2017-10-14, 00:58
Medlem
starke_adolfs avatar
Fick följande varning av Strychno och jag har ännu inte fått något svar på min fråga "det är inte heller tillåtet att upplysa om reglerna?" på PM, så då frågar jag här istället. Jag förstår att jag diskuterat moderatorsåtgärder (trådämne och placering) även om jag tycker att det är lite väl hårt att ge en varning för det. Det är dock lite ironiskt att när jag faktiskt gör som regel 0.06 föreskriver och frågar om moderatorsågärder via PM så får jag inget svar.

PM-historik:
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Du har fått en varning för brott mot 0.06. Moderatorsåtgärder.
Ämne: Är våra pupiler små svarta hål?
Citat:
Nu ska man väl inte diskutera moderatorsbeslut annat än på PM eller i rätt underforum, men pupillernas anatomi och funktion hamnar nog tveklöst under medicin och hälsa eller biologi. Det finns inget filosofiskt i trådstarten.

Hur menar du nu?

Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk
Det är inte heller tillåtet att upplysa om reglerna? "Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM."

Tycker det var lite hårt.
Citera
2017-10-14, 01:04
Medlem
"Nu ska man ju inte diskutera moderatorbeslut annat än på PM eller i rätt underforum, men..."? Ser ju ut som att du till och med erkänner att det är ett brott mot 0.06?

Nog för att 0.06-regeln är en av de efterblivna reglerna på forumet (vilket jag hamnade i en disskusion om med moderatorerna förut), men här verkar det vara både rimligt, och som att du är medveten om det?
Senast redigerad av Gotwin 2017-10-14 kl. 01:06.
Citera
2017-10-14, 01:06
Medlem
starke_adolfs avatar
Det här är inlägget i sin helhet förövrigt, kanske ger en bättre bild av vad jag kommenterar: (FB) Är våra pupiler små svarta hål?

Min fråga skickades till Strychno 2017-08-19, kl. 00:15, så jag tycker att han borde ha haft tid på sig att kunna svara.
Citera
2017-10-14, 01:07
Medlem
välkommenti bups avatar
Jag skriver alltid PM till mod för att inte begå övertramp.

Vissa delar av flashback har hårda moderatorer, så om jag undrar eller vill säga något till dessa så anmäler jag tråden eller frågar Mod via PM.

MEN JA!! Det ser lite hårt ut. Men det är väl bara för att alla ska hålla allt till det TS frågar om. Så kör med PM, de brukar vara snälla då. Men det vet du ju redan din starke, starke man.
Citera
2017-10-14, 01:08
Medlem
Om tråden ligger på rätt ställe eller inte är ju per definition OT om inte trådstarten är "ligger den här tråden på rätt ställe?" och i så fall skulle den möjligtvis platsa i filosofi.

Skämt åsido. Självfallet är det OT. Sen kan man komma undan med det beroende på moderator och hur man sköter det, men generellt ska du inte göra så om du vill undvika varningar. Rapporterafunktionen är det du ska använda.

(Sen kan man ju diskutera om ditt inlägg bröt mot reglerna enligt 0.03 eller 0.06, men spelar det egentligen någon roll?)
Senast redigerad av RulleRivare 2017-10-14 kl. 01:10.
Citera
2017-10-14, 01:09
Medlem
Citat:
Det här är inlägget i sin helhet förövrigt, kanske ger en bättre bild av vad jag kommenterar: (FB) Är våra pupiler små svarta hål?

Min fråga skickades till Strychno 2017-08-19, kl. 00:15, så jag tycker att han borde ha haft tid på sig att kunna svara.
Det är bara du själv (och moderatorer) som kan se dina borttagna meddelanden. Du får manuellt rekonstruera det här.
Citera
2017-10-14, 01:10
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
"Nu ska man ju inte diskutera moderatorbeslut annat än på PM eller i rätt underforum, men..."? Ser ju ut som att du till och med erkänner att det är ett brott mot 0.06?

Nog för att 0.06-regeln är en av de efterblivna reglerna på forumet (vilket jag hamnade i en disskusion om med moderatorerna förut), men här verkar det vara både rimligt, och som att du är medveten om det?
Absolut, som jag skrev i trådstarten förstår jag att jag brutit mot regeln. Men jag fick aldrig något svar på min fråga som jag ställde, nämligen om det är tillåtet att upplysa om reglerna på forumet? Alltså bryter upplysning om reglerna på forumet mot någon av reglerna, exempelvis 0.06?
Citera
2017-10-14, 01:12
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är bara du själv (och moderatorer) som kan se dina borttagna meddelanden. Du får manuellt rekonstruera det här.
Aha, jag löser det. Nedan följer alltså det som genererade varningen:
------
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Jag vill inte ifrågasätta din förmåga att moderera ett forum. Men denna filosofiska frågeställning beträffande huruvida hålet i ögat kan liknas vid ett svart hål i rymden borde väl inte höra hemma i medicin och hälsa?
Nu ska man väl inte diskutera moderatorsbeslut annat än på PM eller i rätt underforum, men pupillernas anatomi och funktion hamnar nog tveklöst under medicin och hälsa eller biologi. Det finns inget filosofiskt i trådstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Pupillerna avger väl visst ljus?
Hur menar du nu?
------

