2017-10-14, 04:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
På vilket sätt är kraschen här? En prisnedgång, är det krasch eller en logisk priskorrigering?

Än är det inte ens en priskorrigering, bara ett litet hack som är mindre än väldigt många tidigare hack som varje gång fått bubbelbabblarna att skrika ut at nu kollapsar allt. http://valueguard.se/
2017-10-14, 04:21
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag brukar snarare regelbundet hävda att det är för stort och ett märkligt fokus på antalet objekt som är ute, detta oavsett om det är ovanligt högt eller lågt just nu. Många verkar resonera att ett stort utbud skulle vara prispressande men då verkar de utgå från att de som säljer inte tänker köpa.
Som vanligt vill du mest bara visa att det finns dummare människor än dig. Bra jobbat. Det finns folk som inte kan öppna en laptop också, för att inte tala om logga in på flashback.

Högt utbud är generellt en indikation på att marknaden inte kraschar. Generellt. Därav mitt inlägg. Vi har äntligen hittat er nya unika ekonomi där priserna kan går ned över 2% på en månads högsäsong, och trots detta ha ett extremt utbud av bostäder som tydligen vill sälja.

Förövrigt har du inte helt rätt angående att vi skulle haft "väldigt många" situationer som denna tidigare. Däremot 2011. Sedan dess har vi helt enkelt inte haft det. Det du kallar "hack i kurvan" är att du stirrar dig blind på Juni och December varje år vilka så gott som alltid är extremt svaga.

Men sure; 2011, 2008, och säkert någon gång tidigare under den här rally-perioden. Men att det är vardagsmat har du fått om bakfoten. Om du slås av din vanliga kognitiva dissonans: prova att titta hur många gånger sedan 2011 bostadsmarknaden i Stockholm backat över tre månader. Då ser du vart det började skaka.

Om oktober är svagt kan vi räkna med att avsluta året nominellt en bra bit <0. Sure, har hänt hela tiden senaste åren..
Senast redigerad av Trillske 2017-10-14 kl. 04:25.
2017-10-14, 04:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Som vanligt vill du mest bara visa att det finns dummare människor än dig. Bra jobbat. Det finns folk som inte kan öppna en laptop också, för att inte tala om logga in på flashback.

Högt utbud är generellt en indikation på att marknaden inte kraschar. Generellt. Därav mitt inlägg. Vi har äntligen hittat er nya unika ekonomi där priserna kan går ned över 2% på en månads högsäsong, och trots detta ha ett extremt utbud av bostäder som tydligen vill sälja.

Nu underkänner du de flesta av dina bubbelbabblarkompisar.

Citat:
Förövrigt har du inte helt rätt angående att vi skulle haft "väldigt många" situationer som denna tidigare. Däremot 2011. Sedan dess har vi helt enkelt inte haft det. Det du kallar "hack i kurvan" är att du stirrar dig blind på Juni och December varje år vilka så gott som alltid är extremt svaga.

Men sure; 2011, 2008, och säkert någon gång tidigare under den här rally-perioden. Men att det är vardagsmat har du fått om bakfoten. Om du slås av din vanliga kognitiva dissonans: prova att titta hur många gånger sedan 2011 bostadsmarknaden i Stockholm backat över tre månader.

Jaså, ta en titt på grafen då: http://valueguard.se/
Det finns flera hack varje år sedan de senaste 10 åren som är i nivå med detta hack eller större. Varje gång har ni skrikit att ni har rätt, nu ska det rasa.

-0,9% i Stocholm BR, +1,3 Stockholm villor eller +0,5% i Sverige på 3 månader kallar jag heller inte för en allvarlig nedgång, på tal om kognitiv dissonans.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-10-14 kl. 04:44.
2017-10-14, 05:24
Medlem
Tulliuss avatar
Hemnet Inom tullarna Stockholm
Lägenheter minst 130 kvm
Till salu: 101 st, bud på 4 av dessa, 48 st har tillkommit sedan 2 oktober
Sålt senaste 12 månaderna: 105 st, den senaste såldes 2 oktober.
Historik: 111 st såldes 151014-161013 och 120 st 141014-151013

Det är tydligt att det är de dyraste objekten i Stockholms innerstad som är de mest svårsålda. Det är där utbudet sakta byggts upp under ett antal månader för att nu nå ett utbud som uppgår till ett års normal försäljning. Många av lägenheterna säljs av folk som aldrig själva skulle ha råd att köpa dem idag. Många har köpt sin lägenhet för ett facilt pris i samband med en bostadsrättsombildning under de senaste 5-20 åren. Det finns helt enkelt inte en efterfrågan för så här många lägenheter på den här prisnivån. Nu tror jag visserligen att en hel del av dessa lägenheter dras bort från marknaden när säljarna inser att tåget gått, men de stora, dyra nyproducerade lägenheter som bostadsutvecklarna inte ännu sålt och alla dessa stora spekulationslägenheter kommer inte gå att sälja utan en kraftig prisjustering nedåt.

