2017-10-14, 01:30
Medlem
Drinkycrows avatar
Det beror ju jättemycket på moderatorn. Jag bryter nog mot de reglerna rätt mycket men sålänge det mesta av inlägget är OnT brukar man inte hamna i trubbel.

Bland annat brukar jag säga ifrån när folk postar saker som inte är kinky(typ oralsex eller nåt) i BDSM och kinky. Även i andra delar säger jag ifrån om det är helt fel placerat. Om någon sammankopplar användare eller bryter mot andra allvarliga regler utan att inse regelbrottet kan det ju vara schyst att säga något så att personen kan använda redigeringsfunktionen och kanske slippa varning. Men ja regelbrott är det ju definitivt.

Jag har blivit varnad på samma regel när jag skrev:
"Besvärande att se att moderatorn varit inne och tagit bort ett inlägg(jag antar pga trams?) men inte kastat tråden i papperskorgen. Jag provar att rapportera TS för trams men ja... Nivån på E&S verkar lägre än någonsin så den kanske platsar."

Detta var i slutet av ett längre inlägg som var OnT och trådens ämne var "Är det bara i europa man kör doggystile? har svårt o se somalier o irakier gö de"
Men regler är regler.

Men det kanske var att jag gnällde på mod som gjorde att den regeln efterlevdes. I många trådar har jag skrivit vad TS gjort fel och varför tråden är dömd till papperskorgen och har inte blivit varnad för det(kanske främst för att tråden åker i PK) och det har hänt också att mod citerat mitt inlägg istället för att själv skriva ut varför tråden inte håller upp till standard. Fast bara typ 2 gånger.

Men ja det är regelbrott så klart och försöker bättra mig. De flesta av mina varningar har jag känt var något "onödiga" från mods sida men har aldrig känt att jag skulle tjäna på att bråka om det.
Citera
2017-10-14, 01:37
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det här är inlägget i sin helhet förövrigt, kanske ger en bättre bild av vad jag kommenterar: (FB) Är våra pupiler små svarta hål?

Min fråga skickades till Strychno 2017-08-19, kl. 00:15, så jag tycker att han borde ha haft tid på sig att kunna svara.

Citat:
Absolut, som jag skrev i trådstarten förstår jag att jag brutit mot regeln. Men jag fick aldrig något svar på min fråga som jag ställde, nämligen om det är tillåtet att upplysa om reglerna på forumet? Alltså bryter upplysning om reglerna på forumet mot någon av reglerna, exempelvis 0.06?

Jag glömde tyvärr att svara på ditt PM, det föll mellan stolarna.

Det är inte tillåtet att diskutera flashbacks regler i trådar som inte handlar om flashbacks regler.
Diskuterar man om regler eller moderatorsåtgärder i trådar så faller det under antingen 0.06 eller 0.03 beroende på vad som diskuteras, 0.06 är en variant av 0.03 som är mer specifikt inriktad på OT om moderatorsåtgärder.

Så det korta svaret på din fråga är: Nej, det får man inte.
Citera
2017-10-14, 01:37
Medlem
En närliggande sak är att många tror att de kan komma undan med OT om de bara skriver något som håller sig till topic. Det stämmer inte. Skriver du något som är OT finns alltid risken att få en varning. Sen kan det vara högre eller lägre ribba beroende på moderator och forum. En del moderatorer är överdrivet nitiska och de kan ha vaknat på fel sida. Ibland gör de även fel. Vissa forum kräver hårdare moderering än andra.

Men för att ta ett typexempel på hur en del försöker komma undan. Då kan det se ut så här. Säg att någon har frågat om det är lagligt att ha sex med döda djur.
Citat:
Du är ju för fan sjuk i huvudet. Det borde fan vara dödsstraff på sådana som dig. Helvete vad förbannad jag blir. Sjuka jävel. Du borde fan spärras in. Hur fan kan du ens komma på tanken?

OnT: Ja, det är olagligt.
Detta skulle garanterat ge en varning. Jämför med det här.
Citat:
Det är faktiskt lagligt. Den lagstiftning vi har skyddar bara levande djur. Det må vara sjukt att ha sex med döda djur, men det är inte olagligt. Att ha sex med döda människor är däremot olagligt. Möjligtvis skulle du kunna bli tvångsvårdad för det, men det är inte brottsligt.

