2017-10-13, 17:43
Medlem
Körkortsärende, återkallat kort nu hotat av en enda lob?

Hej! jag har vart utan mitt kort ett bra tag nu, för att jag en gång i tiden lagt in mig självmant på psyk och där erkännde jag tagit benso under en period mot deppression. resultat, dom anmälde mig till Transport och mitt kort blev återkallat.

har nu genomgått ett års provtagningar, inkl 4 leverprover och där var ett resultat högt men det har jag papper på att det berodde på medicinska orsaker (hade gallproblem och är nu opererad för detta.) efter detta va mina prover bra, bra och de sista va aningen över gränsen men bara på de ena värdet, men "de specifika Alkoholmarkören" var ok

mao, inga större saker dom bör kunna tjafsa om där som jag förstått. men! här till problemet,

Jag åkte på en LOB pga att jag smockade till en dryg fitta som bad mig dra åt helvete utan anledning, och nu pga denna lob överväger dom att avslå min ansökan! detta e det enda ingripande jag behövt under mina 30 år, alltså första "lobben". dock berodde den ju mer på att jag nitade en snubbe och inte att jag va för full för att kunna ta mig fram på ett säkert sätt.. Dessutom togs inga prover, så hur i helvete kan dom ens bevisa att jag vart full? lukta öl kan man göra på 2 folkisar, så hur kan dom tolka detta som att man har alkoholproblem?

finns det något jag kan göra? jag har jobb, som kräver bil, som väntar på mig! jag är i övrigt skötsam o aldrig haft kontakt me soc elle sådant. inga trafikbrott, dylikt.

här är den underrättelse jag fick idag, https://imgur.com/a/Om3Uz

dessutom, det som ligger som underlag för min tidigare missbruksstämpel hos psyk, är min egna redogörelse som jag slängde ur mig under påverkan, så i pappren står det att jag va långtidsbrukare av ca 50 stesolid 10mg per dag!!! haha, för de första körde jag typ aldrig nå diazepam, eller alpra som de står där.. hur kan dom bara ta mitt ord för det, och inte genomföra en utredning av nå slag? anl att jag överdrev var för de är väldigt svårt att ens komma in och få hjälp, har aldrig knaprat 50 tabbar om dagen för att jag behöver det.. suck

sorry för långt och hoppigt inlägg, men de snurrar lite i hjärnkontoret kan man väl säga :/ jag som trodde ja skulle få mitt kort idag, när jag såg brevet!! så möts man av detta :/

tacksam för alla svar, kanske har ni vart med om liknande eller har erfarenhet av att kriga mot transport på andra grunder? Mvh, och tack på förhand /Sokrates
Citera
2017-10-13, 17:49
Medlem
Eftersom LOB inte kräver något bevis på att personen man omhändertar faktiskt är berusad så kanske det inte heller ska användas som underlag för beslut som dessa. Det hade jag påpekat iallafall, att jag inte var berusad alls och att de omöjligen kan bevisa att jag var det.
Citera
2017-10-13, 18:19
Medlem
Nu hade de även ett eventuellt brott på dig, men annars är tipset: Uppge aldrig namn med mera vid lobbar.
Citera
2017-10-13, 20:13
Medlem
cacas avatar
Bra! Sånna som du ska inte ha körkort tycker jag, hela du verkar vara olämplig, psyk, klarar inte av dricka som folk...men körkort, det jävlar anser du att du är lämplig inneha. Vart är din självinsikt?
Citera
2017-10-13, 20:29
Medlem
Jessigirlies avatar
Håller med ts. Verkar dumt att dra undan benen på nån som i "övrigt "är skötsam!
Känner flera andra som förtjänar detta mer. Bla en polis!
Senast redigerad av Jessigirlie 2017-10-13 kl. 20:33.
Citera
2017-10-13, 21:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Eftersom LOB inte kräver något bevis på att personen man omhändertar faktiskt är berusad så kanske det inte heller ska användas som underlag för beslut som dessa. Det hade jag påpekat iallafall, att jag inte var berusad alls och att de omöjligen kan bevisa att jag var det.

Det är ju dock ett par poliser som har gjort bedömningen att TS var för full för att ta hand om sig själv. Deras bedömning är förstås ett bevis för att TS verkligen var onykter.

Kan TS visa på att han uppträdde onyktert pga sjukdomsfall eller liknande hamnar man i ett annat läge då ingen teknisk bevisning finns. Vittnesuppgifter räcker dock långt i Sverige.
Citera
2017-10-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det är ju dock ett par poliser som har gjort bedömningen att TS var för full för att ta hand om sig själv. Deras bedömning är förstås ett bevis för att TS verkligen var onykter.

Kan TS visa på att han uppträdde onyktert pga sjukdomsfall eller liknande hamnar man i ett annat läge då ingen teknisk bevisning finns. Vittnesuppgifter räcker dock långt i Sverige.
Bara att ta upp några fall där polisen omhändertaget personer för LOB trots att de varit nyktra och vips så försvinner bevisvärdet.
Citera
2017-10-13, 22:21
Medlem
Citat:
Bara att ta upp några fall där polisen omhändertaget personer för LOB trots att de varit nyktra och vips så försvinner bevisvärdet.

Bevisvärdet är starkt om det inte finns något annat som kan förklara att man upprätt på ett sätt som polisen tolkat som kraftigt berusad.
Citera
2017-10-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Bevisvärdet är starkt om det inte finns något annat som kan förklara att man upprätt på ett sätt som polisen tolkat som kraftigt berusad.
Om man kan visa att ett LOB-omhändertagande inte betyder att personen är alkoholpåverkad (vilket man kan, enkelt) så förlorar det bevisvärde. Man kan enkelt visa ett flertal fall där en person blivit lobbad trots att han/hon är nykter. En polis ord är inte värda mer än någon annans ord, och de har inga bevis i form av analysresultat som man skulle ha om han blev tagen för rattfylleri.
Citera
2017-10-13, 22:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Vad pratar du om? LOB ärenden prövas inte av domstol och de gånger de har bedömts som felaktiga har det funnits läkarintyg eller annan bevisning.

Du kommer inte att lyckas hävda att poliserna är opålitliga vittnen för att någon annan polis har gjort en felbedömning. Det är löjligt att påstå något sådant.
Citera
2017-10-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Vad pratar du om? LOB ärenden prövas inte av domstol och de gånger de har bedömts som felaktiga har det funnits läkarintyg eller annan bevisning.

Du kommer inte att lyckas hävda att poliserna är opålitliga vittnen för att någon annan polis har gjort en felbedömning. Det är löjligt att påstå något sådant.
Exakt. LOB ärenden prövas inte av domstol och det finns inga formella beslut eller något krav på att bevisa att personen som blir omhändertagen ens är berusad. Därför kan inte en LOB-omhändertagning vara bevis för att en person inte kan hantera alkohol.

Självklart kan man hävda att polisen har begått fel, och att det inte finns något bevis för att han faktiskt har varit berusad. En polisman kan, om han känner för det, omhänderta en person enligt LOB trots att han är helt nykter. Det är omöjligt att överklaga, och därför är det absurt att ett sånt beslut ska kunna vara underlag för indraget körkort.
Citera
2017-10-13, 23:37
Medlem
miikoss avatar
En, eller flera LOB är ju inte direkt själ för körkortsåterkallelse, men kan vara ett verkan av opålitlighet i nykterhetshänseende.

Så, det kan hända att utlåtande ifrån kommunens socialnämnd begärs in, läkarundersökning med provar kan nog med krävas, resultatet av dessa kan leda till körkortsåterkallelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in