustrun den korta stund han var nere i ubåten då han öppnade ventilerna och sänkte båten. Så troligen gjorde han sig av med mobilen under simturen till den privata motorbåt som plockade upp honom. Ska se om jag hittar artikeln.

Då kommer jag till slutsatsen att det kan ha filmats ombord på U-båten. Det finns många alternativ om var mobilen dumpades och om han tog ut simkortet eller hade ett USB minne med sig när han lämnade U-båten. Han kan också ha sänt något vidare till tredje man.

Jag har svårt att tro att Madsen bara gjorde sig av med allt. Att han blev misstänkt så snabbt verkar ha varit en överraskning för honom, och då bedömde han riskerna med att gömma undan saker annorlunda än om han hade vetat att polisen var honom på spåret.
Citera
2017-10-14, 14:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om man hittar det vi tror Madsen gömde så är det den viktigaste pusselbiten för att få en säker bild av hela händelseförloppet. Polisen måste vara inne på samma linje och sökt på dessa platser. Vad tror du?
Ja, håller med om att de borde ha gjort det (alla spår från den privata räddningsbåten fram till polistältet/polisbilen) eftersom PM verkar vilja dokumentera allt. - Hans mobil är försvunnen och varför skulle han kasta bort den?
Citera
2017-10-14, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nu hade man ju endast en del av en kropp – plus att det i denna del även var anbringat tyngder. Härtill hade man de anhöriga att ta hänsyn till. – Man går då på detta tidiga stadium inte ut med någon fullständig redogörelse; dels för att man som sagt inte har hela kroppen (hela bilden) och dels kanske också för att vissa hugg inte kunde uteslutas vara ägnade att få torson att hålla sig kvar på botten.

När PM sept hördes inför rätten den 5 sept var delar av obduktionsresultatet fortfarande sekretessat. Det sades att torson var åsamkad olika snitt och stick. - Åklagaren yrkade på referatförbud i förhållande till obduktionsrapporten, och detta bl.a. med tanke på KW:s anhöriga eftersom han menade att informationen kunde uppfattas som kränkande. Ej heller fick pressen referera till vad åklagaren i dessa delar lade fram. Fortfarande saknades också resultat från olika tekniska undersökningar.

Det var just denna del av kroppen du debatterade utifrån och sade att Möller gick ut med mycket preliminär information. Att obduktionen sekretessas, anhöriga besparas detaljer eller att vissa delar faller under så kallat referatförbud har inget med grundligheten i den utvidgade rättsmedicinska undersökningen att göra.

Madsen och hans försvarare stängdes inte ute från informationen åklagaren lade fram gällande obduktionsprotokollet, den "juridiska duellen" är mellan åklagare och försvar och självklart har Möller på fötterna fastän "vi" inte får vara med bakom de stängda dörrarna. Så att antyda att bara för att vi inte får vara med betyder det inte på något vis att Möller kan sväva ifrån faktan, han lade fram grundlig fakta byggd på en mycket noggrann rättsmedicinsk undersökning gällande torson. Så av dig att säga att den var mycket preliminär och därmed oviss är fel!
Senast redigerad av proximac 2017-10-14 kl. 14:59.
Citera
2017-10-14, 14:55
Medlem
Citat:
Då kommer jag till slutsatsen att det kan ha filmats ombord på U-båten. Det finns många alternativ om var mobilen dumpades och om han tog ut simkortet eller hade ett USB minne med sig när han lämnade U-båten. Han kan också ha sänt något vidare till tredje man.

Jag har svårt att tro att Madsen bara gjorde sig av med allt. Att han blev misstänkt så snabbt verkar ha varit en överraskning för honom, och då bedömde han riskerna med att gömma undan saker annorlunda än om han hade vetat att polisen var honom på spåret.

Jag är övertygad om att han filmade på ubåten. Han har blivit totalt avtrubbad av filmerna han kikat på genom åren. Nu ville han testa det in live. Han tar med såg till båten. Tyngderna har säkert legat ett bra tag i båten. Jag tror också att han under en längre tid tänkt tanken att göra detta själv om tillfälle uppkom. Och det gjorde det i och med Kim. Så självklart ville han ha ett minne i form av en film.

Men att gömma ett minneskort? Eller mobil? Är inte det väldigt riskfyllt? Jag tror att mobilen ligger på botten nånstans i närheten där ubåten sjönk. Frågan är om innehållet går att rädda efter så lång tid i vattnet. Men jag tvivlar starkt på att han har gömt minneskortet. Tror att den följde med mobilen. Det måste gjort ont i honom i så fall.
Citera
2017-10-14, 15:01
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att han filmade på ubåten. Han har blivit totalt avtrubbad av filmerna han kikat på genom åren. Nu ville han testa det in live. Han tar med såg till båten. Tyngderna har säkert legat ett bra tag i båten. Jag tror också att han under en längre tid tänkt tanken att göra detta själv om tillfälle uppkom. Och det gjorde det i och med Kim. Så självklart ville han ha ett minne i form av en film.

Men att gömma ett minneskort? Eller mobil? Är inte det väldigt riskfyllt? Jag tror att mobilen ligger på botten nånstans i närheten där ubåten sjönk. Frågan är om innehållet går att rädda efter så lång tid i vattnet. Men jag tvivlar starkt på att han har gömt minneskortet. Tror att den följde med mobilen. Det måste gjort ont i honom i så fall.

Om vi då går vidare med ditt resonemang så planerade Madsen för att sopa igen spåren genom att lägligt sänka U-båten och sen rädda sig själv. Kan han han varit så vårdslös att han sänt innehållet på mobilen vidare till tredje man? I så fall borde all trafik på mobiler i området kartläggas. Kanske är det för sent nu när det gått så lång tid.
Citera
2017-10-14, 15:05
Medlem
everythingiss avatar
Har Madsen en TORR overall på sig när han kliver iland?
Citera
2017-10-14, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Inget. Däremot noterar jag att du uttrycker dig otrevligt. Sådana problem har jag inte, inte min stil.

Min person är helt irrelevant i sak, det du skrev var felaktigt, och du blev korrigerad! Om du inte tål det, så är det ditt problem. Har du något personligt på hjärtat så föreslår jag att du tar det i PM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in