OT: Sjuka jävel
Detta inlägg skulle med största sannolikhet passera om inte moderatorn vaknat med en kaktus i fel hål. Men båda skulle kunna raderas och ge en varning enligt 0.03.

Allt det här kan appliceras på att informera om regler, eftersom de - per definition - är OT.

Ett bra exempel på där man kan komma undan är om någon postar en skoluppgift i FMoT, och du ger ett utförligt svar på uppgiften men avslutar med "tänk på att skoluppgifter ska postas i underforumet Naturvetenskapliga uppgifter"

Och bara för att riskera livet lite så gör jag en praktisk demonstration av det andra exemplet och säger OnT: Snygg avatar.
Senast redigerad av RulleRivare 2017-10-14 kl. 01:40.
Citera
2017-10-14, 01:39
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
[...]
Nej, jag känner inte heller för att bråka om min varning. Däremot tycker jag att det kunde vara värt att lyfta ironin i att först lyfta fram att man ska fråga moderatorer på PM (genom att dela ut en varning) och sedan inte svara på PM. Men den här trådens syfte - återigen - är att jag vill ha svar på frågan om det är tillåtet att i absolut tystnad upplysa om, eller länka till en regel utan att skriva något mer. Mest för att hjälpa folk att inte bryta mot några regler och hålla sig inom forumets ramar (vilket är det reglerna är till för). Ungefär såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Men generellt sett gäller att du ska ge fan. Vill du verkligen tala om för någon att de bryter mot reglerna så finns PM. Skita inte ner trådarna.
https://www.flashback.org/regler#0.06
Citera
2017-10-14, 01:40
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Jag glömde tyvärr att svara på ditt PM, det föll mellan stolarna.

Det är inte tillåtet att diskutera flashbacks regler i trådar som inte handlar om flashbacks regler.
Diskuterar man om regler eller moderatorsåtgärder i trådar så faller det under antingen 0.06 eller 0.03 beroende på vad som diskuteras, 0.06 är en variant av 0.03 som är mer specifikt inriktad på OT om moderatorsåtgärder.

Okej, tack för svar.
Citera
2017-10-14, 01:44
Medlem
Citat:
Nej, jag känner inte heller för att bråka om min varning. Däremot tycker jag att det kunde vara värt att lyfta ironin i att först lyfta fram att man ska fråga moderatorer på PM (genom att dela ut en varning) och sedan inte svara på PM. Men den här trådens syfte - återigen - är att jag vill ha svar på frågan om det är tillåtet att i absolut tystnad upplysa om, eller länka till en regel utan att skriva något mer. Mest för att hjälpa folk att inte bryta mot några regler och hålla sig inom forumets ramar (vilket är det reglerna är till för). Ungefär såhär:

https://www.flashback.org/regler#0.06
Alltså, i just den här tråden hade det varit ok, men inte i någon annan tråd. Kan egentligen tycka att 0.06 är onödig eftersom allt som faller inom den OCKSÅ faller inom 0.03. Och kom ihåg att om ett inlägg är OT så är även alla svar på det OT. Rapportera inlägget och skriv inget om det.

Generellt svar: Nej, det får du inte.

Lite halvinofficiellt svar: Det går ibland, men gnäll inte om du har får en varning, för egentligen är det förbjudet.
Citera
2017-10-14, 01:52
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Alltså, i just den här tråden hade det varit ok, men inte i någon annan tråd. Kan egentligen tycka att 0.06 är onödig eftersom allt som faller inom den OCKSÅ faller inom 0.03. Och kom ihåg att om ett inlägg är OT så är även alla svar på det OT. Rapportera inlägget och skriv inget om det.

Generellt svar: Nej, det får du inte.

Lite halvinofficiellt svar: Det går ibland, men gnäll inte om du har får en varning, för egentligen är det förbjudet.
I praktiken är det såklart svårt att vara konstant nitisk som mod så det lämnar lite utrymme för fanskap. I regel brukar jag använda rapportera-funktionen som den är menad att användas och inte kommentera i tråden.