För att förtydliga (jag skrev det även i trådstarten) så handlar tråden inte om att jag tvunget vill häva min varning. Jag köper att jag fick den, för jag bröt uppenbarligen mot 0.06, även om jag tycker att det var hårt att dela ut en varning för det. Men vad jag tycker skiter reglerna i.

Jag vill ha svar på min fråga om man får upplysa om reglerna i en tråd eller inte.
Senast redigerad av starke_adolf 2017-10-14 kl. 01:17.
Citera
2017-10-14, 01:15
Medlem
Citat:
Absolut, som jag skrev i trådstarten förstår jag att jag brutit mot regeln. Men jag fick aldrig något svar på min fråga som jag ställde, nämligen om det är tillåtet att upplysa om reglerna på forumet? Alltså bryter upplysning om reglerna på forumet mot någon av reglerna, exempelvis 0.06?
0.03

Om du tänker efter lite så är det ytterst sällan som du följer topic om du upplyser om regler. I den här tråden är det självfallet ok att upplysa om regler eftersom det är det du frågar om.

En liknande sak som jag tror (och innerligt hoppas) att det delas ut mycket varningar för är när någon säger att hen är under arton. Då är det genast en massa klappträn som ska upplysa om åldersregeln, vilket inte tillför ett piss till tråden. Om du ska skriva i en tråd där TS angett sin ålder till under arton, svara då på det som står i trådstarten och rapportera startinlägget för 2.03.

Känner du att du verkligen, verkligen vill tala om för någon att de brutit mot reglerna kan du skicka PM.
Citera
2017-10-14, 01:16
Medlem
Citat:
Aha, jag löser det. Nedan följer alltså det som genererade varningen:
------

Hur menar du nu?
------
Den korrekta åtgärden här hade varit att rapportera DjungelJens för 0.06.
Citera
2017-10-14, 01:23
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Om du tänker efter lite så är det ytterst sällan som du följer topic om du upplyser om regler. I den här tråden är det självfallet ok att upplysa om regler eftersom det är det du frågar om. [...]
Nej, men i förebyggande syfte. Exempelvis i stil med "tänk på regel 0.06", utan att rapportera och personen faktiskt får en varning. Det behöver inte störa tråden, utan kan istället spara moderatorsarbete för att mods slipper gå genom onödiga rapporter om diskussioner som höll på att börja bryta mot 0.06 (eller vilken annan regel som helst) men som aldrig hann bli något problem.

Citat:
Den korrekta åtgärden här hade varit att rapportera DjungelJens för 0.06.
Ja, det hade varit bättre. Jag tror till och med att jag gjorde det också, men jag ska inte svära på att jag minns rätt.
Citera
2017-10-14, 01:30
Medlem
Citat:
Nej, men i förebyggande syfte. Exempelvis i stil med "tänk på regel 0.06", utan att rapportera och personen faktiskt får en varning. Det behöver inte störa tråden, utan kan istället spara moderatorsarbete för att mods slipper gå genom onödiga rapporter om diskussioner som höll på att börja bryta mot 0.06 (eller vilken annan regel som helst) men som aldrig hann bli något problem.
Det sparar inte moderatorsarbete eftersom de då måste ta bort både ditt och den du citerades inlägg, och dessutom utan den hjälp som din rapportering hade inneburit. Du har alltså skapat mer moderatorsarbete. Du gör också tråden längre i onödan för oss andra.

Jag gör liknande saker själv ibland, men tydligen är jag bättre på att hitta balansen eller också har jag bara en jävla tur, för jag brukar inte få varningar för det. Men jag vet ju om att risken finns varje gång.

Ett exempel där jag tangerar det du pratar om är när någon exempelvis postar en fråga i juridik, men frågeställningen är klart politisk och inte juridisk. Då kan jag fråga bara för att veta hur jag ska svara. Ibland har TS postat på fel ställe, men ibland handlar det om att TS bara formulerat sin fråga lite dumt.

Men generellt sett gäller att du ska ge fan. Vill du verkligen tala om för någon att de bryter mot reglerna så finns PM. Skita inte ner trådarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in