Edit: På Booli finns det 132 st lägenheter innanför tullarna till salu
Senast redigerad av Tullius 2017-10-14 kl. 05:33.
2017-10-14, 05:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hemnet Inom tullarna Stockholm
Lägenheter minst 130 kvm
Till salu: 101 st, bud på 4 av dessa, 48 st har tillkommit sedan 2 oktober
Sålt senaste 12 månaderna: 105 st, den senaste såldes 2 oktober.
Historik: 111 st såldes 151014-161013 och 120 st 141014-151013

Det är tydligt att det är de dyraste objekten i Stockholms innerstad som är de mest svårsålda. Det är där utbudet sakta byggts upp under ett antal månader för att nu nå ett utbud som uppgår till ett års normal försäljning. Många av lägenheterna säljs av folk som aldrig själva skulle ha råd att köpa dem idag. Många har köpt sin lägenhet för ett facilt pris i samband med en bostadsrättsombildning under de senaste 5-20 åren. Det finns helt enkelt inte en efterfrågan för så här många lägenheter på den här prisnivån. Nu tror jag visserligen att en hel del av dessa lägenheter dras bort från marknaden när säljarna inser att tåget gått, men de stora, dyra nyproducerade lägenheter som bostadsutvecklarna inte ännu sålt och alla dessa stora spekulationslägenheter kommer inte gå att sälja utan en kraftig prisjustering nedåt.

Edit: På Booli finns det 132 st lägenheter innanför tullarna till salu

Det du säger är alltså att det säljs ovanligt få dyra objekt och en större andel billiga objekt. Om det vore sant har vi kanske inte någon prisnedgång alls utan den lilla dippen kan förklaras av just detta.
2017-10-14, 07:52
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det du säger är alltså att det säljs ovanligt få dyra objekt och en större andel billiga objekt. Om det vore sant har vi kanske inte någon prisnedgång alls utan den lilla dippen kan förklaras av just detta.

Nasdaq OMX Valueguard-KTH Housing Index (HOX) är väl kvalitétssäkrat och skall justera för detta, så det tror jag inte alls. Jag tror att nedgången bara är 2,2 % hittills (HOX Sthlm BR) för att många säljare (som verkligen måste sälja och inte bara tänker sälja om de får det pris mäklarna indikerade i våras) ännu inte har accepterat nedgången. De hoppas fortfarande att priserna kommer vända uppåt igen.

Mitt råd är: Kom till insikt! Fort!
Senast redigerad av Tullius 2017-10-14 kl. 07:58.
2017-10-14, 08:06
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Det är tydligt att det är de dyraste objekten i Stockholms innerstad som är de mest svårsålda.

När jag läser Svennes kommentar inser jag att jag formulerade mig slarvigt. Jag menade dyraste ur perspektivet det totala priset på lägenheten. Inte dyraste ur perspektivet pris per kvadratmeter.

Mea culpa!
2017-10-14, 08:34
Medlem
Internhumors avatar
SVT idag:

Forskare om de nya bosiffrorna: Inga reella tecken på bobubbla

Citat:
– En bostadsbubbla är när priserna går upp bara för att folk förväntar sig att priserna kommer att gå upp, säger Harry Flam, professor i internationell ekonomi vid Stockholms universitet.

– Finns det skäl till att hushållen betalar det de betalar så är det ingen bostadsbubbla, säger Mats Wilhelmsson, professor i tillämpad finansiell ekonomi vid KTH.

Citat:
Befinner sig då Sverige i en bostadsbubbla just nu? Nej, det anser många ekonomer och analytiker att vi inte gör. Prisuppgången kan förklaras.

– Det beror på en rad olika faktorer som har att göra med utbudet på bostäder och efterfrågan på bostäder, säger Harry Flam.

Främst har efterfrågan påverkat priserna, anser Harry Flam. Hushållens inkomster efter skatt har ökat kraftigt. Fastighetsskatten, som numera heter fastighetsavgift, har sänkts och förmögenhetsskatten har tagits bort.

– Många som ägde småhus betalade också förmögenhetsskatt om de inte hade så höga lån på bostaden, och då blev det billigare, säger Harry Flam.

Citat:
Många människor har dessutom flyttat till storstäder, och framför allt till Stockholm. Priserna har därför ökat extra mycket just där, då konkurrensen om de bostäder som finns är stor. De låga räntorna är också en starkt bidragande faktor.

– Den stora faktorn är att kapitalkostnaden är så låg, det är billigt att låna. Det talar för att man kan lägga mer pengar av sin disponibla inkomst för att motivera de här köpen, säger Mats Wilhelmsson.

Citat:
– Det finns ingen bubbla så vi behöver inte vara rädda för att bubblan spricker och priserna faller, men det betyder inte att priserna på bostäder inte kan gå ned, säger Harry Flam.