Jag har fått svar på min fråga hur som helst så nu är jag nöjd.
Citera
2017-10-15, 01:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Absolut, som jag skrev i trådstarten förstår jag att jag brutit mot regeln. Men jag fick aldrig något svar på min fråga som jag ställde, nämligen om det är tillåtet att upplysa om reglerna på forumet? Alltså bryter upplysning om reglerna på forumet mot någon av reglerna, exempelvis 0.06?
Min erfarenhet är att det går bra att upplysa andra om regler eller felplaceringar av trådar så länge huvuddelen av mitt inlägg behandlar sakfrågan och påpekandet är en lite bisak i inlägget. Det är precis som med all off topic på forumet. Skriver jag ett inlägg som hör till ämnet och svarar på frågan i diskussionen är det sällan något problem med att avsluta det med lite OT, vad det än månde vara

Värt att tänka på är att det är moderatorns uppgift att bedöma om trådar eller inlägg följer reglerna och därför kan det vara på sin plats att rapportera istället för att självutnämnda experter förklarar regelverket i trådarna. Men ibland kan det faktiskt vara på sin plats att bena ut TS avsikt med inlägget och ur vilket perspektiv frågan ska diskuteras. En otydlig trådstart och ett förmodat felaktigt val av delforum gör att det kan vara en bra idé att på ett vänligt sätt be TS förtydliga lite mer vad som ska diskuteras eller vad TS menar. Men om forumvalet är helt fel och det ändå är tydligt vad TS vill diskutera är det inget som hindrar att man ger ett korrekt svar och sedan rapporterar tråden till moderatorn med motiveringen fel forumval.
Citera
2017-10-15, 15:25
Medlem
Citat:
Diskuterar man om regler eller moderatorsåtgärder i trådar så faller det under antingen 0.06 eller 0.03 beroende på vad som diskuteras
, 0.06 är en variant av 0.03 som är mer specifikt inriktad på OT om moderatorsåtgärder.

Men i reglerna står inte tydligt att man inte får diskutera Flashbacks regler i trådar som huvudsakligen handlar om annat. Då det inte står kan ju folk lätt göra det. Om du och andra moderatorer och admins tycker så borde det läggas till i 0.03 eller 0.06, annars borde nog ingen varning delas ut.

Det kanske i så fall borde läggas till direkt till någon netikett, eller att just en netikett skulle ha ett Visa förtydligande av denna netikett (understrykningen är en länk till reglerna). Jag hittade diskussionen i (FB) Definition av trams, OT och KFK och moderatorers kompetens att bedöma trams där just du skrev att det inte gick att tydligare definiera 0.03 (jag tolkade det först som att det inte gick att lägga in ett Visa förtydligande under netikett). En definition av förtydligande, om netiketten inte direkt ändras, eller om du tar tillbaka att det inte är tillåtet att diskutera Flashbacks regler, kan ju vara att man inte får diskutera regler i trådar utanför (FB) Om Flashback.
Senast redigerad av jo5h2pe 2017-10-15 kl. 15:27.
Citera
2017-10-15, 15:29
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Men i reglerna står inte tydligt att man inte får diskutera Flashbacks regler i trådar som huvudsakligen handlar om annat. Då det inte står kan ju folk lätt göra det. Om du och andra moderatorer och admins tycker så borde det läggas till i 0.03 eller 0.06, annars borde nog ingen varning delas ut.

Det kanske i så fall borde läggas till direkt till någon netikett, eller att just en netikett skulle ha ett Visa förtydligande av denna netikett (understrykningen är en länk till reglerna). Jag hittade diskussionen i (FB) Definition av trams, OT och KFK och moderatorers kompetens att bedöma trams där just du skrev att det inte gick att tydligare definiera 0.03 (jag tolkade det först som att det inte gick att lägga in ett Visa förtydligande under netikett). En definition av förtydligande, om netiketten inte direkt ändras, eller om du tar tillbaka att det inte är tillåtet att diskutera Flashbacks regler, kan ju vara att man inte får diskutera regler i trådar utanför (FB) Om Flashback.

Det går under 0.03 som OT.
Citera
2017-10-15, 15:34
Medlem
Citat:
Det går under 0.03 som OT.

I så fall kunde ju just det läggas till, att till OT hör bl a att man inte får diskutera Flashbacks regler i andra trådar än de som är avsedda för det.
Citera
2017-10-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
I så fall kunde ju just det läggas till, att till OT hör bl a att man inte får diskutera Flashbacks regler i andra trådar än de som är avsedda för det.

Säger det inte sig själv att flashbacks regler är OT i ungefär alla trådar som inte har flashbacks regler som topic? Det blir en väldans massa förtydliganden om man ska spika vad som är OT i precis alla lägen. I grund och botten är det hela ändå rätt enkelt. Följ topic!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in