Eftersom det inte finns en bubbla kan den alltså inte spricka, men priserna kan ändå gå ned. Den största risken anser Harry Flam vara räntorna.

Räntorna på bostadslån var före finanskrisen ungefär tre gånger så höga som idag. Om de skulle återgå till samma nivå är en prisnedgång på bostäder att vänta.

– De skulle mycket väl kunna falla med 30 procent, och kanske mer, säger Harry Flam.

Ökar räntorna kan en negativ spiral som påverkar hela den svenska ekonomin uppstå.

– Det blir dyrare boendekostnader för hushållen och det kommer att minska möjligheten att konsumera andra saker. Får vi en minskad konsumtion kan det minska BNP, och inkomsterna i sin tur, säger Mats Wilhelmsson.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-om-de-nya-bosiffrorna-inga-reella-tecken-pa-bobubbla

Forskarna ser en sund bomarknad sett till utbud och efterfrågan och anser att det inte finns någon bubbla. Däremot ser de höjda räntekostnader som en svart svan som kan komma in och vända om hela marknaden till det negativa.

Oron för räntekostnader är ju lite lustig i sammanhanget. När vi har rekordlåga räntor så är ju normala räntor någonting som måste vara med i kalkylen från början. Om normala räntor anses vara en oroande faktor så är det ett tydligt tecken på att marknaden är en bubbla och att ekonomin styrs av en skulddominans som är ohållbar för både företag och hushåll.
Senast redigerad av Internhumor 2017-10-14 kl. 08:42.
2017-10-14, 09:26
Medlem
Sperssons avatar
.
Den tidigare "bostadsbristen" var driven av en massinvandring till Sverige.
Ett inflöde av människor som inte ens klarar att betala sitt eget boende.
"-Vi behöver snabbt en miljon bostäder", sa bostadsministern.

Nu sitter många med skägget i brevlådan.
Kommuner har börjat köpa bostadsrätter till nyanlända, men det räddar inte efterfrågan på långa vägar.

Vad händer när alla flyktingar ska återvända till sina hemländer?
2017-10-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Den tidigare "bostadsbristen" var driven av en massinvandring till Sverige.
Ett inflöde av människor som inte ens klarar att betala sitt eget boende.
"-Vi behöver snabbt en miljon bostäder", sa bostadsministern.

Nu sitter många med skägget i brevlådan.
Kommuner har börjat köpa bostadsrätter till nyanlända, men det räddar inte efterfrågan på långa vägar.

Vad händer när alla flyktingar ska återvända till sina hemländer?

Jag hade inte haft allt för höga förhoppningar på speciellt många återvänder...
2017-10-14, 09:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nasdaq OMX Valueguard-KTH Housing Index (HOX) är väl kvalitétssäkrat och skall justera för detta, så det tror jag inte alls. Jag tror att nedgången bara är 2,2 % hittills (HOX Sthlm BR) för att många säljare (som verkligen måste sälja och inte bara tänker sälja om de får det pris mäklarna indikerade i våras) ännu inte har accepterat nedgången. De hoppas fortfarande att priserna kommer vända uppåt igen.

Mitt råd är: Kom till insikt! Fort!

Citat:
När jag läser Svennes kommentar inser jag att jag formulerade mig slarvigt. Jag menade dyraste ur perspektivet det totala priset på lägenheten. Inte dyraste ur perspektivet pris per kvadratmeter.

Mea culpa!

Nu verkar det vara du som kom till insikt fort och det är väl bra men du är kanske inte framme helt än. Om folk slutar köpa de bostäder med högst totalpris som du tror, varför tror du då inte att de också slutar köpa dem som är dyrare än andra pga t.ex. högre standard? Det låter som du mest försöker hitta tecken som styrker det du vill tro istället för att vara konsekvent.

Och din första kommentar att jag borde komma till insikt är rätt märklig eftersom jag bara rent hypotetiskt antog att dina påståenden var korrekta och visade vad de då pekar på. När du nu ser att det inte pekar på det du vill känner du behov av att modifiera påståendet.
2017-10-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Varför det? 2-årssiffran kommer ju fortfarande att ligga på lite plus då.
Ja det har du ju rätt i. Kanske är lite prematurt att prata nedgång när det är på det viset.

Jag tog och kollade på Valueguard och beräknade glidande medelvärde. För 12 månaders MA så har HOX SWE varit under vid några få tillfällen.

För 13 månaders MA är det bara en endaste månad det varit under MA, och det var sista månaden 2008. Just nu ligger vi 10% över MA.

Jag kanske ska ha det som kriterium.
Citat:
Du tänkte sätta dig och storböla sedan eller?
Nu är inte jag någon sådan där känslomänniska som du är. Det blir nog mer så att jag noterar att vi är visst under 13 månaders MA.
Senast redigerad av Alpha101 2017-10-14 kl. 09:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in